چون که در کشور ما، خودرو به‌عنوان یک کالای سرمایه‌ای است، رنگ‌شدگی و ضربه خوردن بدنه اهمیت زیادی دارد و اصلی‌ترین عامل اثرگذار در قیمت ماشین به حساب می‌آید. به همین دلیل، امروزه بحث کارشناسی رنگ و تشخیص رنگ از اهمیت زیادی برخوردار بوده و اکثر کارشناسان تشخیص رنگ ماشین که در هنگام فروش خودرو به آنها مراجعه می‌شود، روی رنگ‌شدگی قسمت‌های مختلف بدنه خودرو مانور می‌دهند.

تشخیص رنگ خودرو چیست؟

همه افراد در زمان خرید خودرو، به دنبال خودرویی هستند که سلامت بدنه و فنی آن در سطح بالایی باشد. سلامت فنی توسط مکانیک و افراد ماهر در کارشناسی خودرو سنجیده می‌شود. اما سلامت بدنه از بابت اینکه خودرو ضربه و صافکاری دارد یا نه کمی سخت‌تر است. این کار باید با مهارت و تجربه و استفاده از دستگاه‌های مخصوص، بررسی شود که رنگ بدنه خودرو فابریک است یا بدنه، صافکاری و نقاشی شده است. بررسی سلامت و رنگ‌شدگی بدنه را تشخیص رنگ خودرو می‌گویند.

وظایف و مهارت های کارشناس تشخیص رنگ

در زمان کارشناسی خودرو، تمام قسمت‌های خودرو از سلامت فنی بخش‌های مختلف آن گرفته تا سلامت بدنه، رنگ ماشین و… به‌صورت دقیق بررسی می‌شود، تا ببینیم خودرو در چه وضعیتی قرار دارد. کارشناس تشخیص رنگ وظیفه دارد تا قسمت‌هایی را که لیسه‌گیری (رفع خط و خش بدنه) شده‌اند، تشخیص دهد. ضمن اینکه باید بتواند بخش‌هایی را که دوباره رنگ شده است، تعیین کند.

همچنین تشخیص قسمت‌های تعویضی و دوباره رنگ‌شده، قسمت‌هایی که با بدنه استوک از دیگر خودروها تعویض شده است، بخش‌هایی که آبرنگ شده و بتونه و صافکاری ندارد، ضخامت قسمت‌های مختلف از رنگ بدنه و… از دیگر وظایف کارشناس خودرو در زمان کارشناسی تشخیص رنگ است.

موارد مورد بررسی در کارشناسی رنگ ماشین

فرم کارشناسی تشخیص رنگ خودرو

در زمان کارشناسی رنگ ماشین موارد مختلفی که به سلامت رنگ بدنه مربوط می‌شوند باید مورد بررسی قرار بگیرد. همچنین اینکه در کدام قسمت‌ها، صافکاری بدون رنگ یا گریسی داریم و اینکه در چه قسمت‌هایی از بدنه، صافکاری به روش PDR نیز انجام شده است، باید مورد بررسی قرار بگیرد. ضمن اینکه در چه قسمت‌هایی از بدنه رنگ‌شدگی داریم یا کلیر پاشی در چه قسمت‌هایی انجام شده است، باید اعلام شود.

آفتاب سوختگی ماشین از دیگر مواردی است که در قیمت خودرو اثر دارد و باید توسط کارشناس اعلام شود که البته این مورد به‌وضوح با چشم قابل رویت است. همچنین اینکه چه قسمت‌هایی از بدنه، تعویض شده است یا با قطعه فابریک و استوک جایگزین شده است، باید کارشناس رنگ ماشین اعلام کند. سلامت سرشاسی‌ها از دیگر بخش‌هایی است که در زمان بازدید کارشناس رنگ ماشین باید بررسی شود. همچنین اینکه داخل پالانی‌های گلگیر و پشت سینی چراغ‌ها و سینی عقب خودرو نیز ضربه وجود دارد یا خیر، باید اعلام شود. بررسی و چک‌کردن ستون‌ها و سقف نیز از دیگر مواردی هستند که در زمان خرید خودرو باید کارشناسی شوند.

