در برنامه اقتصادی دولت باید برای واردات خودرو ازیکسو، واردات خودروهای اقتصادی مدنظر قرار گیرد و از سوی دیگر موضوع تنوع در دستورکار باشد تا سلیقه اقشار مختلف مردم تامین شود و خودروسازان نیز ناچار باشند برای رقابت با این نوع خودروها علاوه بر ارتقای کیفیت، هزینههای سربار خود را نیز کاهش دهند.
ضرورت واردات خودرو براساس قانون ساماندهی صنعت خودرو، از سال 97 تا سال1400 تولید داخل روند کاهشی داشت احساس شد، بهگونهای که تولید خودروسازان نمیتوانست نیاز بازار را تامین کند علاوهبر این موضوع واردات خودرو نیز بهدلیل محدودیتهای ارزی ممنوع شد و این موضوع نیز بر کمبود خودرو در کشور افزود.
مجلس یازدهم براساس کارشناسیهای انجام گرفته، ریشه مشکلات صنعت خودرو را احصا و برای رفع برخی از آنها قانون ساماندهی صنعت خودرو را تصویب کرد.
در قانون ساماندهی صنعت خودرو از یک سو، بستر رشد تیراژ تولید فراهم شد و ازسویدیگر مجوز واردات خودرو به دولت داده شد، در ادامه از آنجا که واردات خودروهای نو ارزبری بسیاری دارد و زمانبر است، لایحه دولت درباره واردات خودروهای کارکرده به تصویب رسید تا با واردات این خودروها عرضه به بازار بیشتر شود اما با وجود گذشت چیزی حدود 2 سال از تصویب این قانون، مردم هنوز نتوانستهاند تاثیر واردات خودرو را به خوبی مشاهده کنند.
هرچند قیمت خودرو در روزهای اخیر بهدلیل موضوعاتی مانند کاهش نرخ دلار، ارزان شده است اما باید برای ساماندهی این بازار فکری اساسی شود، در برنامه اقتصادی دولت برای واردات خودرو باید از یک سو واردات خودروهای اقتصادی مدنظر قرار گیرد و از سوی دیگر موضوع تنوع در دستورکار باشد تا سلیقه اقشار مختلف مردم تامین شود و خودروسازان نیز ناچار باشند برای رقابت با این نوع خودروها علاوه بر ارتقای کیفیت، هزینههای سربار خود را نیز کاهش دهند.
میزان تعرفه باید بهگونهای تنظیم شود که خودرو وارداتی با قیمت مناسب به دست مردم برسد، در صورتی که نرخ تعرفه بالا باشد خودروهای وارداتی گران تمام میشود و همه مردم توان خرید آنها را نخواهند داشت.