آئودی Q4 e-tron در تست تصادف جدید IIHS عملکرد ضعیفی داشت و نتوانست عنوان انتخاب برتر ایمنی را کسب کند. این کراساوور برقی با وجود فناوریهای متعدد، بهدلیل مشکلات ایمنی و فروش پایین در آمریکا با چالشهایی روبهرو است.
به گزارش مجله ماشین، نتایج تازهی مؤسسه بیمهای ایمنی بزرگراههای آمریکا (IIHS) نشان میدهد که کراساوور برقی آئودی Q4 e-tron و نسخهی اسپرتبک (Sportback) آن نتوانستهاند امتیاز لازم برای دریافت عنوان «انتخاب برتر ایمنی» (Top Safety Pick) را کسب کنند. این دو مدل در آزمون جدید «برخورد با همپوشانی متوسط» (Moderate Overlap Test) عملکردی ضعیف از خود نشان دادهاند.
خطر آسیب برای سرنشینان عقب
در این تست مشخص شد احتمال آسیب به ناحیهی قفسهی سینه در برخوردهای متوسط وجود دارد. همچنین کمربند ایمنی صندلی عقب در هنگام تصادف از روی لگن به سمت شکم جابهجا میشود که این موضوع خطر آسیبدیدگی را افزایش میدهد.
با وجود آنکه خطر جراحت در ناحیهی سر و گردن کم بود، IIHS عملکرد کلی Q4 e-tron را در این بخش «ضعیف» (Poor) ارزیابی کرد.

ضعف در سیستم نور و ترمز اضطراری
گرچه Q4 e-tron در تستهای برخورد جانبی و همپوشانی کم، امتیازهای بالایی گرفت، اما عملکرد چراغها و سامانه ترمز اضطراری خودکار چندان رضایتبخش نبود.
چراغهای LED بازتابی این خودرو دید مناسبی در برخی شرایط ندارند، هرچند سیستم کمکی نوربالا تا حدودی کمبود نور پایین را جبران میکند.
در بخش ایمنی فعال نیز، سیستم «ترمز خودکار با تشخیص عابر پیاده» در آزمون شبانه و سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت تنها توانست سرعت برخورد را ۳۴ کیلومتر کاهش دهد و نتوانست بهطور کامل از تصادف جلوگیری کند.
فروش پایین در بازار آمریکا
با وجود قیمت بالاتر نسبت به فولکسواگن ID.4 و ID.5 که از نظر فنی شباهت زیادی دارند، فروش Q4 e-tron در بازار آمریکا پایینتر از انتظار بوده است.
آئودی آمریکا گزارش داده که در ۹ ماه نخست سال ۲۰۲۵ تنها ۶۶۶۷ دستگاه از این مدل فروخته شده، در حالی که فروش ID.4 در همین بازه بیش از ۲۲ هزار دستگاه بوده است. حتی مدل بزرگتر Q6 e-tron نیز با فروش بیش از ۱۷ هزار دستگاه عملکرد بهتری داشته است.

برنامه آئودی برای بهبود و فیسلیفت جدید
منابع نزدیک به شرکت تأیید کردهاند که آئودی قصد دارد برای مدل سال ۲۰۲۶ یک فیسلیفت میاندورهای (Mid-Cycle Refresh) برای Q4 e-tron ارائه دهد. با این حال، احتمال عرضهی نسخهی جدید در بازار آمریکا تا مدل ۲۰۲۷ مطرح است — البته اگر فروش ضعیف باعث توقف پروژه نشود.
مشخصات فنی و بُرد حرکتی
مدل ۲۰۲۶ آئودی Q4 e-tron با قیمت پایهی ۵۰٬۶۰۰ دلار عرضه میشود و با یکبار شارژ کامل میتواند تا ۴۶۳ کیلومتر (۲۸۸ مایل) پیمایش کند. شارژ سریع DC نیز میتواند باتری را از ۱۰ تا ۸۰ درصد در حدود ۲۸ دقیقه پر کند.
نسخهی اسپرتبک با سیستم چهارچرخ محرک (quattro) بردی معادل ۴۰۴ کیلومتر (۲۵۱ مایل) دارد.
نکتهی قابلتوجه این است که همانند فولکسواگن ID.4، در محور عقب از ترمز کاسهای استفاده شده و آئودی قصد ندارد در فیسلیفت بعدی نیز این ساختار را تغییر دهد.
برچسب ها: تصادف
لینک کوتاه نوشته
عملکرد ضعیف آئودی Q4 e-tron در تست تصادف مؤسسه IIHS
کپی لینک
source