بررسی بنلی لئونچیو 800 ؛ موتورسیکلت جاده‌ای با قابلیت آفرود

بنلی لیونچیو ۸۰۰ نشان می‌دهد که این برند ایتالیایی-چینی در حال پیشرفت است، اما ما در حین تست و بررسی موتورسیکلت‌های جدید بنلی Leoncino 800 و نسخه ویژه آن یعنی مدل تریل ۸۰۰، کمی به عقل خود شک کردیم. چراکه در مسیرهای شنی و تاریک رشته‌کوهی در حال حرکت بودیم و از بستر رودخانه هم حرکت کردیم. با یک موتورسیکلت آفرود یا موتورسیکلت ادونچر، عبور از این مسیرها مشکلی ندارد. اما با موتورهایی که برای چنین مسیری طراحی نشده بودند، قطعا می‌تواند مشکل آفرین باشد.

حتی Benelli Leoncino 800 Trail که یک موتورسیکلت اسکرمبلر با دامنه حرکتی تعلیق بیشتر، چرخ جلو ۱۹ اینچی و لاستیک‌های آفرود است، برای مسیرهای آسفالتی مناسب‌تر به نظر می‌رسد.

بررسی بنلی لئونچیو 800 ؛ موتورسیکلت جاده‌ای با قابلیت آفرود

معرفی Leoncino 800

اولین بار در دسامبر ۲۰۲۱، Benelli Leoncino 800 و Leoncino 800 Trail به طیف تولیدات قدرتی این برند ایتالیایی-چینی پیوستند. اولین موتورسیکلت سنگین از بنلی مدل S752 بود، یک موتورسیکلت اسپرت نیکد با انجین دو سیلندر موازی قدرتمند. در حالی که مدل های لیونچیو ۸۰۰ واقعا از نظر فنی تحولی نسبت به اس۷۵۲ ایجاد نمی‌کنند، اما زیبایی‌شناسی نئوکلاسیک تازه‌ای را ارائه می‌دهند که برای بسیاری از مشتریان جذاب به نظر می‌رسد.

هر دو Benelli Leoncino 800 و Leoncino 800 Trail دارای انجین دو سیلندر موازی ۷۵۴ سی‌سی با سیستم آب‌ خنک هستند که ۷۶.۲ اسب بخار در ۸۵۰۰ دور در دقیقه و ۶۷ نیوتن متر گشتاور در ۶۵۰۰ دور در دقیقه تولید می‌کند. البته، این اعداد خیلی مهیج نیستند، اما انتقال قدرت به طرز نرم و یکنواخت انجام شده و مدل های لیونچیو ۸۰۰ (و ۷۵۲S) را یک به وسایل نقلیه رفت‌وآمد عالی، با قیمت مناسب تبدیل می‌کند. همچنین سیستم تعلیق قابل تنظیم، ترمزهای برمبو، باک سوخت ۱۵ لیتری، کلاچ ضد لغزش و گیربکس شش سرعته بین هر دو مدل ۸۰۰ مشترک است.

موتورسیکلت Leoncino 800 Trail نسبت به ظاهر نئوکلاسیک و رودستر مدل پایه، ظاهر اسکرمبلر را ارائه کرده است. همچنین دارای شاسی اصلاح شده، ارتفاع صندلی بلندتر، حرکت تعلیق بیشتر و لاستیک‌های مناسب برای مسیرهای خارج از جاده و طبیعت‌گردی است. بله، نسخه Trail از نظر فنی در خارج از جاده توانایی بیشتری دارد، اما اگر بخواهیم صادق باشیم، این تفاوت‌ها در واقعیت چندان قابل توجه نیست. این دو موتورسیکلت، با تمام اهداف و مقاصد کاربری متفاوت خود، یک نوع دستگاه با ظاهر متفاوت هستند.

تجربه سواری با لیونچیو ۸۰۰

پس اگر فرقی بین این دو نیست، چرا آنها را در مسیرهای خاکی سوار شدیم؟ اول از همه، استایل رترو/اسکرمبلر در مسیرهای آفرود واقعاً زیبا به نظر می‌رسد. اما همچنین، این سفر خارج از جاده ثابت کرد که هر دو لئونچیو ۸۰۰ به طرز شگفت‌انگیزی باکیفیت ساخته شده‌اند و بسیار بهتر از تصویری که از محصولات ساخت چین وجود دارد، به نظر می‌رسند.
پس از چند ساعت سواری در معادن، بستر رودها، مسیرهای ناهموار و جاده‌های خاکی، Leoncino 800 ها همچنان سالم بودند. به طور مساوی، از نظر لذت سواری برای راکبان هیچ مشکلی وجود نداشت. این موتورسیکلت‌ها محکم، توانمند و بسیار سرگرم‌کننده ظاهر شدند و کیفیت مطلوبی در آفرود از خود نشان می‌دهند.

