اوپل موکا یکی از خودروهای وارداتی جذاب و غیر چینی است که در کلاس کراس اوور کامپکت قرار می پیرد و با پرشیا خودرو به بازار می آید.

اواخر سال ۲۰۱۵ بود که یک شرکت داخلی اقدام به واردات اوپل موکا به بازار ایران کرد، اما خیلی زود مجوزش لغو و تنها تعداد محدودی از نمونه‌های نسل اول موکا سهم ایرانیان شد. این خودرو به قدری محدود عرضه شد که شاید کمتر کسی از حضور آن در ایران خبر داشته باشد.

با این حال در سال ۱۴۰۳ شرکت پرشیا خودرو به سراغ نسل دوم اوپل موکا رفته تا این ماشین آلمانی را که حالا روی پلتفرم فرانسوی سوار است، به بازار ایران بیاورد. در این مطلب به بررسی اوپل موکا ۲۰۲۴ وارداتی پرشیا خودرو می‌پردازیم تا با این کراس اوور کوچک و جذاب اروپایی بیشتر آشنا شوید.

اوپل موکا ؛ ویدیو معرفی + مشخصات فنی

درباره اوپل موکا

اوپل موکا یک کراس اوور ساب کامپکت با ابعاد نسبتاً کوچک است که نخستین نسل آن در سال ۲۰۱۲ معرفی شد. در آن دوران شرکت اوپل به برند آمریکایی جنرال موتورز تعلق داشت اما از سال ۲۰۱۷ مالکیت این نشان آلمانی به گروه پژو سیتروئن فرانسه رسید. در نتیجه نسل دوم اپل موکا روی پلتفرم CMP گروه فرانسوی PSA طراحی شد و طی سال ۲۰۲۱ به بازارهای مختلف راه پیدا کرد. طراحی نسل دوم اوپل موکا بسیار جذاب‌تر از نسل اول از آب درآمده و همین نکته باعث می‌شود تا احتمالا مشتریان پرشیا خودرو با شوق زیاد به استقبال از اوپل موکا ۲۰۲۴ بروند.

اوپل موکا ؛ ویدیو معرفی + مشخصات فنی

طراحی بدنه

اپل موکا ۲۰۲۴ نسبت به نسل قبلی خود طراحی کاملاً متفاوت، اسپرت و هیجان‌انگیزتر به نمایش می‌گذارد. این سبک طراحی علاوه بر آنکه ویژگی‌های یک کراس اوور کوچک خانوادگی را حفظ کرده است، سعی در جلب توجه مشتریان جوان داشته و تاکید خاصی روی به‌کارگیری عناصر بصری جوان‌پسند با استفاده از خطوط تندوتیز روی نمای جلو و عقب خود دارد. در این بین طرح دو رنگ ستون‌ها نیز کاملاً جلب توجه می‌کند؛ استفاده از رنگ‌های گرم نظیر قرمز نیز در امتداد ستون‌ها و سقف باعث می‌شود تا شمایل این کراس اوور کوچک بیشتر با روحیات مشتریان کم سن و سال همخوانی پیدا کند.

اوپل موکا ؛ ویدیو معرفی + مشخصات فنی

رنگ‌آمیزی سقف، ستون‌ها و درب کاپوت به رنگ مشکی هم در این موضوع کاملاً تاثیرگذار ظاهر شده است.
حالت کشیده و باریک چراغ‌های عقب همخوانی جالبی با دیلایت چراغ‌های جلو ایجاد می‌کند و رعایت این مورد یکی از جزئیاتی است که دقت بالای طراحان این خودرو را به ما یادآوری می‌کند. در مجموع باید گفت که opel mokka در حال حاضر طراحی بدنه بسیار قابل قبول و نسبتا جذاب‌تر در مقایسه با دیگر کراس اوورهای ساب کامپکت دارد و می‌تواند در رده قیمتی خود برای بسیاری از محصولات وارداتی خط و نشان بکشد.

