شرکت چینی بی‌وای‌دی (BYD) به‌تازگی از چهار اختراع بزرگ پرده‌برداری کرده است که می‌تواند بازی را در صنعت خودروهای برقی به نفع این برند تغییر دهد. این اختراعات که بر پایه تکنولوژی «موتورهای سنکرون مغناطیس دائم با جریان متغیر» بنا شده‌اند، در اردیبهشت ‌ماه ۱۴۰۳ (مه ۲۰۲۴) به صورت رسمی بایگانی شده و حالا توسط اداره ملی مالکیت معنوی چین در دسترس عموم قرار گرفته‌اند. این اسناد فنی که با کدهایی نظیر CN121055622A و CN121055630A شناخته می‌شوند، از مکانیزم عجیبی خبر می‌دهند: موتورهایی که می‌توانند جریان مغناطیسی درون روتور خود را بر اساس سرعت خودرو تنظیم کنند تا در هر شرایطی، بیشترین بازدهی ممکن را داشته باشند.

چرا این موتورها یک جهش بزرگ محسوب می‌شوند؟

در موتورهای برقی معمولی که امروزه در اکثر خودروها می‌بینیم، جریان مغناطیسی روتور همیشه ثابت است. این موضوع یک مشکل بزرگ ایجاد می‌کند؛ وقتی در ترافیک هستید و می‌خواهید حرکت را شروع کنید، این موتورها عالی عمل می‌کنند و قدرت (گشتاور) زیادی دارند، اما به محض اینکه وارد اتوبان می‌شوید و سرعت بالا می‌رود، همان قدرت مغناطیسی زیاد باعث ایجاد مقاومت می‌شود و انرژی باتری را هدر می‌دهد.

بی‌وای‌دی

اما موتورهای جدید بی‌وای‌دی که به فناوری «جریان متغیر» مجهز شده‌اند، دقیقا مثل یک دنده اتوماتیک هوشمند عمل می‌کنند. این موتورها می‌توانند جریان مغناطیسی داخلی خود را بر اساس شرایط جاده کم و زیاد کنند. این یعنی شما همزمان هم قدرت بسیار بالا در سرعت‌های پایین دارید و هم مصرف انرژی بسیار کم در سرعت‌های بالا.

این اسناد که برای اجرا در سال ۱۴۰۴ (۲۰۲۵ میلادی) برنامه‌ریزی شده‌اند، راه‌حل‌های خلاقانه‌ای را ارائه می‌دهند:

  • تنظیم هوشمند جریان: یکی از این پتنت‌ها قطعه‌ای را توصیف می‌کند که به صورت کاملا یکپارچه با سیستم محرکه خودرو کار کرده و جریان مغناطیسی را در لحظه مدیریت می‌کند.
  • حرکت مکانیکی روتور: در اختراع دیگر، بی‌وای‌دی قطعه‌ای را طراحی کرده که نسبت به روتور جابه‌جا می‌شود تا فضای بهینه برای فعالیت موتور در سرعت‌های بالا را وسیع‌تر کند.
  • تغییر جریان در محور روتور: روش دیگر، تغییر دادن جریان مغناطیسی در طول محور اصلی روتور است که دقت کارکرد موتور را دوچندان می‌کند.
  • تنظیم ظریف شعاعی: آخرین پتنت نیز به سیستمی اشاره دارد که با تغییر مساحت بخش‌های رسانای مغناطیسی، اجازه می‌دهد جریان مغناطیسی داخلی با دقت بسیار بالایی (مثل یک پیچ تنظیم رادیو) کم و زیاد شود.

برای کسانی که از خودروهای برقی یا هیبریدی استفاده می‌کنند، این اختراعات به معنای چند اتفاق خوب است. اول از همه، پیمایش خودرو با یک بار شارژ بیشتر می‌شود، چون دیگر در سرعت‌های بالا انرژی باتری بیهوده صرف غلبه بر مقاومت مغناطیسی نمی‌شود. دوم اینکه فشار حرارتی روی موتور کمتر شده و عمر قطعات بالا می‌رود. و در نهایت، بدون اینکه نیاز باشد باتری‌های سنگین‌تر و گران‌تری روی ماشین نصب شود، عملکرد و شتاب خودرو در جاده‌های باز بهبود پیدا می‌کند.

هرچند هنوز بی‌وای‌دی به صورت رسمی اعلام نکرده که این موتورها دقیقا در کدام مدل از محصولات آینده‌اش به کار گرفته می‌شوند، اما انتشار این اسناد نشان می‌دهد که غول خودروسازی چین با تمام توان در حال تحقیق برای ساخت موتورهایی است که هوشمندتر، کم‌مصرف‌تر و قدرتمندتر از همیشه باشند.

هر روز سرعت رشد خودروهای برقی و تکنولوژی آن‌‎ها بیشتر می‌شود. نظر شما در خصوص آینده این خودروها و حضورشان در بازار ایران چیست؟ نظرات ارزشمند خود را از طریق بخش دیدگاه‌ها با ما و کاربران چرخان در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

  1. همکاری گک با بی‌وای‌دی، رقابت در بازار خودروهای الکتریکی ژاپن داغ‌تر می‌شود
  2. رسیدن بی‌وای‌دی به رکورد ۱۳ میلیون خودروی برقی
  3. پردرآمدترین خودروسازان چین در سه‌ماهه اول ۲۰۲۵؛ بی‌وای‌دی در صدر!

source

توسط autokhabari.ir