منتشر شده در 07 آبان 1404 ساعت 14:17

دنا پلاس توربو دنده‌ای یکی از محصولات معروف ایران خودرو است که طی سال‌های اخیر توانسته به فروش و محبوبیت نسبتاً بالایی دست پیدا کند.

معرفی دنا پلاس توربو دنده‌ای

شرکت ایران خودرو در سال ۱۳۹۳ اولین محصول از خانواده دنا را روانه بازار کرد اما در سال ۱۳۹۵ مجدداً با اعمال برخی تغییرات، محصولی جدیدتر با نام دنا پلاس را به میدان فرستاد که اصولاً بر اساس اتاق و پلتفرم خودرو سمند ساخته شده است. در اواسط سال ۱۳۹۶ با اضافه کردن سیستم توربوشارژ به موتور دنا پلاس، تیپ جدیدی از این خودرو معرفی شد که با نام دنا پلاس توربو دنده‌ای شناخته می‌شود.

دنا پلاس توربو دنده‌ای ؛ معرفی + مشخصات فنی

این محصول با مدل ۱۳۹۷ به مشتریان تحویل داده شد و از سال ۱۴۰۱ نیز نسخه دیگری از آن با گیربکس شش‌دنده دستی به‌جای پنج‌دنده به فروش رسید. دنا پلاس فعلاً روی خط تولید ایران خودرو قرار دارد و جزو تولیدات سودآور برای بزرگ‌ترین خودروساز ایران محسوب می‌شود.

طراحی بدنه دنا پلاس توربو دنده‌ای

دنا پلاس توربو دنده‌ای ؛ معرفی + مشخصات فنی

همان‌طور که اشاره کردیم دنا پلاس بر اساس پلتفرم و بدنه خودروی سمند طراحی شده است؛ بنابراین جای تعجب ندارد که در فرم بدنه دنا پلاس رگه‌هایی از بدنه سمند نیز مشاهده شود. اما بدنه این خودرو برخلاف اغلب فیس‌لیفت‌های مرسوم، در نمای جانبی هم تغییرات قابل توجهی به خود دیده است. به‌ویژه خطوط روی درها به همراه طراحی فریم پنجره‌های دنا پلاس نسبت به سمند و دنا معمولی به‌طور کامل تغییر کرده است.

طرح چهره و نمای عقب نیز تقریباً همان فرم دنا معمولی است که با کمی تغییرات جزئی همراه شده و در مجموع استایلی اسپرت، جوان‌پسند و تا حدودی لوکس‌تر را برای این محصول ایران خودرو به وجود آورده است.

دنا پلاس توربو دنده‌ای ؛ معرفی + مشخصات فنی

با این حال می‌توان گفت مهم‌ترین دلیل استقبال مشتریان ایرانی از طراحی بدنه دنا پلاس توربو، نبود رقبای مطرح در این رنج قیمتی است که سبب شده مشتریان ایرانی حق انتخاب چندانی نداشته باشند و به‌ناچار جذابیت‌های ظاهری دنا پلاس را بر نکات منفی طراحی آن نادیده بگیرند. به‌ویژه تغییراتی که روی نمای جانبی و فریم پنجره‌های خودرو صورت گرفته تا حد زیادی نافرم جلوه می‌کند و تناسب چندانی هم بین عناصر نمای جلو با قسمت عقب خودرو وجود ندارد.

مشخصات فنی دنا پلاس توربو دنده‌ای

دنا پلاس توربو دنده‌ای با موتور EF7 توربوشارژ ۱.۷ لیتری چهار سیلندر وارد بازار شده است. موتور این خودرو با سورن توربو یکسان است و در بهترین حالت ۱۵۰ اسب بخار قدرت به‌علاوه ۲۱۵ نیوتن‌متر گشتاور را به گیربکس پنج‌دنده دستی و چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.
شتاب صفر تا صد این سدان ۱۲۶۲ کیلوگرمی حدود ۱۰ ثانیه ارزیابی شده و میانگین مصرف سوخت آن نیز تقریباً ۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی است.