پلتفرم لئونچیو ۸۰۰ عملکرد قابل قبولی در جاده‌های آسفالت داشت و بدون استرس و احساس فشار زیاد روی انجین به حرکت خود ادامه داد. در دور موتورهای بالاتر لرزش‌هایی وجود دارد، اما این مورد بیشتر شبیه یک مزاحمت جزئی است تا یک مشکل اساسی و قابل اعتنا.

حداکثر گشتاور در دور موتورهای میانی به دست می‌آید و اینجاست که هیجان شروع می‌شود. هنگامی که از بزرگراه خارج می‌شوید و به جاده‌های پرپیچ‌وخم می‌رسید، موتور با قدرت کافی در مواقع مورد نیاز جان می‌گیرد. همراه با گیربکس و کلاچ نرم، موتور و سیستم انتقال قدرت Leoncino 800 به طور قطع قابل تایید است و عملکرد مطلوب ارائه می‌دهد.

این موتورسیکلت هندلینگ اطمینان بخشی نیز دارد، اگرچه پلتفرم به نوعی نوید اسپرت بودن بیشتری را می‌دهد که در واقع این چنین نیست. این امر به ویژه در مورد مدل پایه صدق می‌کند. همه چیز در سرعت‌های آرام خوب است، اما زمانی که تهاجمی‌تر می‌رانید، موتورسیکلت کمی ناآرام به نظر می‌رسد. البته، این بیشتر یک احساس است تا یک مشکل خاص و اکثر راکبان از آن راضی خواهند بود.

مشکل جزئی دیگر زمانی ایجاد شد که در دنده عقب، موتور دچار قفل شدن جزیی اما ترسناکی شد. این اتفاق حادثه ناگواری به دنبال نداشت ما سوالاتی را در مورد اثربخشی کلاچ ضد لغزش ایجاد کرد. به استثنای این مورد، موتورسیکلت لئونچیو ۸۰۰ عملکرد راحت و روان دارد. وجود صفحه نمایش TFT یک امتیاز مثبت است اما در واقع فیچرهای زیادی انجام نمی‌دهد. اگر کمی شخصی‌سازی و چند حالت رانندگی در کلاستر TFT وجود داشت، آن وقت می‌توانست ما را به مقدار بیشتری راضی کند.

نتیجه‌گیری

در پایان بررسی موتورسیکلت‌های بنلی لئونچیو ۸۰۰، باید اعتراف کنیم که ما طرفدار این دو موتورسیکلت هستیم. در مرحله اول آنها ظاهر فوق‌العاده‌ای دارند. بنلی ممکن است چینی باشد، اما ریشه‌های ایتالیایی با طراحی کلاسیک و کیفیت ساخت عالی خود را به خوبی به رخ می‌کشد. مدل Trail با دامنه بازی تعلیق بیشتر و لاستیک‌های آفرود، مطمئناً از نظر قابلیت‌های خارج از جاده در بین این دو مدل برتر است، اما مدل استاندارد هم حرف‌های زیادی برای گفتن در این زمینه دارد.

بررسی بنلی لئونچیو 800 ؛ موتورسیکلت جاده‌ای با قابلیت آفرود

شما هیچ مشکلی با جاده‌های خاکی نخواهید داشت و می‌توانید با نسخه Trail به دل برخی از مسیرهای آفرودی و طبیعت بزنید، اما برخلاف سایر اسکرمبلرهای مجهزتر و گران‌تر مانند Triumph و Ducati، لئونچیو یک موتورسیکلت ویژه آفرود نیست؛ چراکه با وجود عملکرد قابل قبول سیستم تعلیق و سایز مناسب تایرها، هنوز نمی‌توان روی سامانه تعلیق این موتورسیکلت برای مسیرهای آفرودی سنگین و طولانی حساب ویژه باز کرد.

