منتشر شده در 09 تیر 1403 ساعت 19:00



عکاس
علیرضا پاداش


ویدئو
رضا چوکامی

تویوتا راو۴ هیبرید یکی از محصولات وارداتی ویژه جانبازان است که در دور جدید واردات خودرو توسط شرکت برساوش به ایران می آید.

شرکت برساوش در اولین گام برای عرضه محصولات مرتبط با خودروهای وارداتی جانبازان، اقدام به واردات شاسی‌بلند محبوب تویوتا راو۴ هیبرید مدل 2024 کرده است. در ادامه به بررسی تویوتا راو۴ هیبرید 2024 وارداتی شرکت برساوش می‌پردازیم.

درباره تویوتا راو۴ هیبرید

نسل پنجم تویوتا راو۴ در نمایشگاه خودرو نیویورک ۲۰۱۸ برای نخستین بار به نمایش عمومی گذاشته شد. این شاسی‌بلند-کراس‌اوور تقریباً کامپکت در مقایسه با نسل گذشته خود، طراحی کاملاً متفاوتی ارائه داد و از لحاظ استحکام و صلب بودن پلتفرم نیز طبق ادعای سازنده، حدود ۵۷ درصد ارتقا پیدا کرد. تویوتا راو۴ سری XA50 روی پلتفرم TNGA-K توسعه پیدا کرده و از این نظر با کمری سری XV70 اشتراک کامل دارد. حدود یک سال بعد از عرضه نسخه بنزینی یعنی طی سال ۲۰۱۹، تویوتا راو۴ هیبرید نسل پنجم نیز به بازار آمد که شرکت برساوش نسخه فیس‌لیفت آن را برای عرضه در سامانه خودروهای وارداتی جانبازان انتخاب کرده است.

تویوتا راو4 هیبرید ؛ ویدیوی معرفی + مشخصات فنی

طراحی بدنه تویوتا راو۴ برساوش

طراحی ظاهری تویوتا راو۴ هیبرید به سبک خودروهای شاسی‌بلند تمام‌عیار ژاپنی، حالتی خشن و تا حدودی جعبه‌ای دارد که انحناهای زیادی در آن دیده نمی‌شود و در عوض، المان‌های هندسی با خطوط صاف و مستقیم و زوایای شکسته به گونه‌ای دلنشین و جذاب کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. فرم چراغ‌ها، طراحی سه‌بعدی سپر، طرح جلوپنجره، خطوط حجمی روی پروفایل جانبی و طرح نسبتاً ساده اما باوقار قسمت پشت، توانسته یک خودرو خانوادگی با شمایل ماشین‌های اس‌یووی ژاپنی را در قالب طرح بدنه تویوتا راو۴ نسل پنجم به نمایش بگذارد.

تویوتا راو4 هیبرید ؛ ویدیوی معرفی + مشخصات فنی

حالت هندسی قوس گلگیرها و طراحی بخش‌هایی مثل فریم پنجره‌ها به ‌علاوه طرح چراغ‌های جلو و عقب، هماهنگی زیادی با یکدیگر دارد و احتمال می‌رود که همچون خودروهای برند لکسوس، در اینجا نیز طراحان نیم‌نگاهی به هنر قدیمی تا زدن کاغذ یا همان اوریگامی ژاپنی داشته‌اند.

تویوتا راو4 هیبرید ؛ ویدیوی معرفی + مشخصات فنی

مشخصات فنی تویوتا راو۴ هیبرید ۲۰۲۴

تویوتا راو۴ هیبرید برساوش قوای محرکه خود را از یک موتور تنفس طبیعی ۲.۵ لیتری چهار سیلندر به ‌علاوه دو موتور الکتریکی دریافت می‌کند. یکی از این موتورها در کنار پیشرانه بنزینی روی محور جلو قرار دارد و موتور دیگر به طور مستقل در محور عقب قرار گرفته تا سیستم انتقال قدرت تمام چرخ‌محرک را برای این خودرو به وجود آورد. در مجموع، بر اثر همکاری موتور بنزینی با سیستم پیشران الکتریکی، تویوتا راو۴ هیبرید ۲۰۲۴ می‌تواند قدرتی معادل ۲۶۰ اسب‌بخار و ۲۷۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند.

تویوتا راو4 هیبرید ؛ ویدیوی معرفی + مشخصات فنی

این خودرو دارای گیربکس اتوماتیک CVT با قابلیت تیپ‌ترونیک بوده و همان‌طور که اشاره شد، به دلیل بهره‌مندی از موتور الکتریکی روی محور عقب، از سیستم انتقال قدرت تمام چرخ‌محرک نیز برخوردار است. بنابراین در طبیعت‌گردی و موارد آفرودی سبک می‌تواند عملکرد مناسبی داشته باشد. ضمناً سیستم تعلیق عقب از نوع دو جناغی مستقل است که قدرت بالاتری در جذب ضربات و ارتقای هندلینگ خودرو خواهد داشت. تعلیق جلو نیز مطابق بسیاری از خودروها از نوع مستقل مک‌فرسون انتخاب شده است.