تعیین عمر مفید خودرو در قسمت بدنه یکی دیگر از مواردی است که در کارشناسی تشخیص رنگ خودرو بررسی می‌شود.

ضخامت رنگ

زمانی که ماشین به صورت پاشش لکه‌ای، نقاشی می‌شود؛ سطح بدنه به‌صورت یک‌دست نمی‌شود. از طرفی هم پر واضح است که با هر بار نیاز به رنگ مجدد یک بخش، تنها قسمتی نقاشی می‌شود که نیاز دارد (نه تمام سطوح اتومبیل). در نتیجه این دو موضوع روشن است که با رنگ‌شدگی دوباره، ضخامت قسمت‌های مختلف بدنه خودرو با هم متفاوت خواهند بود.

تراکم رنگ

بافت مولکولی رنگ اولیه‌ای که توسط خودروساز به ماشین زده می‌شود؛ تراکم بیشتری نسبت به محصولات موجود در بازار دارد. رنگ فابریک ماشین دارای بافت شش ضلعی و یکدست است. اما مواد موجود در دسترس نقاش‌ها، بافت شطرنجی با نقاط روشن و تیره دارند؛ نقاط روشن مربوط به رنگ و نقاط تیره مربوط به حلالی است که درون آن قرار گرفته است. تینر و حلال موجود در مواد حین خشک شدن بخار و منجر به مات شدن سطوح می‌شود که این ماتی به راحتی با انعکاس نور قابل تشخیص است.

دلیل اهمیت کارشناسی رنگ خودرو

بی‌رنگ‌بودن یا رنگ‌شدن برخی از قسمت‌های بدنه روی قیمت نهایی خودرو و همین‌طور بیمه بدنه تاثیر دارد. به همین خاطر باید در زمان خرید خودرو، بدنه آن را مثل بخش فنی، مورد کارشناسی و سنجش قرار داد تا مشخص شود که خودرو تصادف داشته است یا نه. ازاین‌رو باید آن را کارشناسی رنگ کرد. به‌این‌ترتیب می‌توان فهمید که خودرو در چه قسمت‌هایی دچار ضربه یا خط‌وخش است و سلامت کلی بدنه را فهمید.

ضمن اینکه چون بعضی از فروشندگان خودرو و یا نمایشگاه‌های خودرو، رنگ‌شدگی بدنه را کتمان می‌کنند، با کارشناسی رنگ می‌توان به صحت حرف‌های آنها پی برد. امروزه دقت و مهارت کار نقاشان و صافکارها به حدی بالا رفته است که بسیاری از افراد برای فرار از افت قیمت خودرو تصادفی خود، حاضرند مبلغ زیادی بابت صافکاری و نقاشی بدهند. مهارت این افراد به قدری بالاست که فقط با کارشناسی دقیق می‌توان فهمید که خودرو رنگ‌شدگی دارد و یا صافکاری شده است. البته کارشناسی رنگ در زمان معاینه فنی خودرو کاربردی ندارد.

روش های تشخیص رنگ ماشین

روش‌های مختلفی برای تشخیص رنگ‌شدگی و بررسی سلامت رنگ بدنه خودرو وجود دارد که برخی از آنها بدون وسیله و ابزار خاصی هستند و فقط با چشم و با روش‌های خاصی انجام می‌شود و در بعضی از روش‌های تشخیص رنگ نیز باید از ابزارهای دستی و دیجیتالی استفاده کرد.

