شاین مکس وارداتی ایران‌خودرو و آریزو ۶ جی‌تی مونتاژی مدیران خودرو از لحاظ قیمت، قدرت پیشرانه و سطح امکانات بسیار به هم نزدیک هستند.
شاین مکس

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

اکستریم VX اکستریم VX

در حال حاضر اگر با بودجهٔ زیر ۲ میلیارد تومان به دنبال یک سدان چینی باشید، انتخاب‌های زیادی نخواهید داشت و محدود به گزینش از بین دو سه مدل خواهید بود. دو نمونه از این خودروها، شاین مکس وارداتی ایران‌خودرو و آریزو ۶ جی‌تی مونتاژی مدیران خودرو هستند. این دو خودرو از لحاظ قیمت، قدرت پیشرانه و سطح امکانات بسیار به هم نزدیک هستند که می‌تواند انتخاب از بین آن‌ها را سخت کند. به همین دلیل، در ادامه قصد مقایسهٔ این دو سدان چینی را داریم تا ببینیم کدام‌یک می‌تواند انتخاب بهتری باشد.

همچنین بخوانید:

معرفی خودروها

برای بررسی پیشینهٔ شاین مکس باید به نمایشگاه شانگهای ۲۰۱۹ بازگردیم یعنی جایی که دانگ‌فنگ سدان جدیدی را با نام یی‌شوئن (Yixuan) معرفی کرد. این خودرو که اواسط همان سال راهی بازار چین شد، در بازارهای صادراتی با نام شاین (Shine) عرضه شد. سپس دو سال بعد در نمایشگاه شانگهای ۲۰۲۱، دانگ‌فنگ مدل جدیدی بنام یی‌شوئن مکس را معرفی کرد که درواقع فیس‌لیفتی نسبتاً بزرگ روی همان سدان قبلی محسوب می‌شد. در کشورمان نیز ایران‌خودرو که سابقهٔ همکاری با دانگ‌فنگ را داشت، دقیقاً یک سال پیش همین نسخهٔ جدیدتر را با نام شاین مکس برای واردات رونمایی کرد.

شاین مکس

پیشینهٔ آریزو ۶ جی‌تی هم به آریزو ۵ بازمی‌گردد یعنی خودرویی که در نمایشگاه گوانگژو ۲۰۱۵ رونمایی شد و سال‌ها است در بازار کشورمان حضور دارد. بر اساس این خودرو مدل‌های مختلفی با فیس‌لیفت‌های کوچک و بزرگ ساخته شده که جدیدترین آن‌ها آریزو ۶ جی‌تی است. این خودرو که در چین با نام آریزو ۵ جی‌تی عرضه می‌شود، بر پایهٔ آریزو ۶ پرو شکل گرفته و در اواسط سال ۲۰۲۲ معرفی شد. در کشورمان نیز مدیران خودرو پاییز ۱۴۰۲ این نسخه جدید را رونمایی کرد.

آریزو 6 جی تی GT

طراحی بیرونی

همان‌طور که توضیح دادیم، هردوی این خودروها اساساً فیس‌لیفتی روی سدان‌های قدیمی‌تر هستند ولی بااین‌وجود، ریشه‌های شاین مکس چند سال جدیدتر از آریزو ۶ است و این موضوع را از طراحی بیرونی خودروها هم می‌توان متوجه شد. در آریزو ۶ جی‌تی، چری اقدام به بازطراحی کامل دماغه خودرو کرده که با چراغ‌های تیز و جلوپنجرهٔ دوکی‌شکل، کپی واضحی از لکسوس محسوب می‌شود. بااین‌حال، ازآنجایی‌که پروفیل جانبی خودرو اساساً با آریزو ۵ سال ۲۰۱۵ یکسان است، طراحی تهاجمی دماغه هیچ‌گونه هماهنگی با فرم سادهٔ کناری ندارد. در عقب هم شاهد همان طراحی آریزو ۶ پرو هستیم که صرفاً دیفیوزری با چهار سر اگزوز به آن اضافه شده تا نمای اسپرت‌تری پیدا کند.

