زمزمههای مرگ موتورهای درونسوز، بسیار اغراقآمیز از آب درآمد. تا همین چند سال پیش، همهچیز برای وداع با بنزین و ورود به عصر خودروهای برقی آماده به نظر میرسید. خودروسازان با قاطعیت از برنامههای بلندپروازانه خود برای آیندهای تمام الکتریکی میگفتند و دولتها نیز با وضع قوانین جدید، این مسیر را هموار میکردند اما ناگهان، ورق برگشت. آن تب تند و هیجان اولیه برای خودروهای برقی فروکش کرده و حالا شاهد یک چرخش بزرگ هستیم. شرکتها نهتنها برنامههای بلندپروازانهٔ برقیسازی خود را کند کردهاند، بلکه با سرمایهگذاریهای کلان به سراغ توسعهٔ نسل جدید موتورهای بنزینی رفتهاند؛ ایدهای که تنها پنج سال پیش مضحک به نظر میرسید. البته این به معنای پایان کار خودروهای برقی نیست. با وجود کند شدن آهنگ رشد فروش برقیها در آمریکا، این خودروها همچنان در بازارهای دیگر جهان محبوب هستند. پیشبینی میشود تا پایان سال جاری میلادی، خودروهای برقی حدود ۲۵ درصد از کل بازار جهانی را به خود اختصاص دهند که به معنای تردد بیش از ۲۰ میلیون خودروی باتریدار در جادههای دنیا خواهد بود.
سرمایهگذاریهای میلیارد دلاری
بااینحال، اکثر شرکتها متقاعد شدهاند که موتورهای بنزینی تا چند سال آینده همچنان جایگاه خود را حفظ خواهند کرد. به همین دلیل، شاهد سرمایهگذاریهای سنگینی برای زنده نگه داشتن این پیشرانهها هستیم. برای مثال، جنرال موتورز را در نظر بگیرید. این شرکت برای حفظ پیشرانهٔ نمادین V8 خود برای یک نسل دیگر، سرمایهگذاری هنگفت ۸۸۸ میلیون دلاری را در کارخانهٔ خود در نیویورک انجام داده است. این بزرگترین سرمایهگذاری تاریخ این شرکت برای تولید موتور بنزینی در یک کارخانه است آنهم تنها پنج سال پس از سرمایهگذاری چند میلیارد دلاری روی پلتفرم برقی اولتیوم. مری بارا، مدیرعامل جنرال موتورز، میگوید:
سرمایهگذاریهای قابلتوجه ما نشاندهندهٔ تعهد ما به تقویت تولید در آمریکا و حمایت از مشاغل داخلی است. ما به نوآوری در موتورهایی که میسازیم ادامه میدهیم تا آنها را کممصرفتر و قدرتمندتر کنیم و برای سالهای آینده، بهترین شاسیبلندها و وانتها را به مشتریان خود تحویل دهیم.
در آن سوی شهر، کرایسلر با یک سرمایهگذاری ۱۳ میلیارد دلاری، تمرکز ویژهای بر توسعهٔ موتورهای درونسوز گذاشته است. این نیز بزرگترین سرمایهگذاری در تاریخ ۱۰۰ سالهٔ این شرکت محسوب میشود و انتظار میرود بیش از ۵ هزار شغل جدید ایجاد کند. اگرچه بخشی از این پول صرف تولید وانت هیبریدی بردافزای رم خواهد شد اما این شرکت وعدهٔ تولید یک شاسیبلند بزرگ و یک وانت متوسط جدید با موتور بنزینی را نیز داده است.
source