نحوه تشخیص رنگ خودرو با چشم

تشخیص رنگ خودرو با چشم

باید در نظر داشت که برای تشخیص رنگ شدگی خودرو از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود تا اگر به هر دلیلی نتوان به وضعیت رنگ‌شدگی خودرو با یک یا چند روش دیگر پی برد، بتوان با روش‌های دیگر به یک جواب درست و دقیق رسید. به همین دلیل در هنگام مراجعه به چندین مرکز تشخیص رنگ خودرو، می‌بینیم که گاهی مواقع نتایج بررسی باهم تفاوت دارد و حتی گاهی مواقع متضاد هم هستند. این وضعیت به‌خاطر تفاوت در مهارت کارشناسان و همچنین تفاوت در روش‌های تشخیص رنگ است.

بررسی تفاوت رنگ قسمت های مختلف بدنه

رنگی که در کارخانه روی خودرو پاشیده می‌شود، از ترکیب چند رنگ به دست می‌آید که ساختن دوباره آن برای بسیاری از ماهرترین افراد نیز مشکل است. این وضعیت برای برخی از رنگ‌ها بسیار سخت‌تر خواهد بود و البته در نقطه مقابل، بعضی از رنگ‌ها نیز به‌سادگی ساخته می‌شوند. با در نظر داشتن این موارد، گاهی مواقع می‌بینیم که قطعه رنگ‌شده با قطعه فابریکی، کمی اختلاف رنگ دارد. این وضعیت را می‌توان در کنار هم قرارگرفتن درب با گلگیر بغل یا لبه کاپوت با لبه گلگیر و… دید. اما باید در نظر داشت که تشخیص این تفاوت بین رنگ‌ها را باید در نورهای مختلف و قراردادن خودرو در وضعیت‌های مختلف مثل زیر نور آفتاب ملایم یا با رنگ سفید مهتابی و دیدن از زوایای مختلف فهمید؛ بنابراین به نگاه اول خود اطمینان نکنید.

بررسی لبه های کاپوت، صندوق و درها

لبه بعضی از قسمت‌ها مثل کاپوت، درها، لبه صندوق و کلا قسمت‌هایی که کلاف‌ها با هم جوش خورده‌اند، از ماده‌ای به نام موم استفاده می‌شود تا درزهای ایجادشده در این بخش‌ها را پر کند. مومی که نقاشان بعدا استفاده می‌کنند، به تمیزی موم کارخانه‌ای نیست که از این راه می‌توان فهمید یک قسمت از بدنه رنگ‌شدگی و صافکاری دارد.

بررسی گلگیر

گلگیری که تصادف کرده و ضربه خورده است، معمولا فاصله دقیق خود را با دیگر قسمت‌ها از دست می‌دهد و با نگاه به فاصله و درز گلگیر با قسمت‌هایی مثل چراغ های خودرو، ابرویی زیر چراغ‌ها، لبه سپر، لبه کاپوت و… می‌توان فهمید که این بخش، ضربه خورده است یا نه.

بررسی پیچ ها

همه بخش‌های مختلف خودرو از درب‌ها و گلگیرها تا درب موتور و صندوق عقب، با پیچ به هم متصل هستند. گاهی مواقع این قطعات با نمونه‌های استوک عوض می‌شوند که تشخیص آن کار دشواری است. همچنین برای صافکاری و نقاشی بعضی از قسمت‌ها، باید آنها را از بدنه باز کرد و دوباره بست. بررسی پیچ‌های اتصال و دقت در فابریک بودن رنگ آنها یا رنگ‌شدگی و آچار خوردگی آنها، می‌تواند این حقیقت را فاش کند که این قطعات از روی بدنه باز شده‌اند و یا همان اتصالات فابریک کارخانه را دارند.

عکس گرفتن با گوشی

یکی از روش‌های تشخیص رنگ شدگی خودرو، استفاده از دوربین گوشی است. برای این کار چند با فاصله چند متری از خودرو عکس بگیرید. این کار را چند مرتبه و با تغییر در میزان نور عکس و از زوایای مختلف انجام دهید. در بسیاری از مواقع، قطعه رنگ‌شده در عکس، رنگ متفاوتی از دیگر قسمت‌ها دارد. به‌نحوی‌که شاید با چشم و مشاهده ساده نتوان به این اختلاف رنگ پی برد.

