به گزارش مجله ماشین، بررسی سطح روغن موتور یکی از سادهترین و درعینحال مهمترین کارهای نگهداری خودرو است. اما اگر میله اندازهگیری روغن (Dipstick) در لوله خود گیر کند یا حتی بشکند، همین کار ساده میتواند دردسرساز شود. خوشبختانه با چند روش اصولی، میتوانید بدون نیاز به مکانیک آن را بیرون بیاورید و از هزینه اضافی جلوگیری کنید.
چرا گیج روغن گیر میکند؟
در بیشتر موارد، زنگزدگی و خوردگی فلز داخل لوله باعث چسبیدن میله میشود. همچنین، اورینگ (حلقه لاستیکی آببندی) در قسمت بالای گیج ممکن است به مرور زمان خشک، متورم یا به فلز بچسبد.
کارشناسان تعمیر خودرو هشدار میدهند که در چنین شرایطی هرگز نباید میله را با فشار یا ضربه بیرون بکشید، چون ممکن است دسته پلاستیکی آن بشکند و بیرون آوردن قسمت باقیمانده بسیار دشوارتر شود.
استفاده از اسپری روانکننده یا ضدزنگ
اولین و سادهترین روش، استفاده از اسپری نفوذکننده یا روانکننده است.
مقداری از اسپری را در محل اتصال دسته و لوله بپاشید تا داخل لوله نفوذ کند. چند دقیقه صبر کنید و سپس با فشار آرام و کنترلشده سعی کنید گیج را بیرون بکشید.
اگر باز هم خارج نشد، این کار را چند بار تکرار کنید تا روانکننده بهطور کامل اثر کند.

استفاده از حرارت برای آزاد کردن گیج روغن
اگر اسپری مؤثر نبود، میتوانید با احتیاط از سشوار صنعتی یا هیتگان استفاده کنید. حرارت باعث انبساط فلز و آزاد شدن اورینگ از زنگزدگی میشود.
در این روش باید نکات ایمنی را جدی بگیرید:
-
قبل از شروع، مطمئن شوید اطراف محل خشک و بدون روغن یا مواد قابل اشتعال است.
-
از محافظ حرارتی (مثلاً لوله آلومینیومی خشککن لباس) برای جلوگیری از آسیب به قطعات اطراف استفاده کنید.
-
حرارت را مستقیماً روی قسمت فلزی پایین دسته متمرکز کنید، نه روی دسته پلاستیکی.
پس از حدود یک دقیقه حرارت، چند ثانیه صبر کنید و سپس بهآرامی گیج را بکشید.
اگر باز هم آزاد نشد، احتمالاً لازم است لوله گیج روغن را بهصورت کامل از بلوک موتور جدا کنید.

اگر میله گیج شکسته باشد چه باید کرد؟
در صورت شکستن دسته گیج، چند روش برای بیرون آوردن بخش باقیمانده وجود دارد:
-
استفاده از انبردست یا پنس بلند برای گرفتن قسمت باقیمانده اگر قابل دیدن است.
-
استفاده از آهنربا، اگر انتهای گیج از فلز مغناطیسی ساخته شده باشد. آهنربای باریک و قوی میتواند آن را بیرون بکشد.
-
اگر هیچکدام جواب نداد، میتوانید با دقت یک سوراخ کوچک روی قسمت باقیمانده سوراخ کنید و یک پیچ کوچک داخل آن ببندید تا نقش دسته را ایفا کند و بتوانید آن را بیرون بکشید.
⚠️ توجه: پیچ را بیش از حد سفت نکنید تا قطعه داخل لوله منبسط و محکمتر نشود.
در مواردی که میله بیش از حد درون لوله فرو رفته یا گیر کرده است، ناچار خواهید بود کل لوله گیج را از موتور جدا کنید. برای این کار باید بستها یا پیچهای نگهدارنده لوله را باز کنید تا بتوانید آن را بهآرامی بچرخانید و بیرون بیاورید.
اگر احساس میکنید انجام این کارها از توان شما خارج است، بهتر است به یک تعمیرگاه معتبر مراجعه کنید تا از آسیب احتمالی به موتور جلوگیری شود.
برچسب ها: ترفند
لینک کوتاه نوشته
چگونه میله اندازهگیری روغن (گیج روغن) گیرکرده یا شکسته را بدون آسیب خارج کنیم؟
کپی لینک
source