برند ایران خودرو
مدل دنا پلاس توربو دنده ای
کلاس بدنه سدان
سال تولید ۱۳۹۷ – ۱۴۰۳
حجم موتور ۱۶۴۵ سی سی
تعداد سیلندر ۴
تعداد سوپاپ ۱۶
فناوری موتور توربو شارژر
قدرت ۱۵۰ اسب بخار
گشتاور ۲۱۵ نیوتن متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۱۰ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت
گیربکس ۵ سرعته دستی / ۶ سرعته دستی
انتقال قدرت دیفرانسیل جلو
تعلیق جلو مک فرسون
تعلیق عقب نیمه مستقل
طول ۴۵۵۹ میلی متر
عرض ۱۷۲۰ میلی متر
ارتفاع ۱۴۶۰ میلی متر
فاصله محوری ۲۶۷۱ میلی متر
وزن ۱۳۳۴ کیلوگرم
حجم باک ۶۰ لیتر
مصرف سوخت ۷.۴ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر
ابعاد رینگ و لاستیک ۲۰۵/50R16
شرکت عرضه کننده ایران خودرو
برند نشان مادر ایران خودرو
کشور سازنده ایران
دنا پلاس توربو دنده‌ای ؛ معرفی + مشخصات فنی

بنابراین بین خودروهای ایرانی، دنا پلاس توربو شتاب‌گیری نسبتاً مهیج و کافی برای رفع نیازهای جوانان در رنج قیمتی خودش ارائه می‌دهد. مصرف سوخت آن هم با توجه به توان نسبتاً بالای موتور، قابل قبول به نظر می‌رسد.
ضمن اینکه دیسک و صفحه مدل توربو با نسخه تنفس طبیعی تفاوت دارد تا بتواند گشتاور بالاتری را تحمل کرده و دوام بیشتری داشته باشد.

اما نکته اینجاست که اصولاً استهلاک موتورهای توربوشارژ بالا بوده و حساسیت آنها به کیفیت بنزین می‌تواند منجر به ایراداتی مثل ناک زدن شدید، خرابی رینگ و پیستون یا شاتون زدن شود.
بنابراین اگر خیلی به قدرت بالا و شتاب مهیج نیاز ندارید، بهتر است دنا پلاس معمولی با موتور تنفس طبیعی خریداری کنید که از این جهت بسیار کم‌استهلاک‌تر بوده و خرابی‌های ناشی از توربوشارژ را به شما تحمیل نمی‌کند.

باک سوخت ۶۰ لیتری، رینگ‌های آلومینیومی ۱۶ اینچی و حداکثر سرعت ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت نیز از دیگر مشخصات فنی دنا پلاس توربو دنده‌ای پنج‌سرعته به شمار می‌روند.

در مورد کیفیت سواری دنا پلاس توربو هم باید گفت تقریباً همان سواری دنا و سمند را ارائه می‌دهد، چرا که سیستم تعلیق آن خیلی تغییر نکرده و از لحاظ کیفیت سواری در حدی بینابین (نه خیلی نرم و نه خیلی خشک) قرار می‌گیرد. همچنین با توجه به قدرت موتور و شتاب بالا، احتمال بروز بیش‌فرمانی یا کم‌فرمانی در پیچ‌ها و ناپایداری خودرو هنگام عبور پرسرعت از مسیرهای منحنی وجود دارد.

طراحی کابین و امکانات دنا پلاس توربو دنده‌ای

کابین دنا پلاس توربو دنده‌ای تفاوت چندانی با دنا پلاس معمولی ندارد. همان داشبورد با دریچه‌های تهویه عمودی و تزیینات چوبی به همراه پوسته خاکستری‌رنگ و غربیلک فرمان خاص خود در اینجا هم دیده می‌شود که در مقایسه با دیگر تولیدات داخلی جذابیت بیشتری دارد، اما در مجموع نوع طراحی و میزان جذابیت آن دیگر برای مشتریان ایرانی گیرا به نظر نمی‌رسد.

دنا پلاس توربو دنده‌ای ؛ معرفی + مشخصات فنی

از نظر کیفیت متریال و مواد به کار رفته در کابین نیز نمی‌توان دنا پلاس توربو را چندان باکیفیت دانست؛ چرا که عمدتاً از پلاستیک‌های خشک و نه‌چندان مرغوب برای ساخت داشبورد و رودری‌ها استفاده شده است. ارگونومی کابین از نظر دسترسی به ادوات مناسب است اما رانندگان بلندقد احتمالاً با پوسته داشبورد در بخش زانوها درگیر خواهند شد.