پاشیدگی رنگ در جاهای مشکوک

وقتی در ماشین را رنگ می‌کنند، یا باید آن را از روی بدنه باز کرده باشند که بررسی پیچ‌ها این وضعیت را نشان خواهد داد یا با استفاده از پلاستیک و نوارهای فومی و روزنامه، مانع از پاشیدن رنگ به دیگر بخش‌ها شوند. بااین‌وجود باز هم مقداری گرد رنگ ممکن است در لبه‌های اطراف درها یا نوارهای دور درها پاشیده شده باشد. با بررسی این قسمت‌ها می‌توان فهمید که رنگ‌شدگی داریم یا نه.

تشخیص کلیر روی بدنه

نقاشان برای صیقلی کردن رنگ و براق شدن آن از کلیر استفاده می‌کنند. کلیر یک لایه شفاف است که روی رنگ پاشیده می‌شود تا هم مقاومت آن را بالاتر ببرد و هم آن را براق و درخشان کند. اما به خاطر تفاوت در نوع و پاشش کلیر استفاده‌شده در کارخانه و تعمیرگاه، می‌توان به رنگ‌شدگی بدنه یا کلیرپاشی‌شدن آن پی ببریم. کلیری که در کارخانه استفاده می‌شود، به‌صورت شش‌ضلعی‌های منظم است؛ اما کلیری که نقاشان استفاده می‌کنند، به‌صورت چهارخانه یا شطرنجی روی رنگ دیده می‌شود. ضمن اینکه کلیر کارخانه‌ای کاملا براق است، اما کلیری که در نقاشی‌ها پاشش می‌شود، از بعضی زوایا، مات و براق دیده می‌شود.

پوست پرتقالی رنگ بدنه

بسیاری از نقاشان خودرو، سالن‌های نقاشی دارند که محل رفت‌وآمد افراد متفرقه است و به‌نوعی کاملا ایزوله نیست. چرا که داشتن اتاق رنگ خودرو برای بسیاری از نقاشان امکان ندارد. به همین خاطر در حین نقاشی بدنه یا بعد از نقاشی و در زمان خشک‌شدن رنگ، ممکن است که گردوغبار و آلودگی‌هایی روی بدنه خودرو بنشیند. به این وضعیت پوست پرتقالی شدن رنگ گفته می‌شود و اگر با چشم به این بخش‌ها نگاه کنیم، می‌توان وجود ناخالصی در زیر یا روی لایه رنگ را مشاهده کرد.

پریدگی یا پوسته شدن رنگ

رنگ کارخانه‌ای دارای استحکام بیشتری است و به‌سادگی از روی بدنه کنده نمی‌شود. ضمن اینکه گاهی مواقع به خاطر کیفیت پایین بتونه یا رنگ، چسبیدن این دو بخش به هم به‌خوبی صورت نمی‌گیرد و رنگ به‌راحتی با مقداری فشار از روی بدنه جدا می‌شود.

بیرون زدن آستر زیر رنگ

در بعضی از بخش‌ها مثل لبه درب‌ها و لبه گلگیر و یا روی برجستگی‌های بدنه، ضخامت رنگ مقدار کمی از حالت فابریک و دیگر بخش‌ها، کمتر خواهد بود. این قضیه باعث می‌شود تا در یک خودرو با عمر چندین سال، آستر رنگ از زیر رنگ نمایان شود و بیرون بزند. این وضعیت نشان می‌دهد که خودرو در آن قسمت‌ها دارای رنگ فابریک است.

