طی کمتر از چهار ماهی که از سال جدید گذشته، بازار خودرو افت‌وخیزهای زیادی را تجربه کرده است؛ به‌خصوص در نیمه دوم فروردین، مقطعی از اردیبهشت و حدفاصل یک‌هفته‌ای بین برگزاری دور نخست و دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری.

در نیمه دوم فروردین، بازار خودرو به‌تبعیت از رشد انتظارات تورمی و افزایش قیمت ارز روندی صعودی به‌خود گرفت؛ به‌گونه‌ای ‌که در این دوره بالاترین ارتفاع قیمت در تاریخ بازار خودرو ایران ثبت شد؛ اما پس از مدتی کوتاه روند نزولی به‌خود گرفت.

اما بازار خودرو حدفاصل برگزاری دور نخست و دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، با صعود قیمت مواجه شد؛ هرچند ارتفاع قیمت به‌رکورد فروردین نرسید.

به‌نظر می‌رسد انتظار شهروندان و بازارها نسبت به‌نتیجه انتخابات، سبب بالا رفتن انتظارات تورمی و قیمت ارز شد و بازار خودرو نیز رشد بها را تجربه کرد. این درحالی است که روز بعد از دور دوم انتخابات و پس از اعلام نام مسعود پزشکیان به‌عنوان نهمین رئیس‌جمهور ایران، بازارها از این انتخاب استقبال کردند و در این بین، قیمت خودرو هم در مسیر نزول قرار گرفت.

مرور رفتار قیمتی خودروهای داخلی و مونتاژی در یک هفته اخیر (هفته پس از انتخابات دور دوم ریاست‌جمهوری) نشان می‌دهد قیمت‌ها حداقل ۱۰ میلیون‌تومان افت داشته‌اند.بنابراین درست است که نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری نتوانسته شوک بزرگی (در راستای افت قیمت) به‌بازار خودرو وارد کند (حداقل تا به امروز)، اما نتیجه انتخابات سبب شد ضمن توقف روند صعودی قیمت در بازارها از جمله خودرو، آرامشی نسبی میهمان آن‌ها شود.

اما پرسشی که احتمالا در ذهن بسیاری از مشتریان بازار خودرو وجود دارد، درباره آینده قیمت‌ها به‌خصوص با توجه به‌برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در آبان امسال است.

با نزدیک شدن به‌انتخابات آمریکا و درصورتی که ترامپ در نظرسنجی‌ها پیش باشد و احتمال رئیس‌جمهور شدنش قوت بگیرد، احتمالا انتظارات تورمی در ایران در مسیر صعودی قرار می‌گیرد و این‌جاست که منحنی قیمت در بازار خودرو بار دیگر سربالا خواهد شد.

البته عوامل دیگری مانند رشد عرضه و همچنین اجرایی شدن قانون واردات خودروهای دست‌دوم می‌تواند به‌نزولی شدن قیمت خودرو در آینده کمک کند؛ مشروط بر این‌که انتظارات تورمی تحت لوای اتفاقات سیاسی بالا نرود و قیمت ارز جهش نداشته باشد.

درحال‌ حاضر واردات خودروهای صفر نسبتا کند پیش می‌رود و تولید هم پایین آمده و واردات دست‌دوم‌ها نیز در محاق است؛ درحالی ‌که اگر شاهد عکس این فرآیند بودیم، با توجه به‌نبود «انتظارات» تورمی و مهار بهای ارز، بازار خودرو افت قیمت بیشتری را در رابطه با انواع مدل‌ها تجربه می‌کرد.

افت قیمت ۵۰ میلیون‌تومانی فونیکس تیگو ۷ پرو پریمیوم

خودروهای داخلی در آخرین روز هفته گذشته، افت بهای یک تا ۱۵ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که تارا اتومات V۴ ال ایکس (۱۴۰۲) با ۸ میلیون‌تومان کاهش ۹۵۷ میلیون‌تومان، دنا پلاس (۵ دنده) (۱۴۰۳) با ۹ میلیون‌تومان کاهش ۷۹۵ میلیون‌تومان، پارس سال (دریچه‌برقی) (۱۴۰۳) با ۷ میلیون‌تومان کاهش ۶۶۳ میلیون‌تومان، اطلس (سفید مشکی) (۱۴۰۳) با ۶ میلیون‌تومان کاهش ۵۲۷ میلیون‌تومان، سورن پلاس دوگانه (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۷۷۲ میلیون‌تومان و پژو ۲۰۷ دنده‌ای فول (۸۵ گانه) (۱۴۰۲) با ۴ میلیون‌تومان کاهش ۷۳۲ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد افت بهای ۳ تا ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت فونیکس تیگو ۷ پرو پریمیوم (۱۴۰۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ ‌میلیاردتومان، فونیکس FX پریمیوم (۱۴۰۳) با ۳۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ ‌میلیارد و ۱۸۵ میلیون‌تومان، کی‌ام‌سی J۷ (۱۴۰۳) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۶۶۰ میلیون‌تومان، دانگ‌فنگ شاین مکس (۲۰۲۳) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۸۱۰ میلیون‌تومان و کی‌ام‌سی X۵ (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۶۹۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افت بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ارزش کیا سراتو ۲۰۰۰ با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۳ میلیارد و ۴۵۰ میلیون‌تومان، تویوتا پریوس تیپ C با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۳ میلیارد و ۵۰ میلیون‌تومان، فیات ۵۰۰ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ میلیارد و ۹۵۰ میلیون‌تومان و سوزوکی سیاز (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ میلیارد و ۱۵۰ میلیون‌تومان رسید.

از طرفی در میان خودروهای خارجی لوکس، شاهد تغییرات قیمتی چندانی نبودیم و این گروه از خودروها با ثبات بهای نسبی به‌کار خود در آخرین روز هفته گذشته پایان دادند.

source

توسط autokhabari.ir