آریزو 6 جی تی GT

در شاین مکس نیز مثل آریزو ۶ جی‌تی، جلوی خودرو با جلوپنجره بزرگی به شکل ذوزنقه برعکس با الگوی داخلی مشکی‌رنگ به همراه ورودی‌های هوای عمودی در طرفین سپر و چراغ‌های افقی تیزی در بالا، از نو طراحی شده اما نه‌تنها در این طراحی جدید اثری از کپی‌برداری دیده نمی‌شود بلکه برخلاف رقیب، هماهنگی خوبی با دیگر قسمت‌های بدنه دارد. این سدان دانگ‌فنگ در قسمت جانبی فرمی فست‌بک مانند دارد و در عقب هم مثل چری از چراغ‌های پیوسته استفاده می‌کند. درمجموع، طراحی شاین مکس را باید هماهنگ‌تر دانست. این خودرو همچنین با ۴,۷۹۷ میلی‌متر طول و ۱,۸۷۰ میلی‌متر عرض، از آریزو با ۴,۶۸۰ میلی‌متر طول و ۱,۸۲۵ میلی‌متر عرض بزرگ‌تر است.

داخل

چری داخل آریزو ۶ جی‌تی را کاملاً از نو طراحی کرده و حالا با دو نمایشگر ۱۰ اینچی پیوسته برای صفحه آمپر و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی، بروزتر از نسخه‌های قبلی آریزو به نظر می‌رسد. غربیلک فرمان D شکل، تریم تزئینی مشکی براق در قسمت دریچه‌های تهویه و تودوزی دورنگ مشکی و نارنجی هم از دیگر ویژگی‌های داخلی این خودرو هستند که در کنار دوخت نارنجی‌رنگ، و صندلی‌های با رنگ قرمز، حال و هوای اسپرت و جوان‌پسندی به کابین بخشیده‌اند. از سوی دیگر، کابین شاین مکس با نمایشگری که در میانه داشبورد جای گرفته و به سمت راننده زاویه دارد، سنتی‌تر از رقیب به نظر می‌رسد و به لطف تودوزی چرمی کرمی‌رنگ که به‌طور گسترده‌ای روی داشبورد و پانل درها کار شده، فضای لوکس‌تری دارد. خط نارنجی‌رنگی که از روی درها تا روی داشبورد کشیده شده و در کناره‌های صندلی‌ها هم دیده می‌شود، یکی دیگر از ویژگی‌های داخلی قابل‌ذکر این ماشین است. کیفیت کلی متریال داخلی سدان وارداتی ایران‌خودرو هم کمی از آریزو ۶ جی‌تی بهتر به نظر می‌رسد.

درمجموع، کابین آریزو ۶ جی تی، اسپرت و مورد پسند جوانان و کابین شاین مکس، لوکس و مناسب افراد با سن بالاتر به نظر می‌رسند.

امکانات و تجهیزات

در جدول زیر لیست آپشن‌های دو خودرو را باهم مقایسه می‌کنیم:

آریزو ۶ جی‌تی شاین مکس
ایربگ ۶ عدد ۶ عدد
ترمز پارک برقی دارد دارد
اتوهلد دارد دارد
کنترل پایداری دارد دارد
کنترل کشش دارد دارد
ترمز کمکی دارد دارد
سیستم کمکی حرکت در سربالایی دارد دارد
سیستم پایش نقاط کور دارد دارد
دستیار حفظ حرکت میان خطوط دارد دارد
هشدار خروج از پارک دارد ندارد
هشدار خروج از خط دارد دارد
کروز کنترل تطبیقی دارد دارد
دستیار حرکت در ترافیک دارد ندارد
هشدار برخورد جلو دارد دارد
ترمز اضطراری خودکار دارد دارد
نوربالای خودکار دارد دارد
هشدار باز کردن درها دارد دارد
سیستم تشخیص علائم رانندگی ندارد دارد
شارژر بی‌سیم گوشی دارد دارد
دوربین ۳۶۰ درجه دارد دارد
دوربین دنده عقب دارد دارد
سنسور نور و باران دارد دارد
نمایشگر لمسی ۱۰ اینچی ۱۰.۲۵ اینچی
صفحه آمپر دیجیتالی ۱۰ اینچی دیجیتالی
تنظیم صندلی راننده ۶ جهته برقی ۶ جهته برقی
تنظیم صندلی سرنشین جلو ۴ جهته برقی ۴ جهته برقی
گرم‌کن صندلی‌های جلو راننده و سرنشین راننده
سردکن صندلی‌های جلو راننده و سرنشین راننده
حافظه و ماساژور صندلی ندارد راننده
نورپردازی داخلی دارد ندارد
سانروف دارد دارد
استارت از راه دور دارد ندارد
آینه‌های جانبی تاشو برقی با گرم‌کن تاشو برقی با گرم‌کن
سنسور پارک جلو و عقب جلو و عقب
سیستم صوتی ۶ بلندگو ۱۱ بلندگو
رینگ ۱۷ اینچی ۱۷ اینچی

با توجه به جدول فوق، دو خودرو از لحاظ امکانات تقریباً در یک سطح هستند و هردو لیست کاملی از تجهیزات ایمنی و رفاهی را ارائه می‌کنند هرچند که فقدان گرم‌کن و سردکن برای صندلی سرنشین جلو در شاین مکس کمی عجیب به نظر می‌رسد.

