معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو، اعلام کرد: «تا زمستان امسال، ظرفیت تولید کراس‌اوور داخلی ری‌را به ۲۰ دستگاه در ساعت افزایش خواهد یافت و براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، امسال ۱۰هزار دستگاه از این محصول تولید و از نیمه دوم سال عرضه خواهد شد.»

مهدی رادمنش در نشست خبری با محوریت خودرو ری‌را، عنوان کرد: «طراحی این خودرو مطابق با استانداردهای روز بوده و در سطح تجهیزات ایمنی و رفاهی بالا و در تیراژ مناسب عرضه خواهد شد. میزان ساخت داخل این محصول نیز درحال‌حاضر حدود ۶۸درصد است که در ادامه تولید انبوه، افزایش خواهد یافت.»

مشخصات فنی نهایی و امکانات قطعی «ری‌را»

رادمنش با اشاره به مشخصات فنی خودرو ری‌را بیان کرد: «این محصول دارای موتور EF7P TC با حجم ۱۶۴۵سی‌سی و توان ۱۶۰ اسب‌بخار است. حداکثر گشتاور این موتور نیز ۲۴۰نیوتون‌متر بوده و دارای ۱۶سوپاپ است که حداکثر سرعت ری‌را را به ۱۹۵کیلومتر بر ساعت می‌رساند.»

وی با بیان این‌که ترمزهای عقب و جلو این خودرو دیسکی بوده و از چهار کیسه هوا در نسخه اول برخوردار است که در نسخه‌های بعدی افزایش خواهد یافت، اظهار کرد: «فرمان برقی این محصول قابلیت تنظیم در چهار جهت را دارد. همچنین کلیدهای کنترل روی فرمان و نیز سیستم تهویه اتوماتیک در این خودرو پیش‌بینی شده است.»

معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو افزود: «آینه الکتروکرومیک و آینه‌های برقی تاشونده، شیشه‌های مجهز به آنتی‌ترپ و پاورویندو، شیشه‌های عقب سولار و دودی، چراغ‌های مه‌شکن، چراغ‌های خوشامدگویی و… از سایر مشخصات این محصول است. درمجموع، ری‌را در زمینه امکانات هیچ کسری نسبت به رقبا نداشته و پر امکانات‌ترین خودرو ساخت داخل است‌.»

وی با اشاره به این‌که تریم داخلی این خودرو، کاملا جدید و منطبق بر خودروهای لوکس دنیا طراحی شده است و یک طراحی چندجانبه دارد، گفت: «مانیتور یکپارچه با نمایشگر جلوآمپر و امکانات رفاهی متعددی برای این محصول تعبیه شده است. همچنین داخل خودرو نورپردازی شده است که مشتری می‌تواند طبق سلیقه خود رنگ آن‌ را تغییر دهد.»

موارد ارتقای موتور «ری‌را»

معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو با اشاره به این‌که در حوزه قوای محرکه که یکی از آورده‌های بزرگ این محصول است، موتور EFP توربوشارژ روی ری‌را توسعه داده شده است، اظهار کرد: «موتور EF7 TC در ایران‌خودرو وجود داشت و روی محصولات نصب می‌شد، اما برای خودرویی با این مشخصات، نیازمند توان و گشتاور بیشتری بودیم. همچنین به سبب استاندارد آلایندگی و مصرف سوخت ناگزیر به کاهش مصرف سوخت بودیم، بنابراین موتور جدید با همت شرکت ایپکو توسعه داده شد.»

وی افزود: «یکی از ویژگی‌های این پیشرانه، کاهش دور آرام موتور از ۸۵۰ به ۶۵۰ دور در دقیقه است که موجب کاهش مصرف سوخت می‌شود. این موتور که شتاب بالایی به خودرو می‌دهد، در آینده می‌تواند استاندارد یورو6 را نیز پاس کند.»

توسعه نسخه اقتصادی «IKBCM» برای همه محصولات ایران‌خودرو

با توجه به این‌که بسیاری از قطعات های‌تک و مجموعه‌های جدید، سیستم‌ها و زیرسیستم‌ها برای خودرو ری‏را داخلی‌سازی شده، توسعه یافته یا با کمک منابع خارجی تامین شده است، انتظار می‌رود هم برای مقرون به‌صرفه‌سازی تیراژ این قطعات و استهلاک سرمایه‌گذاری انجام‌شده و هم برای ارتقای سایر محصولات ایران‌خودرو، این قطعات و سیستم‌ها در آن‌ها نیز به کار گرفته شود.

معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو در پاسخ به پرسش «دنیای خودرو» در این خصوص گفت: «شبکه برق و الکترونیک، یکی از چالش‌های آزاردهنده در توسعه محصولات ایران‌خودرو بود. تا پیش از طراحی و ساخت پلت‌فرم برق و الکترونیک ایران‌خودرو (IKBCM)، نبود دانش فنی و وابستگی خارجی در این فقره مشکل‌ساز بود. به همین دلیل، ما علاوه بر توسعه مکانیکی خودرو ری‎را، پلت‌فرم برق و الکترونیک مورد نظر برای آن را نیز توسعه دادیم.»

مهدی رادمنش با بیان این‌که هم‌اکنون در حال توسعه نسخه اقتصادی پلت‌فرم اختصاصی برق‌والکترونیک ری‌را برای سایر محصولات هستیم، افزود: «الزامات اقتضا می‌کند که 21 نود (NOD) به این پلت‌فرم وصل باشد، اما ممکن است برای خودرو سورن‌ این تعداد نود نیاز نباشد. برای همین شرکت جتکو در حال کار روی نسخه اقتصادی IKBCM است و در آینده ما این پلت‌فرم را روی همه محصولات ایران‌خودرو پیاده خواهیم کرد.»

مدیریت برق‌والکترونیک محصولات ایران‌خودرو با توسعه «IKECU»

معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو در ادامه پاسخ به پرسش روزنامه «دنیای‌خودرو»، گفت: «استراتژی ایران‌خودرو این است که با توسعه IKECU (کامپیوتر اختصاصی ایران‌خودرو) بخش برق‌والکترونیک محصولاتش را خود مدیریت کند. البته در تولید این قطعات، زنجیره تامین نیز در کنار ما خواهد بود، اما استراتژی ایران‌خودرو این است که امتیاز دانش‌فنی این قطعات، برای این شرکت محفوظ باشد. چراکه از نداشتن دانش، آسیب دیده‌ایم و دیگر نمی‌خواهیم این اتفاق رخ بدهد.»

وی با تاکید بر این‌که به‌طور کلی از اجزای مشترک در خودروها استفاده خواهیم کرد، ادامه داد: «همین حالا مشغول کار بر روی پروژه تغییرات دنا هستیم و از این اجزا روی محصولات جدید نیز استفاده خواهیم کرد.»

وی با صحه‌گذاری بر نکات مطرح‌شده از سوی «دنیای‌خودرو» تصریح کرد: «این صحبت که باید تیراژ تولید قطعات باید اقتصادی شود، بسیار صحیح است و اگر ما نتوانیم تیراژ تولید را به حالت اقتصادی برسانیم، همه سرمایه‌گذاری‌ها غیراقتصادی شده و نتیجه این می‌شود که یا محصول گران تمام می‌شود یا تولیدکننده آسیب می‌بیند.»

به گفته رادمنش، ظرفیت 110هزار دستگاهی خط تولید ری‌را در سال، به مفهوم تولید 110 هزار دستگاه به یک شکل نیست و حتما روی این پلت‌فرم محصولات دیگری نیز توسعه خواهد یافت.

source

توسط autokhabari.ir