به همین دلیل است که خرابی یا لقی در جعبه فرمان ماشین می‌تواند تأثیر مستقیم بر ایمنی و فرمان‌پذیری خودرو داشته باشد؛ بنابراین اهمیت جعبه فرمان خودرو، نه تنها از لحاظ عملکردی بلکه از نظر ایمنی نیز بسیار بالا است. خرابی این قطعه یعنی کاهش کنترل خودرو، افزایش امکان تصادف و هزینه‌های بالاتر تعمیرات. در خودروهای پرکاربرد داخلی مانند پراید و پژو 206 نیز توجه به این بخش ضروری است.

اجزای جعبه فرمان خودرو

برای اینکه بتوانیم مسئله تعمیر جعبه فرمان خودرو را بهتر درک کنیم، ابتدا لازم است بدانیم اجزای اصلی جعبه فرمان ماشین چیست و هرکدام چه وظیفه‌ای بر عهده دارند. در ادامه مهم‌ترین قطعات را بررسی می‌کنیم:

کاسه یا محفظه جعبه فرمان

این بخش فلزی‌ اجزای داخلی را در خود نگه می‌دارد، آن‌ها را از آلودگی محافظت می‌کند و روغن یا گریس کاری داخل آن را امکان‌پذیر می‌سازد.

شفت ورودی

شفت فرمان که دستورات راننده را پذیراست حرکت دورانی غربیلک را به جعبه فرمان وارد می‌کند.

مارپیچ یا پینیون

بسته به نوع سیستم، یکی از این قطعات یا ترکیبی از آن‌ها حرکت دورانی را به حرکت خطی یا زاویه‌ای تبدیل می‌کنند. برای نمونه، در سیستم مارپیچ و مهره یا مارپیچ و رولر مارپیچ وارد کار می‌شود.

میله کشویی یا شانه (Rack)

در سیستم راک اند پینیون میله شانه‌داری وجود دارد که با چرخش پینیون به چپ یا راست حرکت می‌کند و چرخ‌ها را هدایت می‌کند. در سیستم‌های قدیمی‌تر، بخش دنده‌ای سکتور وظیفه مشابه را دارد.

میله خروجی یا بازوی فرمان

در سیستم‌های جعبه فرمان این میله خروجی به اجزای دیگر فرمان متصل می‌شود و حرکت را به چرخ‌ها منتقل می‌کند.

کاسه‌نمدها، بوش‌ها و یاتاقان‌ها

این اجزا برای کاهش لقی، جذب ارتعاشات و نگهداری روان کاری طراحی شده‌اند. فرسودگی آن‌ها می‌تواند منجر به خرابی جعبه فرمان خودرو شود.

سیستم هیدرولیکی یا الکتریکی

در خودروهایی که دارای فرمان هیدرولیک یا الکتریکی هستند، قسمت‌های یاری‌رسان شامل پمپ، روغن هیدرولیک، موتور الکتریکی، سنسورها و شیرها افزوده می‌شوند که اگر جعبه فرمان هیدرولیک باشد، نشتی روغن می‌تواند یکی از مشکلات بالقوه باشد.

source

توسط autokhabari.ir