انعکاس تصاویر

تشخیص چشمی رنگ خودرو

معمولا وقتی خودرو صافکاری و نقاشی می‌شود، موج‌های کوچکی روی بدنه ایجاد خواهد شد که انعکاس تصاویر در آن با موج همراه است. این روش یکی از راه‌های تشخیص رنگ‌شدگی بدنه خودرو است. اما باید در نظر داشت که در برخی از محصولات خودرویی داخلی و با وجود نو بودن بدنه، باز هم موج‌هایی در رنگ دیده می‌شود که ناشی از کیفیت پایین بدنه است. ضمن اینکه گاهی مواقع، استادان نقاشی و صافکاری خودرو نیز به‌قدری مهارت دارند که کیفیت انعکاس تصاویر در قسمت‌های رنگ‌شده توسط آنها، مثل بدنه و رنگ فابریک خودرو است.

اثر سنباده

در لبه گلگیرها و درب‌ها، نمی‌توان بتونه چندانی استفاده کرد چرا که این قسمت‌ها، توانایی کمتری برای حفظ بتونه دارند. به همین خاطر گاهی مواقع روی این بخش‌ها بدون بتونه‌کاری، رنگ پاشیده می‌شود. در این وضعیت به‌خاطر نازک بودن لایه رنگ، اثرات سنباده‌کشی در زیر رنگ به‌خوبی پنهان نمی‌شود و می‌توان اثرات سنباده نقاش و صافکار را در کیفیت رنگ مشاهده کرد.

نحوه تشخیص رنگ خودرو با لمس بدنه

رنگی که در کارخانه روی خودرو پاشیده شده است، از نظر نرمی حرکت دست روی رنگ و صیقلی بودن با آنچه که در نقاشی‌ها انجام می‌شود، کمی تفاوت دارد. هرچند که امروزه با انجام کارهایی مثل واکس و پولیش و سرامیک کردن رنگ، تا حد زیادی می‌توان لطافت و نرمی رنگ پاشیده‌شده را مثل رنگ فابریک درآورد؛ اما باز هم اگر تجربه برخورد با انواع رنگ خودرو را داشته باشیم، می‌توانیم با لمس بدنه و مقدار صیقلی بودن و نرمی حرکت دست روی رنگ، به وضعیت رنگ‌شدگی بدنه پی ببریم.

تشخیص رنگ خودرو با آهنربا

تشخیص رنگ خودرو با آهنربا]

از دیگر روش‌های تشخیص رنگ خودرو، استفاده از آهنربای قلمی مخصوص این کار است. ضخامت رنگ فابریک کارخانه دارای مقدار مشخصی است که اگر یک آهنربای ضعیف را به بدنه با رنگ فابریک بزنیم، مقداری مقاومت در برابر جداشدن آهنربا خواهیم دید. اما وقتی لایه رنگ فابریک نباشد و دارای ضخامت بیشتری باشد یا در زیر آن بتونه قرار داشته باشد، آهنربای ضعیف مورد استفاده توانایی چسبیدن به بدنه را ندارد. البته باید در نظر داشت که قدرت آهنربا نیز ملاک است و به همین خاطر چون این ابزار توسط کارگاه‌های مختلف و با قیمت‌های ناچیز ساخته می‌شود، روش مناسبی برای تشخیص رنگ‌شدگی نیست و فقط می‌توان تا حدود کمی به نتیجه آن اعتماد کرد.

نحوه تشخیص رنگ خودرو با تینر

تینر حلال و رقیق‌کننده رنگ‌هایی است که نقاشان خودرویی استفاده می‌کنند و استفاده از آن یکی از روش‌های تشخیص رنگ ماشین است. برای تست رنگ‌شدگی با تینر، می‌توان یک پنبه را به تینر آغشته کرد و آن را روی قسمت‌هایی که احتمال رنگ‌شدگی می‌دهیم، مالید. اگر رنگ پاک شد که متوجه رنگ‌شدگی آن قسمت می‌شویم؛ ولی اگر رنگ پاک نشد یا مقداری از رنگ برداشته شد، آن رنگ فابریک کارخانه است. البته باید در نظر داشت که وجود سرامیک یا محافظ‌های رنگ می‌تواند تا حد زیادی روی اثر تینر مقاومت داشته باشد.

