دو نامزد انتخابات درباره خودرو چه می‌گویند؟

کمتر از ۲۴ ساعت به رای‌گیری مجدد انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است. اما مسعود پزشکیان و سعید جلیلی چه برنامه‌هایی در حوزه خودرو برای دولت چهاردهم آماده کرده‌اند؟

به گزارش آخرین خودرو، تنها یک روز به برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری دولت چهاردهم باقی مانده است. سعید جلیلی و مسعود پزشکیان دو نامزد انتخاباتی که به این دوره راه یافتند اظهارات فراوانی، در برخی موارد ضد و نقیض، در رابطه با صنعت خودرو داشتند؛ اما اکثر این اظهارنظرها بسیار محافظه‌کارانه بیان شد و می‌توان گفت این دو کاندید راهبرد اصلی‌شان درباره صنعت خودرو و مسائل آن را بیان نکردند.

گرچه میان حرف تا عمل بسیار فاصله است، اما حال با نزدیک شدن به روز انتخابات، بهتر است وعده‌ها، انتقادات و اظهارنظرهای این دو کاندید دوره چهاردهم ریاست جمهوری را به تفکیک بررسی کنیم.

سعید جلیلی

سعید جلیلی کاندیدای اصول‌گرا در بحث خودرو برنامه مشخص خود را مطرح نکرد و به اشاره چند نکته بسنده کرد. این کاندیدای ریاست جمهوری هیچ توجهی به بحث زیان‌دهی خودروسازان، مدیریت دستوری خودروسازان توسط دولت، یا آثار مخرب تورم بر تولید نداشتند.

دو روی سکه جلیلی در واردات

جلیلی در بحث واردات خودرو مطرح می‌کند: «واردات خودرو بحث صفر و صدی نیست و باید کنترل‌شده باشد.» او در مناظره سه‌شنبه شب در پاسخ مجری که  کرد: اگر تولید خودرو و تیراژ آن بالا برود شما واردات خودرو را قطع می کنید؟ پاسخ داد: «نخیر؛ باید بازار را طوری کنترل کنید که تولیدکننده شما فکر نکند همه چیز دست اوست.»

صحبت‌های جلیلی نشان داد او موافق واردات خودرو و ادامه آن است. اما توییت جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلسی که در دو سال گذشته از واردات خودرو تمام قد دفاع کرد و اظهارنظرات جنجالی مطرح کرد با نظرات جلیلی مغایرت دارد.

رشیدی کوچی در صفحه توییتر خود نوشت: «در مجلس از نزدیک شاهد بودم که بزرگان جبهه پایداری که امروز از آقای جلیلی تمام‌قد حمایت می‌کنند چگونه با حلقه «م» در دولت سیزدهم، قانون واردات خودرو را آن‌طور که به نفع مردم باشد اجرا نکردند.»

گرچه جلیلی درمورد واردات خودروهای کارکرده تاکنون نظری نداده است، اما به نظر می‌رسد این طرح و همچنین واردات خودروهای نو درصورت رئیس جمهور شدن جلیلی شانسی برای اجرا نداشته باشد.

افزایش تیراژ؛ برنامه اصلی اصول‌گرای انتخابات

جلیلی اما توجه ویژه‌ای به تیراژ خودرو دارد. او پیش از این عنوان کرد:« در ده سال گذشته ده‌ها استاد دانشگاه و استاد مکانیک و مدیران مختلف را آورده‌ایم و درباره خودرو با آنها صحبت کرده‌ایم؛ از همه طیف‌ها و نگاه های مختلف. تیراژ یکی از مهمترین مسائل مربوط به خودرو است؛ باید آنقدر افزایش یابد که این مشکل در بازار پیش نیاید.»

جلیلی ادامه داد: «باید تولید خودرو اقتصادی شود. باید شما در خودرو اقتصادی شود. یکی از راه‌های افزایش تیراژ، واردات است.»

سیاست خارجی خودرو

سعید جلیلی در یکی از مناظره‌ها گفت: «زمانی که معاون اروپا و آمریکا در مسکو بودم، مشتری سمند داشتیم که سفیر ما آن زمان می‌گفت ما شش‌ماه در اینجا در صف سمند هستیم. در ونزوئلا تولید پراید و سمند داشتیم و بازار آنجا را داشتیم اما متاسفانه در آن ۸ سال تعطیل شد.»

البته این تنها اظهارنظر عجیب خودرویی کاندیدای اصول‌گرای انتخابات نبود. شهرام یزدانی، سخنگوی ستاد جلیلی کرد: «اما برای کشور ما، از یک سمت برای این که بتوانیم تیراژ بالا داشته باشیم علی القاعده باید یک تولید مشترک خودرو با کشورهای دارای بازار بزرگ مثل چین، هند یا بریکس داشته باشیم و از سمت دیگر، از طریق دیپلماسی فعال بتوانیم به بازار بکر خودرو در کشورهای همسایه مثل عراق و سوریه ورود پیدا کنیم و از آن طریق بتوانیم تیراژ تولید خودرو را بالا ببریم.»