تویوتا راو4 هیبرید ؛ ویدیوی معرفی + مشخصات فنی

طبق اعلام شرکت واردکننده، شتاب صفر تا ۱۰۰ تویوتا راو۴ هیبرید ۲۰۲۴ حدود ۹.۱ ثانیه است و حداکثر سرعت آن نیز به ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد که برای یک خودرو خانوادگی در این ابعاد، کاملاً قابل قبول و نسبتاً چابک برآورد می‌شود. در شرایط آزمایشگاهی، مصرف سوخت ترکیبی راو ۴ هیبرید ۲۰۲۴ حدود ۱.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر عنوان شده است که قطعاً در عمل قابل دستیابی نیست و به احتمال قوی، باید انتظار مصرف سوخت نزدیک به ۵ تا ۵.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر را از این ماشین وارداتی ژاپنی داشته باشید. البته این رقم برای مصرف سوخت ترکیبی در شهر و جاده است و احتمالاً در بزرگراه‌های بین‌شهری، مصرف سوخت این خودرو تا زیر ۴ لیتر هم کاهش پیدا خواهد کرد.

برند تویوتا
مدل راو ۴ هیبرید
کلاس بدنه کراس اوور
سال تولید ۲۰۲۴
حجم موتور ۲۴۸۷ سی سی
تعداد سیلندر ۴
تعداد سوپاپ ۱۶
فناوری موتور تنفس طبیعی هیبرید با دو موتور برقی
قدرت ۲۲۲ اسب بخار
گشتاور ۲۸۰ نیوتن متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۸.۲ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت
گیربکس E-CVT
انتقال قدرت دو دیفرانسیل
تعلیق جلو مک فرسون
تعلیق عقب مولتی لینک
طول ۴۶۰۰ میلی متر
عرض ۱۸۵۵ میلی متر
ارتفاع ۱۶۸۵ میلی متر
فاصله محوری ۲۶۹۰ میلی متر
وزن ۱۷۵۰ میلی متر
حجم باک ۵۵ لیتر
مصرف سوخت ۴.۷ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر
ابعاد رینگ و لاستیک ۲۲۵/۶۰R18
شرکت عرضه کننده برساوش
برند نشان مادر تویوتا
کشور سازنده ژاپن – چین

یک باک ۵۵ لیتری، وظیفه تامین سوخت موتور بنزینی راو۴ برساوش را بر عهده دارد و به نظر می‌رسد که به کمک موتورهای الکتریکی، می‌توان با یک باک پر سوخت، حدود ۱۰۰۰ تا ۱۱۰۰ کیلومتر را پیمایش کرد.

طراحی کابین و امکانات تویوتا راو۴ برساوش

همانند نمای بیرونی، طرح داشبورد و ادوات داخل کابین راو۴ هیبریدی، از المان‌های هندسی و به دور از پیچیدگی‌های رایج در خودروهای نوین شکل گرفته است. این سبک، طی چند سال اخیر میان محصولات تویوتا باب شده و انصافاً افرادی که به دنبال نماهای داخلی اصیل و به دور از طرح‌های فانتزی هستند، آن را می‌پسندند. ارگونومی مناسب، ابهت دلچسب به ‌همراه متریال فوق‌العاده باکیفیتی که در ردیف جلو و عقب خودرو به کار رفته است، می‌تواند هر کاربری را نسبت به طرح پردازی داخل و کیفیت کابین تویوتا راو ۴ هیبرید برساوش راضی کند.

تویوتا راو4 هیبرید ؛ ویدیوی معرفی + مشخصات فنی

فضای داخل کابین بسیار جادار به نظر می‌رسد و صندلی‌ ردیف عقب این امکان را دارد که از سه نفر بزرگسال نسبتاً قدبلند به صورت مناسب و با کمترین محدودیت، پذیرایی کند. ضمنا چیزی نزدیک به ۵۸۰ لیتر فضای صندوق عقب در پشت صندلی‌های ردیف دوم وجود دارد که حدود ۶ چمدان بزرگ درون آن به خوبی جا می‌گیرد و کاربردپذیری خودرو را به نحو مطلوب افزایش می‌دهد.

