منتشر شده در 25 آبان 1404 ساعت 16:00

مدیرعامل فورد بارها در رابطه با پیشرفت عجیب خودروسازان چینی صحبت کرده و گفته در صورت ادامه روند کنونی، خیلی از برند های بزرگ ورشکست خواهند شد. وی در مصاحبه جدید خود بار دیگر به این موضوع اشاره کرده و افزوده تسلا و خودروسازان چینی از لحاظ هزینه تولید، مهندسی و ادغام نرمافزاری بسیار پیشرفته هستند. از دید وی این یک زنگ خطر برای تمامی خودروسازان بزرگ دنیاست.
خودروسازان چینی تهدیدی فراتر از خودروسازان ژاپنی دهه ۸۰ میلادی
در سالهای اخیر، فورد مانند بسیاری از خودروسازان قدیمی جهان از سوی تسلا و شماری از برند های چینی تحت فشار فزایندهای قرار گرفته است. بازیگران جدید صنعت خودرو با انعطافپذیری بالا، پیشرفت چشمگیر در طراحی خودروهای برقی و یکپارچگی نرمافزاری، چالشی جدی برای شرکتهایی مانند فورد ایجاد کردهاند؛ حوزههایی که خودروسازان سنتی در آن با اختلافی توجه عقب تر قرار دارند. جیم فارلی مدیرعامل فورد، بارها به این واقعیت اعتراف کرده و تأکید داشته که تهدیدی که امروز از سوی خودروسازان چینی وجود دارد، از فشار خودروسازان ژاپنی در دهه ۱۹۸۰ نیز فراتر رفته است.
شوک مهندسان فورد پس از باز کردن تسلا مدل ۳ و خودروهای چینی
آقای فارلی در مصاحبه اخیر خود در برنامه Office Hours: Business Edition از «لحظه شوکآور» سخت گفته؛ لحظهای که مسیر آینده فورد را تغییر داده است. او اظهار کرده زمانی که مهندسان فورد شروع به کالبدشکافی تسلا مدل ۳ و چند خودروی تمام برقی ساخت چین کردند، به شکل غیر قابل باوری از میزان پیشرفت آنها در زمینه هزینه تولید، سبک سازی، مهندسی و ادغام نرمافزار حیرتزده شدند.
مدیرعامل فورده در ادامه صحبتهای خود گفته:
«وقتی اولین دستگاه از تسلا مدل ۳ را باز کردیم و بعد به کالبدشکافی خودروهای چینی پرداختیم، واقعاً شوکه شدیم. نتیجهای که دیدیم من را کاملاً فروتن کرد.»

کشفیات عجیب داخل خودروهای برقی رقبا
یکی از یافتههای مهندسان فورد این بود که کراس اوور برقی موستانگ Mach-E در مقایسه با تسلا مدل ۳ حدود یک مایل (۱.۶ کیلومتر) سیمکشی بیشتری دارد؛ موضوعی که به پیچیدگی غیرضروری، وزن بالاتر و هزینه بیشتر منجر میشود. این کشف و موارد مشابه باعث شد فارلی در سال ۲۰۲۲ تصمیم به تأسیس بخشی جداگانه به نام «مدل E» بگیرد. این واحد وظیفه توسعه و مدیریت تمامی عملیات مرتبط با خودروهای برقی فورد را بر عهده دارد.
آقای فارلی همچنین تأکید کرده که «رشد خودروهای برقی در چین انفجاری است» و دولت چین با حمایت جدی از این فناوری، سرعت توسعه سازندگان داخلی را چند برابر کرده است. او افزوده: «ما نمیتوانیم از خودروهای برقی کنار بکشیم. اگر میخواهیم یک خودروساز جهانی باقی بمانیم، نمیتوانیم این بازار را تمام و کمال به چینیها واگذار کنیم.»
ضرر مالی بزرگ اما ادامه مسیر
ایجاد بخش مدل E هنوز برای فورد سودآور نشده و تنها در سال گذشته بیش از ۵ میلیارد دلار ضرر ثبت کرده است. با این حال، فارلی میگوید از ابتدا هم میدانست مسیر خودروهای برقی بسیار سخت خواهد بود. او تأکید کرده:
«من همیشه سختترین مشکلات را در سریعترین زمان ممکن هدف میگیرم، حتی اگر مجبور باشم در برابر چشم عموم این کار را انجام دهم. این کار باعث میشود سریعتر به نتیجه برسیم.»

وقتی نمیتوانی شکستشان دهی، از آنها یاد بگیر
فارلی سال گذشته از استفاده روزمره از یک دستگاه شیائومی SU7 خبر داد. وی بارها این سدان چینی را تحسین نموده و از کیفیت بالا و عملکرد خوب آن همواره به نیکی یاد کرده است. این موضوع نشان میدهد که مدیرعامل فورد نه تنها تهدید چین را کاملاً درک میکند، بلکه از سرعت پیشرفت آنها و ضرورت واکنش سریع فورد نیز کاملاً آگاه است.
پیکاپ برقی ارزانقیمت، یک پروژه حیاتی برای فورد
یکی از مهمترین پروژههای آینده فورد، پیکاپ تمام برقی سایز متوسط با قیمت حدود ۳۰ هزار دلار است. این خودرو بر پایه پلتفرمی جدید ساخته میشود که قرار است زیربنای چند محصول آینده نیز باشد. این پروژه آزمونی حیاتی برای فورد است تا نشان دهد آیا میتواند از نظر سرعت، مهندسی و بهرهوری با رقبای آمریکایی و چینی رقابت کند یا خیر.

پلتفرم مذکور انعطافپذیر است و به دلیل سازگاری بالا بستری برای تولید خانوادهای گسترده از انواع محصولات خواهد بود؛ از ون های باری گرفته تا شاسی بلندهای سه ردیفه بر اساس این پلتفرم توسعه خواهند یافت. این پلتفرم جدید ۲۰ درصد قطعات کمتر، ۲۵ درصد بست کمتر، ۴۰ درصد ایستگاه کاری کمتر و ۱۵ درصد زمان ساخت کمتر نسبت به پلتفرمهای سنتی دارد.
فورد پیشتر تأکید کرده اعداد و ارقام برتری پیکاپ و پلتفرم جدید این شرکت را به خوبی نشان میدهند. آنطور که اعلام شده، میزان سیمکشی در پیکاپ مبتنی بر این پلتفرم بیش از ۱.۳ کیلومتر کوتاهتر و ۱۰ کیلوگرم سبکتر از نسل اول شاسی بلند برقی فورد است. باتریهای مورد استفاده در این پیکاپ ۳۰ هزار دلاری از نوع لیتیوم-آهن-فسفات (LFP) خواهند بود که علاوه بر سبکتر بودن، بخشی از ساختار کف خودرو را تشکیل میدهند. جالب اینکه فورد افزوده هزینه مالکیت این خودرو طی پنج سال، از هزینه مالکیت سه ساله تسلا مدل Y کمتر خواهد بود.
تلاش فورد برای مقابله به مثل
رقابت جهانی در زمینه خودروهای برقی هر روز شدیدتر میشود و صحبتهای فارلی گویای آن است که فورد در برابر واقعیت بازار تسلیم نشده، بلکه تلاش میکند با بازنگری کامل در ساختار محصولی و مهندسی، جایگاه خود را در این رقابت نفسگیر حفظ نماید.
source