جلیلی در حوزه خودرو تنها به ذکر این نکات بسنده کرده و نظر دیگری در این رابطه نداده است. البته سخنگوی ستاد جلیلی پیش از این گفت:«آقای جلیلی نظر خاصی روی این موضوع دارد.» اما نظر جلیلی را در این رابطه عنوان نکرد.

مسعود پزشکیان

نامزد اصلاح‌طلب ریاست جمهوری این دوره هم مانند جلیلی برنامه شفافی برای خودرو مشخص نکرد. مسعود پزشکیان که در اغلب صحبت‌هایش اجرای قانون‌های فعلی را محور اصلی برنامه‌هایش می‌داند وعده آزادسازی واردات را در آستانه انتخابات می‌دهد.

پزشکیان موافق و مخالف واردات

پزشکیان از آزادسازی واردات خودرو پشتیبانی و اظهار می‌کند: «خودرو مزیت ما نیست که مرزها را برای آن بستیم. اگر رقابت را آزاد کنیم و خودرو وارد شود، بازار خود به خود تنظیم خواهد شد.»

او همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر چگونگی تامین ارز موردنیاز واردات خودرو، تاکید کرد: «اگر ارز کالاهای اساسی مثل دارو را تنظیم کنیم بازار آزاد ارز خود را تنظیم می‌کند و نیاز به دخالت دولت نیست.»

پزشکیان در بخش دیگری از اظهاراتش موافقت خود را با استفاده از ارز اشخاص برای واردات خودرو اعلام کرد. به گفته او، واردات خودرو با ارزهای مردم آزاد می‌شود، چراکه خیلی‌ها هستند که خود ارز دارند و می‌توانند خودرو وارد کنند.

این نامزد ریاست‌جمهوری در نقد روند واردات تصریح کرد: «همه خودروها را از چین وارد کردیم و به چند برابر قیمت اینجا می‌فروشیم.»

پزشکیان اما مخالفت صریح خود را دربرابر واردات خودروهای دست دوم اعلام کرد و گفت: «چه کرده‌ایم که مردم به واردات خودروی دست‌دوم هم راضی شدند اما اجازه واردات ندادند؟ به مردم پول ایرانی می‌دهیم اما جنس خارجی را ده برابر به آنان می‌فروشیم.»

با توجه به صحبت‌های پزشکیان و جلیلی می‌توان دریافت که طرح واردات خودروهای دست دوم به کشور چه در دولت پزشکیان و چه در دولت جلیلی شانس اجرا نخواهد داشت.

این نامزد ریاست جمهوری در یکی از مناظره‌ها کنایه‌ای به ماجرای مصطفی میرسلیم، نماینده مجلس مخالف واردات زد. پزشکیان میرسلیم را کارشناس جلیلی خواند و گفت: «از نظر کارشناس ایشون لندکروز و پژو ۴۰۵ هیچ تفاوتی از نظر کیفیت وجود ندارد.»

انتفاد کاندیدای اصلاح‌طلب از کیفیت خودروهای داخلی

پزشکیان در نخستین مناظره دور دوم ریاست جمهوری عنوان کرد:« چه بلایی سر مردم آوردیم با خودروهایی که تولید کردیم.»

او همچنین در مناظره بعدی توضیح داد:«اگر خودروهای فعلی (خودروهای داخلی) را به خارج بفرستیم، آنها را به یک‌چهارم قیمت نیز نمی‌خرند.» این درحالی است که پیش از این جلیلی مدعی شده بود که خودروهای داخلی در خارج از کشور بازار خوبی دارند.

قیمت‌گذاری دستوری در دولت پزشکیان از بین می‌رود؟

پزشکیان در میان صحبت‌های خود اشاره ظریفی به قیمت‌گذاری دستوری کرد. او در این مورد گفت: «اگر رقابت را آزاد کنیم و ماشین ها وارد مملکت شوند خود به خود خود را تنظیم می کنند. اگر ارز کالاهای اساسی مثل دارو را تنظیم کنیم بازار آزاد خود را تنظیم می کند. لازم نیست دولت دخالت کند. دولت باید ارز برای پشتیبانی را تامین کند و بقیه را بازار خودش کنترل می کند. دولت دست از دخالت در بازار و قیمت گذاری ها بردارد.» در نهایت می‌توان گفت که هر دو کاندید در حوزه خودرو به طور مشخص برنامه خودرویی خود را اعلام نکردند و در اکثر موارد هم توافق نظر بین این دو کاندید که از جناح متفاوتی هستند دیده می‌شود. البته باید به این نکته توجه کرد که این اظهارنظرها تنها وعده‌های انتخاباتی هستند که در دوره‌های قبل انتخابات ریاست جمهوری به شکل خود به مردم داده شده بود. باید منتظر ماند و مشاهده کرد که هر یک از این دو نامزد در زمان ریاست جمهوری‌شان چه اقداماتی جهت بهبود وضعیت صنعت خودروی کشور انجام خواهد داد.

source

توسط autokhabari.ir