تویوتا راو4 هیبرید ؛ ویدیوی معرفی + مشخصات فنی

این نسخه از تویوتا راو۴ هیبرید ۲۰۲۴، امکانات قابل قبولی دارد که مهم‌ترین آنها عبارتند از :

کروز کنترل DRCC، کنترل کشش و پایداری، استارت دکمه‌ای، ورود بدون کلید، رادار هشدار بین خطوط، کیسه هوا سرنشین جلو و راننده، ایربگ پرده‌ای جلو و عقب، آنتن کوسه‌ای، شیشه‌های برقی مجهز به آنتی‌تِرپ، کنترل شروع حرکت در سربالایی، تنظیم دستی ۶ حالته صندلی راننده، آینه وسط تنظیم برقی، نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی مالتی‌مدیا با پشتیبانی از اپل‌کارپلی، تهویه خودکار دوکاناله، ترمز پارک برقی و اتوهلد، پایش فشار باد تایرها، پیمایش تمام برقی و … .

امکانات ایمنی و رفاهی

امکانات ایمنی هفت کیسه هوا – سامانه کنترل پایداری الکتریکی – رادار خط خوان – ترمز اضطراری اتوماتیک – اخطار برخورد از جلو
امکانات رفاهی سانروف برقی – تریم داخلی چرم – فرمان کمکی برقی – کروز کنترل تطبیقی – رانندگی خودکار بین خطوط – صندلی برقی راننده – گرمکن صندلی های جلو – تهویه اتوماتیک دو کاناله – گرمکن صندلی های جلو – دوربین ۳۶۰ درجه – ترمز پارک برقی – اتوهلد – تنظیم حالت رانندگی – سامانه کنترل حرکت در سراشیبی – جلو آمپر دیجیتال – تنظیم حالت رانندگی – استارت دکمه ای – نور بالای اتوماتیک – رادار تابلوخوان – سنسور پارک جلو و عقب – شارژر بیسیم تلفن همراه

مزایا و معایب

مزایا کیفیت ساخت بالا – توانایی حرکتی خوب – ایمنی مناسب – سواری نرم
معایب عدم عرضه در نسخه فول آپشن – پیچیدگی فنی

رقبای تویوتا راو ۴ هیبرید برساوش

به دلیل محدود بودن واردات خودرو در کشور، فعلاً رقیب مستقیم و سرسختی برای تویوتا راو۴ هیبرید برساوش به بازار کشور نیامده است. اما از لحاظ کلاس بدنه و قوای محرکه، می‌توان گفت محصولاتی مثل هاوال H6 هیبرید، لاماری ایما هیبرید، تیگو ۸ هیبرید، تیگو ۷ پرو پلاگین هیبرید و …، در سگمنت این محصول وارداتی ژاپنی قرار می‌گیرند. البته، همان‌طور که اشاره شد، این خودروها در بازار ایران به هیچ وجه توانایی رقابت مستقیم با محصول معتبری همچون تویوتا راو۴ هیبریدی را ندارند و صرفاً از لحاظ کلاس بدنه یا نوع قوای محرکه، به عنوان محصولات نزدیک به این خودرو از آنها نام برده شده است.

آلبوم تصاویر

سوالات متداول

تویوتا راو۴ هیبرید چه مشخصاتی دارد؟

این شاسی بلند ژاپنی از موتور تنفس طبیعی ۲.۵ لیتری چهار سیلندر به همراه دو موتور الکتریکی قدرتی معادل ۲۶۰ اسب بخار و ۲۷۰ نیوتن متر گشتاور به گیربکس اتوماتیک CVT با قابلیت تیپ‌ترونیک تحویل می‌دهد. سیستم انتقال قدرت این محصول برساوش از نوع تمام چرخ محرک و شتاب صفر تا ۱۰۰ آن حدود ۹.۱ ثانیه است.

تویوتا راو۴ هیبرید برساوش چه امکاناتی دارد؟

کروز کنترل DRCC، کنترل کشش و پایداری، استارت دکمه‌ای، ورود بدون کلید، رادار هشدار بین خطوط، کیسه هوا سرنشین جلو و راننده، ایربگ پرده‌ای جلو و عقب، آنتن کوسه‌ای، شیشه‌های برقی مجهز به آنتی‌تِرپ، کنترل شروع حرکت در سربالایی، تنظیم دستی ۶ حالته صندلی راننده، آینه وسط تنظیم برقی، نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی مالتی‌مدیا با پشتیبانی از اپل‌کارپلی، تهویه خودکار دوکاناله، ترمز پارک برقی و اتوهلد، پایش فشار باد تایرها، پیمایش تمام برقی جزو مهم‌ترین تجهیزات راو ۴ هیبرید ۲۰۲۴ به شمار می‌روند.

source

توسط autokhabari.ir