منتشر شده در 29 آذر 1404 ساعت 12:00

موتور پنج سیلندر افسانهای آئودی به آستانه ۵۰ سالگی رسیده است. شاید بدانید نخستین بار در سال ۱۹۷۶ بود که ارباب حلقهها اولین موتور پنج سیلندر خود را در مدل آئودی ۱۰۰ استفاده کرد. برای ادای احترام به این مدل و موتور مذکور، گروهی از کارآموزان خلاق کمپانی یک خودروی مفهومی خاص و جذاب را خلق کردهاند. این کانسپت آئودی GT50 نام دارد و از طراحی و مشخصاتی هیجانانگیز برخوردار است.
حاصل خلاقیت نسل آینده کارکنان آئودی
کانسپت آئودی GT50 توسط ۱۴ کارآموز در نکازاولم آلمان توسعه یافته است. اجرای این پروژه ۶ ماه طول کشیده و تحت نظارت مستقیم تیمو انگلر رئیس آموزش فناوری خودرو، لجستیک و مدیریت کسب و کار آئودی و سایر مربیان آموزشی و انجام شده است.
بدنهای کاملاً جدید بر پایه آئودی RS3
اگرچه در نگاه اول، هیچ نشانی از یک RS3 استاندارد در کانسپت آئودی GT50 دیده نمیشود، ولی این دو خودرو اشتراکات فراوانی با هم دارند. کارآموزان ارباب حلقهها در گام نخست مدل اصلی را به طور کامل اوراق نموده و تمامی پنل های بدنه از جمله کاپوت، درها، شیشهها و درِ صندوق عقب را حذف کردهاند. در گام بعدی اجزای جدید با دقت طراحی و سپس در جای اصلی خود نصب شدهاند. این پنل ها اکثراً دارای خطوط تیز و طراحی زاویهدار هستند. نکته جالب اینکه سقف خودرو از یک آئودی ۸۰ واقعی قرض گرفته شده است.
بدنه این کانسپت به جای ورق فلزی یا فیبرکربن، از پلاستیک تقویتشده با الیاف شیشه ساخته شده تا وزن پایین و استحکام مناسب را به طور همزمان داشته باشد. در بخش عقب، دیفیوزر بزرگ و اسپویلر برجسته برای بهبود آیرودینامیک به چشم میخورند.

ادای احترام به میراث مسابقهای آئودی
در طراحی آئودی GT50 به شدت از تاریخچه پرافتخار کمپانی در مسابقات الهام گرفته شده و نشانههایی واضح از خودروهای نمادینی مانند آئودی ۹۰ کواترو IMSA GTO در آن دیده میشود. خود آئودی نیز اذعان کرده که اگر مدل ۹۰ کواترو امروز ساخته میشد، «میتوانست بسیار شبیه به GT50 کنونی باشد.»
کابین مسابقهای با تجهیزات دستساز
در فضای داخلی، اثری از آئودی RS3 باقی نمانده، چرا که همه چیز به طور کامل تخلیه شده و جای خود را به تجهیزات کاملاً مسابقهای داده است. جالب اینکه کارآموزان حتی میلههای محافظ دستساز خودرو را نیز خودشان طراحی و تولید کردهاند. این فرایند به تنهایی ۲ هفته زمان برده است.
مشخصات فنی کانسپت آئودی GT50 ؛ قلب تپنده پنج سیلندر
نیروی محرکه آئودی GT50 توسط همان موتور نمادین ۲.۵ لیتری TFSI پنج سیلندر تأمین میشود. هرچند آئودی هنوز میزان خروجی را اعلام نکرده، اما در صورت حفظ مشخصات استاندارد، این پیشرانه احتمالاً ۳۹۴ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند؛ اعدادی که کاملاً در شأن یک کانسپت اسپرت با DNA مسابقهای هستند.

خاویر روس، عضو هیئت مدیره آئودی و مسئول منابع انسانی این شرکت، درباره کانسپت GT50 گفته:
«با این پروژه، کارآموزان ما ظرفیت چشمگیر خود در نوآوری، اشتیاق و کار تیمی را به نمایش گذاشتهاند؛ ویژگیهایی که نسل جدید را تعریف میکند.»
ادامه یک سنت درخشان در نکازاولم
این نخستین باری نیست که کارآموزان آئودی در نکازاولم خودرویی شگفتانگیز خلق میکنند. مدل هیجانانگیز RS6 GTO در سال ۲۰۲۰ و حتی مدل برقی NSU Prinz نیز حاصل خلاقیت همین تیمها بودند. اکنون آئودی GT50 جدیدترین حلقه از زنجیرهای از کانسپتهای جذاب است که از نکازاولم بیرون آمدهاند.
source