به گزارش پرشین خودرو، مصطفی خدری مدیرعامل کوشا خودرو، با انتقاد از سیاستهای گذشته اعلام کرد: واردات خودرو قربانی محاسبات اشتباه و هزینههای پنهان شده است.
انتقاد از پیامدهای ممنوعیت واردات
نایبرئیس هیاتمدیره انجمن واردکنندگان خودرو، که در همایش «واردات خودرو؛ رقابت یا انحصار؟» سخن می گفت، توضیح داد: ممنوعیت چندساله واردات نهتنها باعث کنترل بازار نشد، بلکه جهش شدید قیمتها و ایجاد چسبندگی قیمتی را در پی داشت؛ مسئلهای که همچنان بر بازار سایه افکنده است.
ابهام در تجارت خارجی و افزایش ریسک برای واردکنندگان
وی با اشاره به فضای مبهم تجارت خارجی و تأثیر تحریمها گفت احتمال اجرای مجدد اسنپبک، ریسک فعالیت واردکنندگان را چند برابر کرده و تصمیمگیری اقتصادی را دشوارتر میکند.

محاسبات غیردقیق هزینهها و چالشهای مالی
مدیرعامل کوشا خودرو یکی از مشکلات جدی واردکنندگان را محاسبات نادرست هزینهها دانست و تأکید کرد هزینه واقعی فعالیت حدود ۳۰ درصد است، در حالی که در محاسبات رسمی تنها ۱۸ درصد مورد پذیرش قرار میگیرد.
انتقاد از روند دو مرحلهای شمارهگذاری
وی در ادامه با اشاره به دو مرحلهای بودن روند شمارهگذاری گفت پس از پرداخت ۱۰ درصد ارزش خودرو توسط مالک، نهاد دیگری دوباره هزینهای مطالبه میکند؛ موضوعی که قرار بود اصلاح شود اما همچنان باقی است.
لزوم هماهنگی دستگاهها و اصلاح ساختار هزینهها
خدری در پایان بر ضرورت هماهنگی میان دستگاهها و بازنگری جدی در ساختار هزینههای واردات برای ایجاد ثبات پایدار در بازار خودرو تأکید کرد.
کوشا خودرو و نقش آن در بازار ایران
کوشاخودرو در حال حاضر بهعنوان واردکننده و ارائهدهنده خدمات پس از فروش خودروهای کیا در ایران فعالیت میکند.