اوپل موکا ؛ ویدیو معرفی + مشخصات فنی

مشخصات فنی اوپل موکا

این روزها موتورهای توربوشارژ با تعداد سیلندرهای کمتر، بسیار مورد علاقه خودروسازان قرار گرفته و به ویژه محصولات اقتصادی از برندهای معتبر اروپایی عمدتا با موتورهای کم‌حجم سه سیلندر عرضه می‌شوند. اوپل موکا نیز فرمان خود را به سمت همین مسیر چرخانده و به جای استفاده از موتورهای پرحجم تنفس طبیعی، نیروی مورد نیاز خود را از یک پیشرانه ۱۲۰۰ سی سی سه سیلندر توربو شارژ تأمین می‌کند. حداکثر قدرت موتور این خودرو معادل ۱۳۰ اسب بخار و بیشینه گشتاور آن برابر ۲۳۰ نیوتن متر است که باعث می‌شود شتاب اولیه اوپل موکا، خصوصا به خاطر گشتاور بالا، بسیار مهیج و آدرنالین‌زا احساس شود.

برند اوپل
مدل موکا
کلاس بدنه کراس اوور
سال تولید ۲۰۲۴
حجم موتور ۱۱۹۹ سی سی
تعداد سیلندر ۳
تعداد سوپاپ ۱۲
فناوری موتور توربو شارژر TGDi
قدرت ۱۳۰ اسب بخار
گشتاور ۲۳۰ نیوتن متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۹.۲ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک AT
انتقال قدرت دیفرانسیل جلو
تعلیق جلو مک فرسون
تعلیق عقب توییست بیم
طول ۴۱۵۱ میلی متر
عرض ۱۷۹۱ میلی متر
ارتفاع ۱۵۳۱ میلی متر
فاصله محوری ۲۵۵۷ میلی متر
وزن ۱۲۰۰ کیلوگرم
حجم باک ۴۴ لیتر
مصرف سوخت ۴.۸ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر
ابعاد رینگ و لاستیک ۲۱۵/۶۵R16
شرکت عرضه کننده پرشیا خودرو
برند نشان مادر اوپل
کشور سازنده آلمان
اوپل موکا ؛ ویدیو معرفی + مشخصات فنی

برای انتقال قدرت موتور به چرخ‌های جلو نیز از یک گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته AT استفاده شده که در نتیجه محدودیت‌ها و ایرادات گیربکس‌های سی وی تی و اتوماتیک دو کلاچه را برای موکا به همراه نخواهد داشت. از لحاظ استهلاک نیز گیربکس‌های اتوماتیک وضعیت بهتری نسبت به دو نمونه دیگر دارند و معمولاً خرابی کمتر با هزینه نگهداری پایین‌تر به دنبال می‌آورند. حداکثر سرعت اوپل موکا برابر ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت است و شتاب صفر تا صد این کراس اوور کوچک آلمانی نیز حدود ۹.۲ ثانیه ارزیابی می‌شود. میانگین مصرف سوخت اوپل موکا هم به احتمال قوی کمی بیش از ۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود.

طراحی کابین و امکانات

نوع طراحی داشبورد اوپل موکا خیلی پیچیده و همراه با انحناهای ظریف یا مدرن به نظر نمی‌رسد، بلکه طراحان سعی داشته‌اند یک داشبورد کارآمد، ارگونومیک و تا حدودی اسپرت را برای این خودرو ترسیم کنند که هماهنگی آن با نمای بیرونی در حداکثر سطح ممکن باشد.

اوپل موکا ؛ ویدیو معرفی + مشخصات فنی

به‌کارگیری برخی تزیینات قرمز رنگ درون کابین، مطابق با رنگ متمایز ستون‌های بیرونی، در این راستا صورت گرفته که بر حس و حال اسپرت کابین افزوده است و احتمالاً جوان‌ترها از این سبک طراحی خوشحال خواهند شد. از نمایشگرهای یکپارچه برای مالتی مدیا و صفحه کلاستر در این خودرو استفاده شده که جلوه‌ای فناورانه تر به کابین اپل موکا بخشیده است.

اوپل موکا ؛ ویدیو معرفی + مشخصات فنی

طراحی کنسول بین صندلی‌های جلو بیش از حد ساده به نظر می‌رسد و کلیدهای روی آن شامل شیفتر تعویض دنده و…، اکثراً حالت مستطیلی و هندسی با کمترین ظرافت را دارند که شاید با سلیقه هر کسی جور درنیاید. داشبورد به صورت راننده محور طراحی شده و صفحه نمایش به همراه سایر پنل‌های کنترلر به سمت راننده متمایل شده‌اند تا کاربری آنها راحت‌تر باشد و موجب حواس‌پرتی راننده نشود.