تشخیص رنگ ماشین با ابزارهای کارشناسی

تشخیص رنگ ماشین با دستگاه دیجیتال

در کنار تمام روش‌هایی که به‌صورت تجربی و بر پایه و اساس مشاهدات و بررسی قسمت‌های مختلف بدنه است، می‌توان گفت که بهترین روش تشخیص رنگ شدگی خودرو، استفاده از دستگاه‌ها و ابزارهای مخصوص این کار است. دستگاه‌های دیجیتالی، می‌توانند هم ضخامت رنگ و هم تراکم آن را اندازه‌گیری کنند که با مقایسه اعداد به‌دست‌آمده از نقاط مختلف می‌توان فهمید که چه قسمت‌هایی دارای رنگ فابریک است و چه قسمت‌هایی از بدنه، آبرنگ یا کامل رنگ شده است.

هزینه کارشناسی رنگ خودرو

هزینه کارشناسی رنگ خودرو با فروشنده است و هر فروشنده‌ای باید برای بیان وضعیت خودرو خود، اقدام به گرفتن برگه کارشناسی رنگ کند. اما گاهی مواقع هم خریدار به برگه یا کارشناسی انجام‌شده اعتماد ندارد و تصمیم به گرفتن کارشناسی مجدد دارد که در این وضعیت، هزینه کارشناسی‌های مجدد به عهده خریدار است. البته اگر توافق شود که در صورت مغایرت کارشناسی‌های بعدی با کارشناسی اول، فروشنده باید هزینه را پرداخت کند، هزینه کارشناسی با فروشنده خواهد بود.

رنگ دو پوششه

منظور از رنگ دو پوششه که در زمان فروش خودرو از سوی کارخانه‌های خودروسازی شنیده می‌شود، رنگی با مشخصات متفاوت از رنگ‌های معمولی است و به معنی دو بار پاشش رنگ روی بدنه نیست. رنگ‌های دوپوششه، مقاومت و کیفیت بیشتری دارند و به همین دلیل هم ماندگاری بیشتری روی بدنه خواهند داشت. کیفیت این رنگ‌ها به‌گونه‌ای است که انگار دوبار بدنه را رنگ‌آمیزی کرده‌اند و به همین خاطر هم دوپوششه نام دارد. اما اگر ضخامت این رنگ‌ها را نیز بسنجیم، خواهیم دید که با رنگ‌های معمولی تفاوتی ندارد.

تفاوت رنگ با آبرنگ

آبرنگ خودرو

گاهی مواقع لازم است تا برای رنگ‌شدن یک بخش، آن را صافکاری کرد و بتونه زد. اما در بعضی از مواقع فقط برای پنهان‌کردن خط و خش‌ها که در اثر مالیدگی به وجود آمده‌اند یا ازبین‌بردن وضعیت آفتاب‌سوختگی، روی بدنه رنگ پاشیده می‌شود که به این وضعیت، آبرنگ گفته می‌شود. آبرنگ می‌تواند افت قیمت کمتری در زمان فروش خودرو داشته باشد، چرا که نشان می‌دهد خودرو تصادف شدید نداشته است.

لیسه گیری

گاهی مواقع خط و خش‌های روی بدنه یا کنده‌شدن رنگ در اثر برخورد سنگ‌ریزه به بدنه، با لیسه‌گیری رفع می‌شود. به این معنی که نقاش با مالیدن مقداری رنگ و صاف‌کردن روی آن و سنباده‌کاری، محل کنده‌شدن رنگ یا خط و خش‌ها را برطرف می‌کند. این وضعیت را لیسه‌گیری می‌گویند و شامل رنگ‌شدگی حساب نمی‌شود. لیسه‌گیری را می‌توان با چشم به راحتی تشخیص داد.

