منتشر شده در 02 آذر 1404 ساعت 12:00

مدل جدید جیپ ریکان رونمایی شد. این خودرو سومین مدل تمام برقی جیپ پس از واگنیر S و و اونجر (Avenger) به حساب میآید؛ اما در عین حال اولین شاسی بلند برقی کمپانی جیپ است که به طور ویژه برای مسیرهای آفرودی طراحی شده و تواناییهای بالایی در مناطق صعبالعبور دارد. جیپ ادعا میکند که ریکان تنها خودروی کاملاً برقی بازار با توانایی آفرود واقعی است. این ادعا در شرایطی مطرح شده که مرسدس نسخه تمام الکتریکی G کلاس را در سبد محصولات خود دارد.
بدنه خشن با جزئیات مدرن
جلو پنجره دارای هفت شیار در جیپ ریکان نیز حفظ شده؛ تمامی این شیارها به نورپردازی اختصاصی مجهز هستند و در شب جلوهای خاص ایجاد میکنند. چراغهای LED روشنایی در روز مشابه حرف U طراحی شدهاند و با شیارها هماهنگی بصری بالایی دارند. سپر جلو که از دو قلاب قرمز میزبانی میکند، کاملاً از بدنه بیرون زده است تا حفاظت بیشتری از خودرو داشته باشد. در نمای عقب چراغهای LED الهام گرفته از رانگلر، درب صندوق سوار شده روی لولای جانبی و مهمتر از همه چرخ زاپاس از ویژگیهای قابل ذکر هستند.

آزادی مطلق در فضای باز؛ با درها و شیشههای قابل جداسازی
مثل رانگلر، درهای جیپ ریکان نیز قابل جداسازی هستند. به لطف این ویژگی راننده و سرنشینان میتوانند در مسیرهای آفرود حس آزادی و لذت بردن از هوای تازه را بیش از پیش تجربه کنند. چنین قابلیتی برای اولین بار در یک خودروی برقی مشاهده میشود.

زاویههای ورود و خروج نزدیک به رانگلر
جیپ ریکان از همان ابتدا با هدف عبور از مسیرهای سخت طراحی شده و استانداردهای آفرودی قابل توجهی دارد. به همین خاطر زاویه ورود ۳۴ درجه، زاویه خروج ۳۴.۵ درجه و زاویه شکست ۲۳.۵ درجه که تنها اندکی کمتر از رانگلر است، آن را قادر میسازد مشکلی در عبور از انواع پستی و بلندیها نداشته باشد. تریم موآب (Moab) که عرضه ریکان با آن آغاز خواهد شد، در حالت استاندارد با تایرهای بزرگ ۳۳ اینچی به دست مشتریان خواهد رسید. استفاده از این تایرهای غول پیکر ارتفاع از سطح زمین را به ۲۳۸ میلیمتر میرساند. این تریم مخصوص بازار آمریکا بوده و در سایر کشورها در دسترس نخواهد بود.
سیستم تعلیق جیپ ریکان شامل جناغی دوبل در جلو و اتصال یکپارچه در عقب است که به گفته کمپانی برای بیشترین تماس تایر و بیشترین واکنشپذیری روی مسیرهای ناهموار تنظیم شده است. برای بهبود عملکرد در مسیرهای آفرود، این شاسی بلند آفرودی برقی از قفل دیفرانسیل برقی و چند حالت رانندگی بهره میبرد.

کابین دیجیتال با دو نمایشگر بزرگ
داخل کابین جیپ ریکان شاهد استفاده از دو نمایشگر بزرگ هستیم. نمایشگر پشت فرمان اندازهای برابر با ۱۲.۳ اینچ دارد و نمایشگر مرکزی ۱۴.۵ اینچی است. این نمایشگر از سیستم Uconnect 5 سود میبرد. خبر نه چندان خوب اینکه کنترل تقریباً تمامی امکانات به این نمایشگر محول شده، از این رو اثری از دکمههای فیزیکی برای کنترل سیستم تهویه نیست. با نگاهی دقیقتر به تصاویر میتوان متوجه پی برد که کنترلهای فیزیکی تنها به مواردی مثل تنظیم میزان بلندی صدا، انتخاب موج رادیو و کلید ESC محدود شدهاند. اما خبر خوش اینکه سیستم صوتی از برند معروف آلپاین بوده و برخی از بلندگوها در زیر صندلی نصب شدهاند.