فضای داخل کابین نسبت به ابعاد کلی بدنه تقریبا جادار است و خیلی تنگ به نظر نمی‌رسد اما افراد بلند قد احتمالاً در صندلی‌های ردیف دوم با محدودیت‌هایی از ناحیه سر یا پاها مواجه می‌شوند. حجم صندوق عقب موکا نیز معادل ۳۵۰ لیتر ظرفیت دارد که برای خودرویی در این ابعاد گنجایش مناسبی خواهد بود.

امکانات ایمنی و رفاهی

امکانات ایمنی شش کیسه هوا – سامانه کنترل پایداری الکتریکی – سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی
امکانات رفاهی تریم داخلی چرم و پارچه – گرمکن صندلی های جلو – گرمکن فرمان – دنده پشت فرمان – جلو آمپر دیجیتال – استارت دکمه ای – رینگ آلومینیومی – بدنه دو رنگ – تهویه اتوماتیک – سامانه استارت استاپ اتوماتیک – فناوری LED چراغ ها – سنسور نور – آینه حساس به نور – فرمان کمکی برقی – دوربین و سنسور پارک عقب – سنسور پارک جلو (آپشن) – کروز کنترل – محدودکننده سرعت – ترمز پارک برقی – اتوهلد – تنظیم حالت رانندگی – نمایشگر لمسی – دسته دنده الکتریکی

مزایا و معایب

مزایا کیفیت مونتاژ و ساخت بالا – مصرف سوخت پایین – جعبه دنده AT نسل جدید – ایمنی مناسب
معایب عدم عرضه در نسخه فول آپشن و قوی – ابعاد نه چندان بزرگ کابین

رقبای اوپل موکا در ایران

با توجه به کلاس بدنه، نوع طراحی اسپرت و از همه مهمتر برند معتبر این خودرو، به نظر می‌رسد که تحت شرایط فعلی اوپل موکا به طور مستقیم فعلاً در بازار ایران رقیب چندانی ندارد و هیچ کدام از کراس اوورهای کوچک چینی نیز نمی‌توانند برای این خودروی آلمانی فرانسوی مشکل اساسی به وجود آورند و با آن رقابت کنند. با این حال باز هم برخی محصولات وارداتی نظیر کیا سونت و هیوندای کرتا یا حتی هیوندای کنا، که البته حضورشان فعلاً در کشور خیلی پررنگ نبوده است، شاید بتوانند از لحاظ قیمتی یا سگمنت بدنه با اپل موکا در ایران به رقابت بپردازد.

آلبوم تصاویر

سوالات متداول

اوپل موکا چه مشخصاتی دارد؟

اوپل Mokka نیروی مورد نیاز خود را از یک پیشرانه ۱۲۰۰ سی سی سه سیلندر توربو شارژ دریافت می‌کند. حداکثر قدرت موتور این خودرو معادل ۱۳۰ اسب بخار و بیشینه گشتاور آن برابر ۲۳۰ نیوتن متر است. برای انتقال قدرت موتور به چرخ‌های جلو نیز از یک گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته AT استفاده شده است. حداکثر سرعت اوپل موکا برابر ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت است و شتاب صفر تا صد این کراس اوور آلمانی نیز حدود ۹.۲ ثانیه ارزیابی می‌شود. میانگین مصرف سوخت اوپل موکا هم تقریبا بیش از ۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود.

اوپل موکا چه امکاناتی دارد؟

در زمان رونمایی اعلام شد که اوپل موکا دارای امکاناتی نظیر: فرمان کمکی برقی، کروز کنترل، شش عدد کیسه هوا، سامانه کنترل پایداری، استارت و ورود بدون کلید، مالتی مدیا لمسی، حسگر پارک جلو و عقب، حسگر باران، ناوبری، بلوتوث و تهویه دیجیتال است که احتمالا تجهیزات مدرنی مثل رادار هشدار تصادف، سیستم خط خوان و…، هم به آنها اضافه خواهد شد.

نوشته اوپل موکا ؛ ویدیو معرفی + مشخصات فنی اولین بار در آخرین خودرو. پدیدار شد.

source

توسط autokhabari.ir