در مجموع لئونچیو ۸۰۰ سواری لذت بخش و سرگرم‌کننده‌ای دارد و چه به دنبال یک موتورسیکلت برای رفت‌وآمد روزانه باشید و یا سفرهای آخر هفته، این مدل به خوبی به شما خدمت خواهند کرد. آنها سوار شدن آسانی دارند و بسیاری از نیازها را برآورده می‌کنند. قیمت لئونچیو ۸۰۰ در بازارهای جهانی برابر ۸۹۰۰ دلار برای نسخه پایه و حدود ۹۲۰۰ دلار در نسخه تریل است البته شاید در مقایسه با موتورسیکلت‌های مشابه از برندهای معتبرتر کمی گران به نظر برسد

بررسی بنلی لئونچیو 800 ؛ موتورسیکلت جاده‌ای با قابلیت آفرود

مشخصات فنی بنلی لئونچیو ۸۰۰ مدل ۲۰۲۳

انجین
نوع: آب خنک، چهار زمانه، DOHC، هشت سوپاپ، دو سیلندر موازی
حجم: ۷۵۴ سی‌سی
قطر و کورس: ۸۸ در ۶۲ میلیمتر
نسبت تراکم: ۱۱.۵:۱
سیستم سوخت‌رسانی: انژکتور الکترونیکی سوخت
عملکرد
قدرت ماکزیمم: ۷۶ اسب بخار (۵۵.۹ کیلووات) در ۸۵۰۰ دور در دقیقه
گشتاور ماکزیمم: ۶۷ نیوتن متر در ۶۵۰۰ دور در دقیقه

انتقال قدرت

جعبه‌دنده: شش سرعته
مکانیزم انتقال قدرت: زنجیر
کلاچ: چندصفحه‌ای روغنی
شاسی و اجزای متحرک
نوع قاب: trellis فولادی لوله‌ای
تعلیق جلو: دوشاخ معکوس ۵۰ میلی‌متری، با ۱۳۰ میلی‌متر کورس (۸۰۰)، ۱۴۰ میلی‌متر حرکت (۸۰۰ Trail)
تعلیق عقب: مونوشاک، قابل تنظیم، ۱۳۰ میلی‌متر حرکت (۸۰۰)، ۱۴۰ میلی‌متر حرکت (۸۰۰ Trail)
ترمزهای جلو: دو دیسک نیمه شناور برمبو ۳۲۰میلی‌متری، کالیپر چهار پیستونی، ABS
ترمز عقب: دیسک تک Brembo 260 میلی‌متری با کالیپر شناور تک پیستونی، ABS
لاستیک‌ها: Pirelli MT60 (800)، Pirelli Scorpion Rally STR (800 Trail)

بررسی بنلی لئونچیو 800 ؛ موتورسیکلت جاده‌ای با قابلیت آفرود

ابعاد و ظرفیت‌ها

وزن خالص: ۲۲۲ کیلوگرم (۸۰۰)، ۲۳۴ کیلوگرم (۸۰۰ Trail)
ارتفاع صندلی: ۸۰۵ میلی‌متر (۸۰۰)، ۸۳۴ میلی‌متر (۸۰۰ Trail)
فاصله دو محور: ۱۴۶۰ میلی‌متر (۸۰۰)، ۱۴۸۰ میلی‌متر (۸۰۰ Trail)
ظرفیت باک: ۱۵ لیتر

در مجموع بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که بنلی لیونچیو ۸۰۰ و ۸۰۰ Trail موتورسیکلت‌های باکیفیت و جذابی هستند که هم برای سواری‌های خیابانی و هم برای مسیرهای آفرود سبک مناسب به نظر می‌رسند. در صورت توان مالی مشتری، آنها گزینه دلچسبی برای راکبان تازه‌کار یا باتجربه خواهند بود که به دنبال یک موتورسیکلت همه‌کاره و سرگرم‌کننده هستند.

نکات مثبت

موتور قدرتمند و نرم
هندلینگ خوب
کیفیت ساخت بالا
ظاهر زیبا
قیمت مناسب

نکات منفی

سیستم تعلیق می‌تواند برای سواری‌های آفرود چالش‌برانگیز بهتر باشد
صفحه نمایش TFT می‌تواند کاربردهای بیشتری داشته باشد
فاصله خط ترمز می‌تواند کوتاه‌تر باشد.

source

توسط autokhabari.ir