خودروهای خودران قرار است در آیندهای نزدیک، صنعت خودروسازی را به طور کامل متحول کنند. با پیشرفت تکنولوژی، خودروهای بدون راننده در شهرهای سراسر جهان رایجتر میشوند. اما خودروسازان بزرگ تنها کسانی نیستند که به توسعه خودروهای نیمه خودران یا کاملاً خودران علاقهمندند.
به گزارش مجله ماشین، تیمی از دانشجویان رشته مهندسی خودرو دانشگاه کلمسون در کارولینای جنوبی، خودروی جستجو و نجات نیمه خودران «دیپ اورنج ۱۵» را رونمایی کردند. این خودروی پیشرفته که محصول برنامه پرچمدار ساخت نمونههای اولیه خودرو توسط دانشجویان دانشگاه کلمسون است، پانزدهمین پروژه ساخته شده از صفر توسط دانشجویان کارشناسی ارشد در همکاری با متخصصان صنعت است. این خودرو اوایل این ماه در سمپوزیوم مهندسی و فناوری سیستمهای زمینی در نووی، میشیگان رونمایی شد.
رابرت پراک، استاد مهندسی موتور اسپورت و سرپرست این پروژه میگوید: «دانشجویان دیپ اورنج ما طی ۱۸ ماه با هم همکاری کردند تا این خودروی امدادی خودران، پرسرعت و آفرود را از صفر طراحی کنند. فرصت نمایش کار و تحقیقات خود در سمپوزیوم جیویست به دانشجویان ما درک اهمیت این فناوریهای جدید و فرصتهایی که از طریق حضور در برنامه دیپ اورنج به دست میآورند را میدهد.»
این خودروی نوآورانه برای فرماندهی توسعه قابلیتهای جنگی ارتش ایلات متحده طراحی شده است و به عنوان یک راهحل شناسایی و پشتیبانی پس از فاجعه در نظر گرفته شده است. این خودرو دارای قابلیتهای آفرود، باتری ولتاژ بالا و پیشرانه هیبریدی است که به آن امکان میدهد تا در زمینهای ناهموار حرکت کند، به مکانهای صعبالعبور دسترسی پیدا کند و افراد زخمی را به مکان امن منتقل کند. این خودرو به یک صندلی چرخان سرنشین و یک مکانیسم بارگیری برانکارد نوآورانه مجهز است که روند نجات را ساده میکند.
پیشرانه هیبریدی سری این خودروی نجات قدرتمند شامل یک موتور دیزلی نصب شده روی شاسی و چهار موتور الکتریکی نصب شده روی چرخها است. موتور دیزلی ژنراتوری را میچرخاند که انرژی را برای باتری بزرگ تامین میکند. ویژگیهای آفرود به خودرو اجازه میدهد تا با هر نوع زمین مقابله کند، در حالی که سیستم تعلیق فعال سواری نرم و پایدار را در هر شرایط جادهای تضمین میکند.
علاوه بر این، دیپ اورنج ۱۵ از فناوری ناوبری نیمه خودران و یک مجموعه پیشرفته لیدار و دوربین برای جمعآوری دقیق دادهها و نقشهبرداری از زمین استفاده میکند. قابلیت خودران به راننده یا پرسنل پزشکی اجازه میدهد تا در مواقع اضطراری به مصدومان رسیدگی کرده و کمکهای اولیه را در داخل خودرو انجام دهند. به طور جایگزین، راننده انسانی میتواند در محل بماند و مراقبتهای حیاتی را برای قربانیان دیگر انجام دهد، در حالی که خودرو میتواند به طور خودکار دو نفر زخمی را به مراکز پزشکی تعیین شده منتقل کند. بنابراین، این خودرو به عنوان ابزاری ارزشمند برای محققان و تیمهای پاسخ اضطراری در ماموریتهای امداد رسانی در هنگام بلایای طبیعی و ماموریتهای نجات در زمینهای ناهموار در نظر گرفته شده است.
علاوه بر برنامه شبیهسازی مجازی پروتوتایپ سیستمهای زمینی خودران دانشگاه کلمسون و مرکز سیستمهای زمینی دیویکام ارتش آمریکا، چندین شریک صنعتی دیگر از جمله برمبو، فاکس ریسینگ و نورت امریکن ریسک نیز در پروژه دیپ اورنج ۱۵ مشارکت داشتند. به ویژه ارتش آمریکا پتانسیل خودروهای خودران را برای عملیات نظامی مختلف میشناسد.
دیوید گورسیچ، دانشمند ارشد مرکز سیستمهای زمینی دیویکام میگوید: تکنولوژی بدون راننده آفرود قابل اعتماد و قوی برای توسعه نسل بعدی خودروهای نظامی ضروری است. مهمتر از آن، توسعه مهندسان ماهر و باتجربه است که بتوانند نوآوری را در بخش ما در آینده ادامه دهند. این پروژه به مسائل الکتریکی کردن پیشرانه و فرآیندهای مهندسی دیجیتال میپردازد که از حوزههای اصلی توسعه برای جیویاسسی هستند.
جدول مشخصات دیپ اورنج ۱۵
مشخصات | Deep Orange 15 |
---|---|
نوع وسیله نقلیه | خودروی نجات نیمهخودران آفرود |
موتور | موتور دیزل + چهار موتور الکتریکی |
منبع انرژی | باتری با ولتاژ بالا و موتور دیزل برای تولید انرژی |
ویژگیهای اصلی | قابلیتهای آفرود، سیستم تعلیق فعال، صندلی چرخشی، مکانیزم بارگیری نوار نجات |
تکنولوژیهای خودران | فناوری ناوبری نیمهخودران، LiDAR و دوربینهای پیشرفته |
قابلیتها | حمل و نقل مصدومین، دسترسی به مناطق دشوار، نقشهبرداری از زمین |
هدف طراحی | عملیات نجات و پشتیبانی پس از بلایای طبیعی |
ویژگیهای آفرود | قابلیت حرکت در انواع زمینها، سیستم تعلیق برای راندمان بهتر |
مشارکتکنندگان | Clemson University، US Army DEVCOM، Brembo، Fox Racing، North American Rescue |
برچسب ها: حوادثنظامی
لینک کوتاه نوشته
معرفی دیپ اورنج ۱۵: خودروی خودران برای عملیات جستجو و نجات
کپی لینک
source