مشخصات فنی شاسی بلند جیپ ریکان برقی
جیپ ریکان بر اساس پلتفرم موسوم به STLA Large گروه استلانتیس توسعه پیدا کرده است. شاید بدانید شمار زیادی از مدلهای این گروه تاکنون بر مبنای این پلتفرم ساخته شدهاند. پیشرانه این شاسی بلند جدید شامل دو موتور برقی میشود. این دو موتور با همکاری هم ۶۵۰ اسب بخار قدرت و ۸۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکنند. طبق انتظار هر چهار چرخ دریافتکننده نیرو هستند. با اتکا به این پیشرانه قدرتمند، ریکان ۲۷۷۰ کیلوگرمی شتابی برابر با ۳.۶ ثانیه دارد و میتواند به نهایت سرعت ۱۱۲ مایل یا ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.
انرژی مورد نیاز جیپ ریکان، مثل نسخه برقی پژو ۳۰۰۸ و ۵۰۰۸ توسط باتری ۱۰۰ کیلووات ساعتی تأمین میشود. طبق استاندارد آمریکایی EPA که سختگیرانهتر است، این باتری تا ۲۵۰ مایل (۴۰۲ کیلومتر) شارژ دهی دارد. به لطف معماری ۴۰۰ ولتی پلتفرم STLA Large، باتری از شارژ سریع ۱۶۰ کیلوواتی پشتیبانی میکند. شایان ذکر است پک باتری برای جلوگیری از آسیب دیدن هنگام سفرهای آفرودی، درون ساختاری مقاوم قرار گرفته و کف خودرو از طریق وروق های مقاوم محافظت میشود.

شاید فکر کنید برقی بودن پیشرانه یک نقطه ضعف برای خودروهای آفرودمحور است. اما از دید «باب برودرورف» مدیرعامل جیپ «برقیسازی نه تنها با آفرود سازگار است، بلکه میتواند آن را ارتقا دهد». او به گشتاور لحظهای، کنترل بالا و سکوت محیطی بهعنوان مزیتهای بزرگ پیشرانههای الکتریکی در دل طبیعت اشاره میکند.
شروع تولید جیپ ریکان در مکزیک
تولید جیپ ریکان از اوایل سال آینده در کارخانه «تولوکا» مکزیک آغاز خواهد شد. این شاسی بلند برقی ابتدا در آمریکا و کانادا و سپس در بازار جهانی به فروش خواهد رسید. قیمت نهایی نزدیک زمان عرضه اعلام میشود.
| جدول مشخصات فنی جیپ ریکان ۲۰۲۶ | |
| قدرت پیشرانه | ۶۵۰ اسب بخار |
| گشتاور | ۸۴۰ نیوتن متر |
| تعداد موتور | دو موتور برقی |
| شتاب | ۳.۶ ثانیه |
| حداکثر سرعت | ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت |
| زاویه ورود | ۳۳.۸ درجه |
| زاویه خروج | ۳۳.۱ درجه |
| زاویه شکست | ۲۳.۳ درجه |
| فاصله از سطح زمین | ۲۳۸ میلیمتر |
| سایز تایر | ۳۳ اینچ در نسخه موآب |
| رتبه آفرودی | Trail Rated |
| ظرفیت باتری | ۱۰۰ کیلووات ساعت |
| برد (EPA) | ۴۰۲ کیلومتر |
| توان شارژ سریع | ۱۶۰ کیلووات |
| پلتفرم | STLA Large |
| نمایشگر پشت آمپر | ۱۲.۳ اینچ |
| نمایشگر مرکزی | ۱۴.۵ اینچ |

source