منتشر شده در 19 تیر 1403 ساعت 12:00


بی وای دی اتوبوس های برقی به آذربایجان می فروشد و یک کارخانه در آنجا احداث می کند

اپراتور حمل و نقل آذربایجان BakuBus می خواهد ۱۶۰ اتوبوس برقی و ۱۰۰ شارژر از بی وای دی (BYD) خریداری کند. اتوبوس ها باید تا پایان ماه اکتبر، درست قبل از میزبانی بیست و نهمین کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد، در خیابان های باکو مشغول جابجایی مسافر باشند. علاوه بر این، بی وای دی به دنبال فروش اتوبوس های بیشتر به آذربایجان و تولید آنها در داخل آذربایجان است.

به گفته وزارت اقتصاد آذربایجان، این شرکت چینی از سال ۲۰۲۵ تولید و بومی سازی تدریجی قطعات یدکی را آغاز خواهد کرد. علاوه بر این، کشور آذربایجان از سال ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۸ هر سال ۲۰۰ اتوبوس برقی از بی وای دی خریداری خواهد کرد. اولین سری ۱۶۰ دستگاهی، به صورت وارداتی خواهد بود.

بی وای دی قصد دارد از سال آینده تولید داخلی اتوبوس های برقی و بومی سازی قطعات یدکی را در آذربایجان آغاز کند. بی وای دی یک شرکت با سرمایه گذاری مشترک با الکتریفای آذربایجان، بخشی از شرکت Sarda Group ، برای این پروژه تاسیس خواهد کرد و یک طرح اتوبوس برقی را در پارک صنعتی شیمیایی Sumgait در Sumqayit خواهند ساخت، که در فاصله یک ساعتی (از طریق رانندگی) به سمت شمال باکو واقع شده است.

کارخانه اتوبوس برقی مشترک بی وای دی و الکتریفای آذربایجان سرمایه گذاری حدودا ۳۴ میلیون دلاری را به دنبال خواهد داشت. هدف این پروژه ۴۰ درصد بومی سازی از نظر ارزش تولید، یعنی کل هزینه اتوبوس ها تا سال ۲۰۳۰ است. این نشان می دهد که کارخانه محلی فقط می تواند اتوبوس های برقی را مونتاژ کند. ظرفیت تولید سالانه ۵۰۰ دستگاه خواهد بود و این خروجی پاسخگوی نیاز های صادراتی نیز خواهد بود. بومی سازی اتوبوس های برقی بی وای دی برای ۸۰۰ نفر در کشور آذربایجان شغل ایجاد می کند.

بی وای دی در اطلاعیه خود می گوید که ۱۶۰ اتوبوس برقی که در ابتدا به آذربایجان می فروشد مدل ۱۲ متری K9UD خواهد بود و ارسال آنها را از ماه جاری آغاز خواهد کرد. طبق وب سایت خودرو های تجاری این شرکت برای اروپا، K9UD یک اتوبوس برقی ۱۲ متری با کف پایین با حداکثر ظرفیت مسافر ۹۰ نفر است. این اتوبوس از یک بسته باتری LFP با ظرفیت ذخیره انرژی ۴۲۲ کیلو وات ساعت و دو موتور ۱۵۰ کیلو واتی (۲۰۱ اسب بخاری) استفاده می کند و می تواند تا ۴۵۰ کیلومتر برد پیمایشی داشته باشد.

آذربایجان اخیرا اعلام کرده است که می خواهد ۳۰۰۰ اتوبوس با موتور احتراق داخلی را با اتوبوس های برقی جایگزین کند. همکاری آذربایجان و بی وای دی به بومی سازی اتوبوس های برقی ختم نمی شود. از سال ۲۰۲۶، این مشارکت، تولید کامیون های برقی تناژ پایین، وسایل نقلیه کاربردی و خودرو های سواری برقی را نیز پوشش خواهد داد. از سال ۲۰۲۸، این شرکت همچنین باتری هایی را برای سیستم های ذخیره انرژی مونتاژ خواهد کرد. آذربایجان یک شرکت با سرمایه گذاری مشترک با سرمایه گذاری اضافی حدود ۶۰ میلیون دلار برای این پروژه های آینده با BYD در نظر گرفته است.

پیشتر در نوشتاری از احتمال حضور اتوبوس های بی وای دی در لندن به عنوان اتوبوس دو طبقه قرمز لندن خبر دادیم که می توانید آن را نیز مطالعه بفرمایید. به نظر می رسد بی وای دی در حال گسترش حضور ناوگان سنگین و برقی خود در جهان است و برای این منظور به سراغ اتوبوس ، از نوع برقی و از نوع درون شهری رفته است.

source

توسط autokhabari.ir