منتشر شده در 31 مرداد 1403 ساعت 15:30
چرخش تانکی (tank turn) تکنولوژی به نسبت جدیدی که در برخی از خودرو های بروز می بینیم. در این مطلب به سراغ این موضوع رفتیم و آن را بررسی کردیم.
جدیداً در فضای کلیپ های زیادی از چرخش ۳۶۰ درجه خودرو ها وایرال شده در این مطلب، به بررسی دقیقتر این فناوری که چرخش تانکی یا Tank Turn نام دارد میپردازیم.
با پیشرفت فناوری در صنعت خودروسازی، نیاز به بهبود قابلیتهای آفرود و افزایش کارایی در شرایط دشوار بیش از پیش احساس میشود. یکی از جدیدترین نوآوریها در این حوزه، سیستم “Tank Turn” است. این سیستم که الهام گرفته از عملکرد تانکهای نظامی است، به خودروها این امکان را میدهد که در جای خود چرخش ۳۶۰ درجهای انجام دهند، بدون اینکه نیازی به حرکت به جلو یا عقب داشته باشند. این قابلیت در محیطهای محدود و شرایط سخت، میتواند به راننده کمک کند تا به راحتی و با دقت بالا، مسیر خود را تغییر دهد.
معرفی Tank Turn
سیستم چرخش تانکی (Tank Turn) به عنوان یکی از برجستهترین نوآوریهای اخیر در خودروهای آفرود، به منظور بهبود مانورپذیری و کنترل در شرایط دشوار طراحی شده است. این سیستم از تانکهای نظامی الهام گرفته شده، جایی که چرخها یا شنیهای دو طرف تانک در جهتهای مخالف حرکت میکنند تا تانک در جای خود بچرخد. این فناوری برای اولین بار توسط شرکت Rivian توسعه داده شد و در خودروی الکتریکی Rivian R1T به کار گرفته شد. این خودرو با بهرهگیری از چهار موتور الکتریکی مستقل که هر کدام به یک چرخ متصلاند، قادر است چرخهای یک طرف را به جلو و چرخهای طرف دیگر را به عقب حرکت دهد، تا خودرو به طور دقیق در جای خود بچرخد.برای فعال کردن این قابلیت فشار دادن یک دکمه معمولا کافی است.
مرسدس بنز نیز با معرفی خودروی مفهومی Mercedes EQG به جمع استفادهکنندگان این فناوری پیوست. EQG، که نسخه الکتریکی سری G-Class است، به عنوان اولین خودروی مرسدس بنز که از سیستم “Tank Turn” بهره میبرد، معرفی شد. این خودرو با داشتن چهار موتور الکتریکی مستقل و استفاده از سیستمهای پیشرفته کنترلی، توانست این مانور چرخشی را با دقت و کارایی بالا اجرا کند.این فناوری جدیدا در خودروی های چینی نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته و درBYD Yangwang U8 دیده می شود.
عملکرد سیستم چرخش تانکی (Tank Turn) بر پایه چندین مولفه کلیدی قرار دارد. موتورهای الکتریکی قدرتمند که هر کدام به طور مستقل کنترل میشوند، نقش اصلی را در این مانور دارند. در Rivian R1T، هر موتور الکتریکی قادر به تولید ۱۴۷ کیلووات توان است که معادل ۱۹۷ اسب بخار میشود. سیستم تعلیق پیشرفته نیز از دیگر بخشهای ضروری این فناوری است که به مدیریت نیروهای وارد بر خودرو کمک میکند. در نهایت، تایرهایی با چسبندگی بالا برای اجرای دقیق این مانور ضروری هستند، به خصوص در خودروهایی مانند Mercedes EQG که برای استفاده در شرایط آفرود نیز طراحی شدهاند.
شرکتهای خودروسازی مختلف، نامهای تجاری متفاوتی برای این فناوری در نظر گرفتهاند. Rivian این سیستم را “Tank Turn” یا چرخش تانکی مینامد، در حالی که مرسدس بنز آن را “G-Turn” و کمپانی تانک آن را U-Turn مینامند. شرکتهای دیگر نیز به تدریج در حال توسعه این فناوری با نامهای خاص خود هستند و انتظار میرود که با گذشت زمان، این فناوری به عنوان یک استاندارد در خودروهای آفرود مطرح شود. به عنوان نمونهای از عملکرد این سیستم، میتوان به Rivian R1T اشاره کرد که در آزمایشها توانست این مانور را با سرعت متوسط ۱۵ کیلومتر در ساعت و بدون افت کنترل یا قدرت اجرا کند.
مزایا و معایب سیستم چرخش تانکی (Tank Turn)
سیستم “Tank Turn” دارای مزایای متعددی است که آن را به یکی از ویژگیهای مهم در خودروهای آفرود تبدیل کرده است. این سیستم به رانندگان اجازه میدهد تا در فضاهای محدود و پیچیده، مانند جنگلها، کوهستانها یا پارکینگهای تنگ، به سرعت و با دقت بالا مسیر خود را تغییر دهند. این ویژگی به خصوص در محیطهای ناهموار و لغزنده بسیار کارآمد است و میتواند زمان لازم برای انجام مانورهای پیچیده را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. همچنین، این سیستم با بهینهسازی مصرف انرژی در مسیرهای دشوار، به کاهش مصرف نیز سوخت کمک میکند.
با این حال، سیستم چرخش تانکی (Tank Turn) با چالشهایی نیز مواجه است. هزینه بالای توسعه و نصب این سیستم به دلیل نیاز به استفاده از موتورهای الکتریکی پیشرفته و سیستمهای تعلیق خاص، یکی از اصلیترین معایب آن است. همچنین، عملکرد این سیستم در سطوح بسیار لغزنده یا گلآلود ممکن است با مشکل مواجه شود، زیرا چرخها به جای چرخش، ممکن است به لغزش بیافتند. این مشکل میتواند باعث کاهش کارایی سیستم و حتی ایجاد خطراتی برای خودرو و سرنشینان شود. بنابراین، بهینهسازی عملکرد این سیستم در شرایط مختلف همچنان یکی از چالشهای اصلی سازندگان خودرو است.
سیستم “Tank Turn” با ارائه قابلیتهای منحصر به فرد در مانورپذیری و کنترل خودرو در شرایط سخت، توانسته است جایگاه ویژهای در صنعت خودروسازی پیدا کند. این فناوری که از تانکهای نظامی الهام گرفته شده، اکنون در خودروهایی مانند Mercedes EQG به کار گرفته میشود و به رانندگان این امکان را میدهد تا در شرایط دشوار به راحتی و با دقت بالا مسیر خود را تغییر دهند. اگرچه چالشهای فنی و هزینه های بالا همچنان از موانع استفاده گستردهتر این فناوری هستند، اما با توجه به پیشرفتهای مداوم در زمینه خودروهای الکتریکی، احتمالاً این سیستم در آینده به یکی از ویژگیهای استاندارد در خودروهای آفرود تبدیل خواهد شد.
source