منتشر شده در 13 آبان 1404 ساعت 16:00

شوکی دیگر به برند ژاپنی ؛ کارخانه مشترک نیسان و مرسدس بنز در مکزیک تعطیل می شود

در سال ۲۰۱۵ بود که نیسان و دایملر (گروه مرسدس بنز فعلی) برای ساخت کارخانه‌ای مشترک در ایالت آگوئاسکالینتس مکزیک توافق کردند. این پروژه که به اختصار با نام COMPAS شناخته می‌شود، با سرمایه‌گذاری ۱ میلیارد دلاری و مالکیت ۵۰-۵۰ آغاز شد و از سال ۲۰۱۷ رسماً تولید خود را شروع کرد. طبق گزارش‌های رسمی، این کارخانه اکنون به پایان راه رسیده و با تصمیم دو طرف تعطیل می‌شود.

آغاز تولید در کارخانه مشترک نیسان و مرسدس بنز

در ابتدا، خط تولید این کارخانه با مدل‌های اینفینیتی QX50 و QX55 فعالیت خود را آغاز کرد و یک سال بعد، مرسدس A کلاس نیز به جمع محصولات تولیدی اضافه شد. سپس در سال ۲۰۱۹، مرسدس GLB هم روی خطوط تولید این کارخانه رفت. تولید A کلاس تنها تا سال ۲۰۲۰ ادامه یافت و حالا باقی مدل‌ها نیز در آستانه‌ خداحافظی قرار دارند.

توقف تولید QX50 و QX55؛ پایان همکاری در افق نزدیک

آنطور که گزارش شده، برایان بروکمن سخنگوی نیسان تأیید کرده تولید اینفینیتی QX50 و QX55 تا پایان ماه جاری متوقف می‌شود. در سوی دیگر، سخنگوی مرسدس نیز اعلام کرده که آخرین دستگاه از مدل GLB در ماه می ۲۰۲۶ از خط تولید این کارخانه خارج خواهد شد. با اتمام تولید این سه مدل، کارخانه COMPAS در میانه‌ سال آینده عملاً بدون محصول خواهد ماند و در نتیجه به ‌طور کامل تعطیل خواهد شد.

شوکی دیگر به برند ژاپنی ؛ کارخانه مشترک نیسان و مرسدس بنز در مکزیک تعطیل می شود

بخشی از برنامه بزرگ نیسان برای کاهش هزینه‌ها

تعطیلی این کارخانه بخشی از طرح گسترده‌ی بازسازی و کاهش هزینه‌های نیسان است که طبق آن، هفت مرکز تولید و طراحی در سراسر جهان بسته خواهند شد. کارخانه COMPAS آگوئاسکالینتس در واقع سومین مرکز از این مجموعه است که تعطیل می‌شود. پیش از آن، کارخانه اوپاما در ژاپن و شهر صنعتی کوئرناواکا در مکزیک نیز در فهرست تعطیلی قرار گرفته‌اند. همچنین، استودیوهای طراحی نیسان در سن دیگو آمریکا و سائوپائولو برزیل نیز تعطیل خواهند شد.

جانشینان جدید برای مدل‌های اینفینیتی

با وجود پایان تولید مدل‌های QX50 و QX55، برند لوکس نیسان یعنی اینفینیتی برنامه دارد جایگزین‌هایی برای آنها عرضه کند. بر اساس اعلام رسمی، اینفینیتی QX60 به عنوان جانشین QX50 و مدل جدید QX65 جایگزین QX55 خواهد شد. پیش ‌نمایش این شاسی ‌بلند کوپه‌مانند اخیراً با کانسپتQX65  مونوگراف ارائه شد و انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۶ به تولید انبوه برسد.

آینده مرسدس GLB ؛ نسل دوم با موتور بنزینی و برقی

در سوی دیگر، مرسدس بنز GLB به حیات خود ادامه می‌دهد و نسل دوم آن با ترکیبی از پیشرانه‌های درون‌سوز و تمام برقی عرضه خواهد شد؛ مشابه با استراتژی جدید مرسدس در مدل CLA.

کاهش ۲۰ هزار نیروی انسانی و ساده‌سازی طراحی‌ها

برنامه‌ بازسازی نیسان بسیار گسترده است. این شرکت قصد دارد تعداد کارکنان خود را تا ۲۰ هزار نفر کاهش دهد و در عین حال تعداد پلتفرم‌های خودرویی را از ۱۳ به ۷ عدد برساند. ظرفیت تولید سالانه نیز از ۳.۵ میلیون دستگاه به ۲.۵ میلیون دستگاه کاهش خواهد یافت.

در همین راستا، نیسان در نظر دارد پیچیدگی قطعات خودروهای تولیدی خود را تا ۷۰ درصد کاهش دهد. علاوه‌بر این، گروهی ویژه نیز با هدف صرفه‌جویی در هزینه‌ها تشکیل شده که تاکنون ۴۰۰۰ ایده‌ صرفه‌جویی شناسایی کرده و از میان آنها ۱۶۰۰ مورد عملی تشخیص داده شده‌اند. به گفته منابع داخلی، حتی تغییرات کوچکی مانند کاهش تعداد زیرسری‌ها در خودروها نیز می‌تواند صرفه‌جویی مالی قابل توجهی برای شرکت به همراه داشته باشد.

آینده امیدوارکننده با محصولات جدید نیسان

با وجود تمام این چالش‌ها، نیسان همچنان به آینده امیدوار است. این شرکت در کنار اجرای طرح بازسازی، مجموعه‌ای از محصولات تازه را در دست توسعه و عرضه دارد. از جمله نسل جدید لیف و سنترا، همچنین ون الگرند که چند روز قبل در نمایشگاه حمل و نقل ژاپن رونمایی شد.

بازار چین نیز از دو سدان جدید با نام‌های N6 و نسل جدید تیانا میزبانی می‌کند. به غیر از این‌ها، پیکاپ هیبریدی شارژی فرانتیر نیز در راه است. شاید بدانید این پیکاپ با همکاری دانگ فنگ توسعه یافته و از چین به بازارهای بین‌المللی صادر خواهد شد. از سوی دیگر، نسخه‌ دیفرانسیل عقب اسکای‌لاین (مدل مخصوص بازار ژاپن) با مدل هم‌خانواده‌ اینفینیتی عرضه خواهد شد و شاسی ‌بلند محبوب اکسترا (رونیز) قرار است در سال ۲۰۲۸ بازگردد.

امیدواری نیسان به بهبود شرایط در سال‌های آتی

اگرچه تعطیلی کارخانه‌ مشترک با دایملر در مکزیک پایانی بر یک همکاری پرهزینه محسوب می‌شود، اما نیسان با تمرکز بر کاهش هزینه‌ها، ساده‌سازی طراحی‌ها و معرفی محصولات تازه، در مسیر بازگشت به سودآوری حرکت می‌کند. به نظر می‌رسد این خودروساز ژاپنی با ترکیبی از کوچک‌سازی هوشمندانه و استراتژی محصول‌محور، در تلاش است تا جایگاه خود را در بازار جهانی بازیابد. باید منتظر ماند و دید که آیا این استراتژی در سال‌های پیش رو نتیجه‌بخش خواهد بود یا خیر. شاید بدانید این استراتژی توسط مدیرعامل جدید کمپانی یعنی ایوان اسپینوزا که به تازگی بر صندلی مدیریت تکیه زده، پیش برده می‌شود.

source

توسط autokhabari.ir