تشخیص صافکاری PDR

صافکاری PDR

صافکاری با روش PDR جزو حرفه‌ای‌ترین روش‌های صافکاری است که با استفاده از ابزارهای دقیق دیجیتالی و دستی با دقت بالا انجام می‌شود. نحوه تشخیص PDR شدگی بسیار سخت است؛ اما گاهی مواقع لازم است تا قسمت‌هایی را که در حین تصادف دچار شکستگی رنگ شده است، رنگ‌آمیزی یا لیسه‌گیری کرد که می‌تواند نشانه‌ای از صاف‌شدن این قسمت‌ها با PDR باشد.

بخش های بدون رنگ شدگی

به‌طورکلی، قسمت‌های پلاستیکی بدنه شامل سپرها، قاب رکاب‌ها، دور گلگیرها در صورت رنگ‌شدن هم جزو رنگ‌شدگی به‌حساب نمی‌آید. هرچند که برخی از افراد نیز علاقه دارند که این بخش‌ها هم رنگ فابریک داشته باشند.

رنگ شدگی در کارخانه

انواع رنگ خودرو

گاهی مواقع دیده می‌شود که یک قسمت از بدنه، دوباره در خود کارخانه رنگ‌آمیزی شده است. این وضعیت جزو رنگ‌شدگی نبوده و باید آن را همان رنگ فابریک به حساب آورد. این اتفاق معمولا در خط تولید و زمان مونتاژ خودرو پیش می‌آید و ناشی از ضربه شدید و تصادف نیست.

کلیر پاشی

کلیر که در بین عموم مردم به نام کلر یا کیلر نیز شناخته می‌شود، لایه نازک بی‌رنگ و شفافی است که روی رنگ پاشیده می‌شود تا مقاومت آن را افزایش دهد. این لایه به‌مرور زمان و خصوصا زیر نور آفتاب، از بین می‌رود و باعث آفتاب‌سوختگی رنگ و پوسته‌شدن لایه کلیر می‌شود. گاهی مواقع فقط یک لایه کلیر روی رنگ پاشیده می‌شود تا آن وضعیت براق رنگ دوباره به دست آید. هرچند که این وضعیت به معنی رنگ شدن بدنه نیست؛ اما باز هم جزو رنگ‌شدگی قرار می‌گیرد.

ماشین دور رنگ

اصطلاح ماشین دور رنگ که در زمان خرید و فروش خودرو به آن برمی‌خوریم، اشاره به خودرویی دارد که تمام بدنه به‌غیر از سقف و کاپوت و همچنین صندوق عقب و ستون‌ها، رنگ‌شدگی داشته باشد. البته گاهی مواقع برای هم‌رنگ‌کردن بخش‌های رنگ‌شده با دیگر بخش‌ها، ممکن است کمی رنگ نازک روی ابتدای ستون‌ها نیز پاشیده شود که کاملا این قضیه مشخص است.

اتاق تشخیص رنگ خودرو و اجزای آن

اتاق تشخیص رنگ شامل یک سالن تمیز با تعداد زیادی مهتابی با نور سفید است. وقتی خودرو زیر نور سفید قرار می‌گیرد، به خاطر تابش نور از تمام جهات به بدنه، موج‌های ایجادشده روی آن و همچنین تفاوت رنگ در صورت نقاشی‌شدن بدنه را می‌توان راحت‌تر تشخیص داد.

مزایای استفاده از اتاق تشخیص رنگ

در اتاق تشخیص رنگ خودرو به خاطر داشتن فضای پرنور با نور مصنوعی سفید، می‌توان تا حد بسیار زیادی دقت کارشناسی تشخیص رنگ را بالا برد. در این اتاق چون از زوایای مختلفی نور به بدنه می‌تابد و شدت نور از تمام زوایا یکسان است، می‌توان تفاوت رنگ‌ها را در صورت رنگ‌شدگی خودرو مشاهده کرد.

