هنگامی که میل لنگ می‌چرخد، هر دندانه از مقابل سنسور عبور می‌کند و باعث ایجاد تغییرات مغناطیسی می‌شود. این تغییرات به‌صورت سیگنال‌های الکتریکی به ECU ارسال شده و ECU پس از تحلیل آن‌ها تعیین می‌کند که سرعت چرخش میل لنگ (Engine RPM)، موقعیت دقیق پیستون‌ها، زمان مناسب جرقه‌زنی، زمان مناسب پاشش سوخت و ترتیب احتراق سیلندرها چگونه باشد. اگر این سیگنال‌ها دچار خطا، قطعی یا ضعف شوند، موتور در تشخیص موقعیت دقیق سیلندرها دچار مشکل شده و عملکردش مختل می‌شود.

نشانه‌های خرابی سنسور موقعیت میل لنگ

خرابی این سنسور علائم مشخصی دارد که در اکثر خودروها مشابه هستند، اما شدت آن‌ها بسته به نوع سنسور و ECU متفاوت است. مهم‌ترین نشانه‌ها عبارت‌اند از:

خاموش شدن ناگهانی موتور

یکی از شایع‌ترین علائم خرابی سنسور موقعیت میل لنگ، خاموش شدن ناگهانی خودرو در هنگام حرکت یا ایست کامل است. چون ECU در لحظه‌ای که سیگنال قطع می‌شود، نمی‌تواند زمان‌بندی احتراق را کنترل کند.

سخت روشن شدن موتور

در خودروهایی مثل پراید و پژو ۴۰۵، خرابی این سنسور باعث می‌شود موتور دیر روشن شود یا نیاز باشد چند بار استارت زده شود.

بد کار کردن موتور در دورهای مختلف

افت شتاب، ریپ زدن، کپ کردن و لرزش دور آرام از نشانه‌هایی هستند که در اثر ارسال سیگنال غلط از سنسور رخ می‌دهند.

source

توسط autokhabari.ir