منتشر شده در 28 آذر 1404 ساعت 12:00

بر اساس برنامه اولیه اتحادیه اروپا قرار بود فروش خودروهای مجهز به موتورهای بنزینی و دیزلی پس از سال ۲۰۳۵ عملاً ممنوع شود. اما کاهش اشتیاق بازار به خودروهای برقی و بازگشت سرمایه گذاری های خودروسازان به سمت پیشرانه های درونسوز، سرانجام باعث تغییر مسیر این سیاست شد. به موجب این اتفاق، اتحادیه اروپا به صورت رسمی تصمیم گرفته محدودیتهای سختگیرانه خود علیه موتورهای بنزینی و دیزلی را تعدیل کند.
بازنگری در هدف جاهطلبانه ۲۰۳۵
بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، اتحادیه اروپا هدف قبلی خود برای کاهش ۱۰۰ درصدی انتشار دی اکسید کربن از اگزوز خودروها نسبت به سال ۲۰۲۱ را مورد بازبینی قرار داده است. این هدف در نسخه اولیه، خودروسازان را عملاً مجبور میکرد تا به طور کامل به تولید خودروهای تمام برقی روی بیاورند.
اما اکنون مقامات اروپایی اعلام کردهاند هدف جدید، کاهش ۹۰ درصدی انتشار دیاکسیدکربن نسبت به سطح تعیینشده در سال ۲۰۲۱ است. این تغییر مهم به معنای آن است که خودروهای هیبریدی، پلاگین هیبریدی و خودروهای برقی مجهز به افزایشدهنده برد حرکتی (Range-Extended EV) همچنان پس از سال ۲۰۳۵ نیز امکان فروش خواهند داشت.
۱۰ درصد باقیمانده چگونه جبران میشود؟
طبق برنامه جدید، ۱۰ درصد باقیمانده از میزان انتشار دی اکسید کربن باید از راههای جایگزین جبران شود. این راهکارها شامل استفاده از فولاد کم کربن تولیدشده در اتحادیه اروپا، بهرهگیری از سوختهای مصنوعی (e-fuels) و همچنین سوختهای زیستی خواهد بود. به این ترتیب، اتحادیه اروپا به جای ممنوعیت کامل فناوری، رویکردی انعطاف پذیرتر در پیش گرفته است.
تأیید رسمی لغو ممنوعیت فناوری موتورهای درونسوز
مدتها بود شایعاتی درباره عقبنشینی اتحادیه اروپا از این تصمیم شنیده میشد. اوایل همین ماه گزارشهایی منتشر شد که نشان میداد بروکسل در حال بررسی بازگشت از سیاست قبلی است. در ادامه، رئیس حزب مردم اروپا (EPP) این موضوع را به طور رسمی در گفتوگو با روزنامه آلمانی «بیلد» تأیید کرد و گفت:
«از سال ۲۰۳۵ به بعد، کاهش ۹۰ درصدی انتشار دی اکسید کربن به عنوان هدف اجباری سبد محصولات خودروسازان تعیین خواهد شد، نه ۱۰۰ درصد. همچنین از سال ۲۰۴۰ به بعد نیز هدف ۱۰۰ درصدی وجود نخواهد داشت. این بدان معناست که ممنوعیت فناوری موتورهای درونسوز از دستور کار خارج شده و تمامی پیشرانه هایی که هم اکنون در آلمان تولید میشوند، میتوانند به تولید و فروش خود ادامه دهند.»
اهداف میاندورهای برای خودروسازان
بر اساس تصمیم جدید، خودروسازان یک بازه زمانی سه ساله بین ۲۰۳۰ تا ۲۰۳۲ در اختیار خواهند داشت تا میزان انتشار دی اکسیدکربن خودروهای خود را ۵۵ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ کاهش دهند. در مورد خودروهای تجاری سبک و ونها نیز الزام کاهش آلایندگی از ۵۰ درصد به ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است.
فشار صنعت خودرو اروپا نتیجه داد
این چرخش سیاستی در پی فشارهای گسترده صنعت خودروسازی اروپا، به ویژه از سوی آلمان، ایتالیا و نهادهای خودرویی قاره سبز رخ داده است. گروههایی مانند فولکس واگن و استلانتیس به طور مشخص اعلام کرده بودند که دستیابی به هدف ۱۰۰ درصدی عملاً امکانپذیر نیست و میتواند به صنعت خودرو اروپا آسیب جدی وارد کند.
در نهایت، اتحادیه اروپا با پذیرش واقعیتهای بازار خودرو، افت تقاضای خودروهای برقی و اهمیت تنوع فناوری در مسیر کاهش آلایندگی، رسماً با تعدیل این مقررات موافقت کرد؛ تصمیمی که میتواند آینده موتورهای احتراقی، هیبریدی و حتی سوختهای جایگزین را در بازار خودرو اروپا دگرگون کند.
source