تاثیر رنگ شدگی روی قیمت خودرو

رنگ‌شدگی قسمت‌های مختلف خودرو باعث کاهش قیمت آن می‌شود و مقدار افت قیمت در هر قسمت خودرو متفاوت است. برای مثال رنگ‌شدگی درب موتور می‌تواند تا ۵ درصد از قیمت خودرو کم کند. رنگ‌شدگی هر قسمت از بدنه مثل درها یا گلگیرها نیز در حدود ۲.۵ درصد از قیمت خودرو می‌کاهد. رنگ‌شدگی صندوق عقب نیز بین ۳.۵ تا ۵ درصد از قیمت خودرو کم می‌کند. به این ترتیب یک خودرو اگر دوررنگ و یا تمام‌رنگ باشد، مقدار زیادی از ارزش خود را از دست خواهد داد.

نتیجه گیری

فهمیدن اینکه چه قسمت‌هایی از بدنه خودرو رنگ شده و چه بخش‌هایی بدون رنگ است، با روش‌های مختلفی قابل تشخیص است. اما بد نیست بدانیم که حتی گران‌ترین و حرفه‌ای‌ترین مراکز تشخیص رنگ نیز در مسائلی مثل رنگ‌شدگی در کارخانه، تعویض با قطعه استوک، آبرنگ و… دچار اشتباه می‌شوند؛ بنابراین نمی‌توان با دقت کامل از مقدار رنگ‌شدگی یک خودرو صحبت کرد. با این وجود از کنار هم گذاشتن نتایجی که با روش‌های مختلف به آنها می‌رسیم، می‌توان تا حد زیادی اطمینان داشت که چه قسمت‌هایی از بدنه رنگ شده است و چه قسمت‌هایی دارای رنگ فابریک کارخانه هستند.

سوالات متداول

رنگ پریدگی و پوسته پوسته شدن رنگ خودرو نشانه چیست؟

رنگ‌پریدگی و پوسته‌پوسته شدن رنگ خودرو، می‌تواند در اثر سوختن کلر رنگ ماشین باشد. در این حالت از شفافیت رنگ کاسته می‌شود و رنگ به صورت تیره در می‌آید. به این وضعیت در اصطلاح عامیانه، آفتاب‌سوختگی رنگ گفته می‌شود.

بهترین روش برای تشخیص رنگ شدگی خودرو چیست؟

بهترین روش برای تشخیص رنگ‌شدگی در زمان فروش خودرو، استفاده از دستگاه‌های تشخیص رنگ دیجیتال است. این دستگاه‌ها، ضخامت رنگ را اعلام می‌کنند که می‌توان با درنظرگرفتن دیگر نشانه‌های تشخیص رنگ‌شدگی، وضعیت رنگ‌شدگی قسمت‌ها را تعیین کرد.

تاثیر نور شبانه یا نور مصنوعی بر دقت تشخیص رنگ چیست؟

بهترین نور برای تشخیص رنگ خودرو، نور طبیعی آفتاب با شدت ملایم است. چرا که به‌خوبی همه زوایا و سایه روشن‌های رنگ را نشان می‌دهد. اما چون استفاده از نور طبیعی در تمام طول روز ممکن نیست، از نور مصنوعی باید استفاده کرد که نور سفید، عملکرد بهتری در مقایسه با دیگر طیف‌های نور مصنوعی برای این کار دارد.

آیا افرادی که از دستگاه تشخیص رنگ خودرو استفاده می‌کنند، بهترین نتیجه را می‌گیرند؟

نمی‌توان دقت تعیین رنگ‌شدگی با دستگاه‌های تشخیص رنگ را صددرصد اعلام کرد. اما این روش بیشترین دقت و کمترین خطا را دارد.

فروش فوری خودرو

نویسنده: علیرضا داودی

source

توسط autokhabari.ir