ژاپنیها با شرکت رینای که به کار ساخت لوازمخانگی گازسوز در این کشور میپردازد همکاری کردهاند تا محصول جدید خود را در نمایشگاه حملونقل ژاپن به نمایش بگذارد.
این تنور یا اجاق سنگی نه تنها پیتزاهای داغ و تازه را برای بازدیدکنندگان میپزد بلکه شیرینیهای رولتی خوشمزه یا کروسان را نیز برای آنها سرو میکند. این روش به ویژه بین کودکان بازدیدکننده از نمایشگاه طرفداران زیادی پیدا کرده است.
هیدروژن دمای احتراق بالایی دارد و زمانی که میسوزد با اکسیژن ترکیب شده و بخارآب تولید میشود که این بخار باعث ترد شدن پیتزا و کروسان و پختن داخل آن میشود. برای مثال میتوان از قارچ و سبزیها نام برد که معمولا بهصورت خام مورد استفاده قرار میگیرند اما با استفاده از هیدروژن میتوان آنها را سریعا پخت و طعم بسیار خوبی را تجربه کرد.
تویوتا با چنین تجربه موفقی میخواهد اجاقهای هیدروژنی بیشتری را تولید کند. اینگونه است که گریل هیدروژنی به وجود آمده و در فعالیتهای موتور اسپرت مختلف تویوتا بهکار رفته است.
پس از آن نیز کارکنان تویوتا یک کامادو (اجاق سنتی ژاپنی) را تولید کردهاند. پس از آشنایی با سوسیس تولیدی فولکسواگن، عسل بنتلی و آسیاب فلفل پژو، نوبت به آشنایی با اجاق هیدروژنی تویوتا رسیده است.
اگرچه این وسیله در دسترس عموم قرار نمیگیرد اما بار بعدی که توانستید از نمایشگاه خودرو ژاپن بازدید کنید شاید بتوانید از پیتزا یا کروسان تولید تویوتا نیز لذت ببرید.
به جرأت میتوان گفت تلاشهای هیدروژنی تویوتا از نظر میزان فروش به پای خودروهای سنتی نمیرسد و حتی خود این برند اذعان دارد میرای خودرو موفقی نبوده است. با این وجود تویوتا تکنولوژی هیدروژنی را رها نکرده و نه تنها میرای هنوز در بازار حضور دارد بلکه کراون سدان نیز با قوای محرکه هیدروژنی در ژاپن قابلخریداری است.
علاوهبر این مهندسان تویوتا در حال توسعه پیشرانههای درونسوزی هستند که از سوخت هیدروژن استفاده میکنند. این تکنولوژی در پروتوتایپ های GR یاریس H2 و GR کرولا H2 بررسی شده است.
همچنین باید به خودرو مسابقهای GR H2 ریسینگ اشاره کنیم که چند سال بعد در مسابقات لمان H2 جدید حضور خواهد یافت. تویوتا با بامو نیز همکاری دارد چراکه این برند آلمانی جزو معدود شرکتهایی است که فکر میکند آیندهای برای خودروهای هیدروژنی وجود خواهد داشت.