پیشرانه

یکی از مهم‌ترین تغییرات آریزو ۶ جی‌تی نسبت به نسخه‌های قبلی، تجهیز به پیشرانهٔ قوی‌تر ۱.۶ لیتری توربو GDI است. این همان موتوری است که در فونیکس FX و تیگو ۸ پرو هم استفاده می‌شود و با ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور، آریزو ۶ جی‌تی را به قوی‌ترین سدان مونتاژی کشور تبدیل می‌کند. همچنین انتقال نیرو هم حالا بجای گیربکس CVT توسط یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه صورت می‌گیرد. به لطف این قوای محرکه، آریزو ۶ جی‌تی ظرف حدود ۷.۶ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

آریزو 6 جی تی GT

در سمت دیگر، شاین مکس هم به یک موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو GDI مجهز است که با ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور، خروجی کاملاً نزدیکی به رقیب دارد. در این خودرو هم وظیفهٔ انتقال نیرو بر عهدهٔ یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه است اما شاین مکس به دلیل ابعاد بزرگ‌تر، با وزن ۱۴۸۶ کیلوگرم، بیش از صد کیلوگرم از آریزو ۶ جی‌تی سنگین‌تر است که اختلاف قابل‌توجهی خواهد بود. پیشرانه و گیربکس شاین مکس کاملا مشابه با خودروی لاماری ایما در بازار ایران است.  ابتدا اعلام شد که ایران‌خودرو قصد واردات نسخهٔ هیبریدی این خودرو را هم دارد اما فعلاً فقط نسخهٔ بنزینی به بازار آمده است.

شاین مکس

قیمت و جمع‌بندی

این دو سدان چینی از لحاظ قیمت هم بسیار به هم نزدیک هستند. شاین مکس از سوی ایران‌خودرو با قیمت یک میلیارد و ۶۴۷ میلیون تومان به فروش می‌رسد و در بازار تنها حدود صد میلیون تومان گران‌تر است درحالی‌که مدیران خودرو برای آریزو ۶ جی‌تی قیمت یک میلیارد و ۶۱۴ میلیون تومان را اعلام کرده است. البته این خودرو هنوز تحویل داده نشده و قیمت بازار آن مشخص نیست.

درمجموع، رقابت بین این دو سدان چینی بسیار به هم نزدیک است و هرکدام برتری‌های جزئی نسبت به یکدیگر دارند مثلا آریزو ۶ جی تی از هندلینگ بهتر، پیشرانه‌ای شناخته شده و خدمات پس از فروش کمی بهتر در مورد این خودرو سود می برد اما درمجموع، شاین مکس را با طراحی هماهنگ‌تر، کابین جادارتر و کیفیت مونتاژ بهتر به دلیل وارداتی بودن، باید با اختلافی جزئی برتر بدانیم. هرچند این خودرو به دلیل واردات محدود و در صورت عدم ادامه واردات توسط ایران خودرو احتمالا با مشکل تامین قطعات و پشتیبانی و فروش سخت در آینده مواجه خواهد شد.

مقایسه مشخصات فنی

آریزو ۶ جی‌تی شاین مکس
پیشرانه ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر توربو ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربو
قدرت ۱۹۷ اسب بخار ۱۹۰ اسب بخار
گشتاور ۲۹۰ نیوتن متر ۳۰۰ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه ۷ سرعته دوکلاچه
محور محرک جلو جلو
وزن ۱۳۴۴ کیلوگرم ۱۴۸۶ کیلوگرم
طول ۴,۶۸۰ میلی‌متر ۴,۷۹۷ میلی‌متر
عرض ۱,۸۲۵ میلی‌متر ۱,۸۷۰ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۴۹۰ میلی‌متر ۱,۴۷۵ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۶۷۰ میلی‌متر ۲,۷۷۰ میلی‌متر
حجم صندوق بار ۴۸۲ لیتر ۴۲۸ لیتر
قیمت نمایندگی ۱ میلیارد و ۶۴۷ میلیون ۱ میلیارد و ۶۱۴ میلیون
Loading ... Loading …

 

 

میانگین امتیازات ۴ از ۵

از مجموع ۱۷ رای

source

توسط autokhabari.ir