تعرفه های خودرو ترکیه

برخی کشورها بنا به دلایل مختلف برای واردات خودرو تعرفه‌های سنگینی اعمال می‌کنند. ترکیه یکی از این کشورهاست که تعرفه‌های بالایی را برای مدل‌های وارداتی دارد. در این کشور میزان تعرفه بر اساس حجم موتور متغیر است و مدل‌هایی که دارای موتورهای حجیم‌تر هستند، مشمول تعرفه‌های بالاتر می‌شوند. به همین خاطر معمولاً برندهای خارجی تصمیم می‌گیرند محصولات خود را با موتورهای کوچک و کم حجم در این کشور عرضه کنند.

شرکت مرسدس بنز نسخه E180 از نسل جدید E کلاس را با یک موتور ۱۴۹۶ سی سی در ترکیه عرضه می‌کند. نکته عجیب اینکه این خودرو به دلیل تعرفه‌های موجود در ترکیه معادل ۶۳۴۰۰ دلار قیمت دارد. در سایر نقاط دنیا با چنین بودجه‌ای می‌توان تریم E350 از این سدان لوکس آلمانی را خریداری کرد.

البته این تمام ماجرا نیست، زیرا در بازار خودروی ترکیه قوانین عجیب و غریب زیادی وجود دارد. یکی از این قوانین با نام مالیات مصرف ویژه (به اختصارÖTV) شناخته می‌شود. به موجب این قانون، خودروهایی که دارای موتوری کم‌ حجم‌ تر از ۱.۶ لیتر هستند، معادل ۴۵ درصد ارزش آنها به قیمت نهایی اضافه خواهد شد. این قانون خودروهایی را در بر می‌گیرد که قیمت آنها از ۵۶۰۰ دلار بالاتر نباشد. برای خودروهایی که بیشتر از ۸۵۰۰ دلار قیمت دارند، رقم مالیات مذکور به ۸۰ درصد افزایش می‌یابد! از آنجایی که بیشتر خودروها قیمتی بیشتر از ۸۵۰۰ دلار دارند، مشمول مالیات ۸۰ درصدی می‌شوند!

نمای جانبی مرسدس بنز نسخه E180

با توجه به وجود این قانون، قیمت مرسدس بنز E کلاس مجهز به موتور ۱.۵ لیتری به حدود ۱۱۴ هزار دلار می‌رسد! به این رقم ۲۰ درصد هم به عنوان مالیات بر ارزش افزوده اضافه می‌شود تا قیمت نهایی برای مصرف کننده بد اقبال چیزی در حدود ۱۳۶ هزار دلار باشد! پس از خرید این خودرو، مشتری باید معادل حدود ۱۰۰۰ دلار دیگر را نیز صرف ثبت و پلاک گذاری کند. با این حساب خرید یک دستگاه مرسدس بنز E180 برای شهروندان ترکیه ۱۳۷ هزار دلار (حدود ۸ میلیارد تومان) آب می‌خورد. بد نیست بدانید این رقم برای خودرویی هزینه می‌شود که موتور آن فقط ۱۶۸ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این تریم پایین رده از سدان سایز متوسط اشتوتگارتی‌ها صفر تا صد را در زمان ۸.۹ ثانیه طی کرده و حداکثر سرعتی برابر با ۲۲۵ کیلومتر دارد.

علاوه بر مرسدس، دیگر خودروسازان محصولات خود را با موتورهای کم حجم و کوچک در بازار ترکیه عرضه می‌کنند. برای مثال ب ام و ۵۲۰i در بازارهای جهانی با موتور ۲ لیتری به فروش می‌رسد، اما در بازار ترکیه این خودرو با موتور ۱.۶ لیتری عرضه می‌شود.

طراحی مرسدس بنز نسخه E180

بد نیست اشاره کنیم چنانچه خودرویی با حجم موتور بالاتر از ۲ لیتر در ترکیه فروخته شود، مالیات ÖTV برای آن تا ۲۲۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

source

توسط autokhabari.ir