فضای داخلی کابین دنا پلاس توربو نیز تقریباً جادار است، اما به دلیل تغییراتی که در فرم صندلی‌ها صورت گرفته، بعضی مشتریان نسبت به فضای سر و پاها در ردیف جلو و عقب انتقاداتی داشته‌اند. این موضوع بسته به قد و جثه افراد متفاوت است.
گنجایش صندوق عقب دنا پلاس توربو همان ۵۰۰ لیتر همیشگی است که برای یک سدان خانوادگی جمع‌وجور عدد مطلوبی محسوب می‌شود و می‌تواند ۴ تا ۵ ساک مسافرتی متوسط یا بزرگ را در خود جای دهد.

دنا پلاس توربو دنده‌ای ؛ معرفی + مشخصات فنی

امکانات دنا پلاس توربو دنده‌ای پنج‌سرعته شامل تجهیزاتی مثل کروز کنترل، سنسور پارک عقب، ترمز ضدقفل ABS و EBD، دی‌لایت، نمایشگر لمسی ۷ اینچی، دوربین عقب، تهویه اتوماتیک، صندلی‌های برقی هشت‌حالته جلو، آینه‌های جانبی برقی و… است که به‌صورت استاندارد ارائه می‌شوند.

البته مواردی مثل سانروف و کیسه‌های هوای جانبی نیز در نسخه‌های سفارشی این خودرو قابل نصب هستند. همچنین از سال ۱۴۰۲ به بعد مواردی مانند سیستم‌های کنترل کشش و پایداری، سنسور فشار باد تایرها، سنسور نور، کنترل توقف در سربالایی، نشانگر تعویض دنده و… به‌صورت استاندارد روی تمامی خودروها از جمله دنا پلاس توربو دنده‌ای نصب شدند.

امکانات ایمنی و رفاهی

امکانات ایمنی ۴ کیسه هوا (در برخی نسخه ها دو کیسه هوا) – سامانه کنترل پایداری پایداری (نسخه های دارای استاندارد ۸۵گانه) – سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی (نسخه های دارای استاندارد ۸۵گانه)
امکانات رفاهی فرمان کمکی برقی (در نسخه های ۶ دنده) – سانروف برقی – صندلی های جلوی برقی – تهویه اتوماتیک – سنسور نور و باران (نسخه های دارای استاندارد ۸۵گانه) – کروز کنترل – آینه های تاشو برقی – سنسور پارک و دوربین دنده عقب – نمایشگر لمسی – اپل کارپلی و اندروید اتو (در نسخه های تولیدی جدید)

مزایا و معایب

مزایا شتاب خوب – توان حرکتی مناسب – امکانات مناسب – خدمات پس از فروش گسترده
معایب مونتاژ نه چندان با کیفیت – کابین کم جا – صندلی های جلوی نه چندان ایده آل – پایداری نه چندان مناسب – گزارش برخی مشکلات برقی و فنی رایج

رقبای دنا پلاس توربو دنده‌ای

در بازار ایران خودروهایی مثل شاهین دنده‌ای، تارا دنده‌ای، شاهین پلاس، ام‌وی‌ام آریزو ۵ و… در زمره مهم‌ترین رقبای دنا پلاس توربو دنده‌ای قرار می‌گیرند.

سوالات متداول

دنا پلاس توربو دنده‌ای چه مشخصات فنی دارد؟

دنا پلاس توربو دنده‌ای با موتور EF7 توربوشارژ ۱.۷ لیتری چهار سیلندر عرضه شده و در بهترین حالت ۱۵۰ اسب بخار قدرت به‌علاوه ۲۱۵ نیوتن‌متر گشتاور را به گیربکس پنج‌دنده دستی و چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.
شتاب صفر تا صد این خودرو ۱۲۶۲ کیلوگرمی حدود ۱۰ ثانیه بوده و میانگین مصرف سوخت آن تقریباً ۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی است.

دنا پلاس توربو دنده‌ای چه امکاناتی دارد؟

دنا پلاس توربو تجهیزاتی مثل کروز کنترل، سنسور پارک عقب، ترمز ضدقفل ABS و EBD، دی‌لایت، نمایشگر لمسی ۷ اینچی، دوربین عقب، تهویه اتوماتیک، صندلی‌های برقی هشت‌حالته جلو، آینه‌های جانبی برقی و… را به‌صورت استاندارد ارائه می‌دهد.

source

توسط autokhabari.ir