کروز کنترل تطبیقی یا Adaptive Cruise Control (ACC) نسل پیشرفته کروز کنترل معمولی است که علاوه بر حفظ سرعت ثابت خودرو، به راننده کمک میکند تا فاصله ایمن با خودروی جلویی را هم به صورت خودکار تنظیم کند. این سامانه با استفاده از رادار، دوربین و پردازش هوشمند تصمیم میگیرد چه زمانی سرعت را کم و زیاد کرده یا به صورت کامل متوقف شود.
این فناوری یکی از مهمترین تکنولوژیها در دنیای خودروسازی کنونی شناخته میشود چون نقش مهمی در رانندگی خودران ایفا میکند.

کروز کنترل تطبیقی (ACC) چگونه کار میکند؟
سیستم کروز کنترل تطبیقی (ACC) از حسگرهایی مانند رادار، دوربین و گاهی لیدار استفاده میکند تا فاصله خودرو با خودروی جلویی را به صورت لحظهای اندازهگیری کند. رادار سرعت نسبی را تشخیص میدهد و دوربین، خطوط و موانع را شناسایی میکند. این اطلاعات به واحد کنترل الکترونیکی (ECU) ارسال میشود؛ سپس با الگوریتمهای پیشرفته تصمیم گرفته میشود که خودرو باید گاز دهد، سرعت را کاهش دهد یا ترمز بگیرد.
پس از تحلیل دادهها و بررسی وضعیت، بهترین گزینه انتخاب خواهد شد، بدون اینکه راننده دخالتی در این مسائل داشته باشد!
مزایا و معایب کروز کنترل تطبیقی (ACC) که باید بدانید
این فناوری علاوه بر افزایش ایمنی و کاهش تصادفات رانندگی، تجربه رانندگی را کاملا متفاوت میکند. برخی از دیگر مزایای آن شامل:
- افزایش ایمنی رانندگی: حفظ خودکار فاصله ایمن، کاهش احتمال برخوردهای ناشی از دیر واکنش دادن راننده، همکاری با ترمز اضطراری خودکار در بسیاری از خودروها
- کاهش خستگی راننده: مناسب سفرهای طولانی، کاهش فشار روانی در بزرگراهها، کمک به تمرکز بهتر روی جاده
- بهبود مصرف سوخت: شتابگیری یکنواخت، کاهش ترمزهای ناگهانی، تثبیت بهتر سرعت در بزرگراه
- راحتی در ترافیک شهری: قابلیت توقف کامل و حرکت دوباره، حذف نیاز به واکنشهای پی در پی در ترافیک
- گام مهم به سوی خودروهای نیمه خودران: امکان همکاری با سیستمهای بین خطوط، هشدار موانع و ناوبری هوشمند
در کنار مزایا، کروز کنترل تطبیقی ACC محدودیتهایی هم دارد که بهتر است به آنها توجه ویژهای داشته باشیم. مهمترین معایب این فناوری عبارتند از:
- کاهش دقت در شرایط آب و هوایی نامناسب: مه، باران شدید یا برف میتواند در عملکرد رادار و دوربین اختلال ایجاد کند
- واکنش کند در پیچهای تند: از دست دادن کنترل در پیچ ها و تشخیص دیرهنگام برای کاهش سرعت
- عملکرد متفاوت روی خودروهای مختلف: چون عملکرد همه خودروها مشابه هم نیست.
- اتکای بیش از حد راننده: خطر حواسپرتی بیشتر به خاطر خودران بودن خودرو
- هزینه نگهداری بالاتر: نیاز به کالیبراسیون رادار و دوربین بعد از ضربه یا تعویض شیشه جلو، افزایش هزینه تعمیرات نسبت به کروز کنترل معمولی
مقایسه کروز کنترل تطبیقی (ACC) با فناوریهای مشابه در خودروها
در جدول پایین این فناوری را با کروز کنترل معمولی، کروز کنترل مجهز به Stop & Go، سیستم نیمه خودران و دیگر فناوریهای کاربردی خودروها مقایسه کردهایم:
| فناوری / ویژگی | حفظ سرعت ثابت | تنظیم فاصله خودکار | ترمز خودکار | عملکرد در ترافیک سنگین | میزان وابستگی به راننده |
|---|---|---|---|---|---|
| کروز کنترل معمولی | بله | خیر | خیر | خیر | زیاد |
| کروز کنترل تطبیقی (ACC) | بله | بله | بله | برخی مدلها | متوسط |
| ACC مجهز به Stop & Go | بله | بله | بله | بله | متوسط رو به کم |
| محدودکننده سرعت (Limiter) | محدود کردن سقف سرعت | خیر | خیر | خیر | زیاد |
| سیستمهای نیمه خودران بزرگراهی | بله | بله | بله | بله | کمتر از بقیه |
| ترمز اضطراری خودکار (AEB) | خیر | خیر | بله (فقط اضطراری) | خیر | زیاد |
آینده فناوری کروز کنترل تطبیقی (ACC)
فناوری کروز کنترل تطبیقی (ACC) در مسیر تکاملی قرار دارد و این سرعت رشد در آینده بیشتر هم خواهد شد. پیشبینی میشود که این فناوری نقش اصلی در کنترل طولی خودرو (گاز و ترمز) را در سیستمهای خودران ایفا کند.
کروز کنترل تطبیقی دیگر محدود به خودروهای لوکس نیست و قرار است به زودی در کراساوورها و سدانهای اقتصادی نیز طراحی شود. با به کار گیری هوش مصنوعی، سیستم میتواند مطابق با سبک رانندگی راننده واکنش نشان داده و از رفتارهای او تقلید کند و آنها را به خوبی بیاموزد، این امر عملکرد فناوری را بهبود میبخشد.
source
