موسسه علم و فناوری اوکیناوا با رونمایی از یک موتور جدید شناور مغناطیسی به دنبال ایجاد تحولی عظیم در حمل‌ونقل است.


ژاپنی‌ها در صنعت هیدروژنی سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی انجام داده‌اند و برندهایی همچون تویوتا در این زمینه از برندهای بزرگی همچون فولکس‌واگن و تسلا جلوتر هستند. البته برندهای ژاپنی در حرکتی غیرمنتظره سوخت هیدروژن را کنار گذاشته و فصل جدیدی در حمل‌ونقل پاک و پایدار را رقم زده اند. می‌خواهیم شما را با موتور شناور مغناطیسی آشنا کنیم که انگار از آینده آمده و می‌تواند به معنی پایان تمامی سوخت‌های فسیلی باشد.

اکستریم VX اکستریم VX

همچنین کارشناسان اظهار می‌دارند این موتور جدید حتی از خودروهای برقی هم پیشی خواهد گرفت و شاید آینده متعلق به آن باشد. موسسه علم و فناوری اوکیناوا OIST از موتور شناور مغناطیسی جدیدی برای بخش حمل‌ونقل رونمایی کرده است. این نوآوری واحد ماشین‌های کوانتومی OIST آینده حمل‌ونقل و وسایل نقلیه را به نمایش می‌گذارد، آینده‌ای که در آن خبری از موتورهای سنتی، باتری و سیستم‌های سوخت‌رسانی نیست. این موتور جدید بر پایه اصول شناور مغناطیس یا همان مگلو کار می‌کند. تیم OIST ساختار شناوری طراحی کرده که در محیط خلا و با کمک گرافیت و آهن‌رباها حرکت می‌کند. این پلتفرم را می‌توان بدون لمس زمین یا پشتیبانی توسط هر نوع ماشینی به حال توازن درآورد و کل ساختار را به‌صورت شناور حرکت داد. به منظور ساخت این موتور تمهیدات زیر در نظر گرفته شده‌اند:

  • کامپوزیت گرافیت: یک صفحه مربعی ضخیم توسط این تیم طراحی شد تا با پوشش شیمیایی دانه‌های گرافیت کوچک و سیلیس، یک صفحه نازک به اندازه یک سانتی‌متر ساخته شود. سپس پودر یاد شده با موم تزریق می‌شود.
  • شبکه مغناطیسی: این شبکه بالای میدان‌های مغناطیسی که به گونه‌ای خاص آرایش یافته‌اند قرار گرفته تا بتواند صفحه را به‌صورت پایدار شناور سازد.
  • محیط خلا: در این محیط هیچ لرزشی وجود ندارد و خلا زیادی به منظور کاهش حداکثری سر و صدا ایجاد شده است.
  • سیستم بازخورد: این سیستم با کمک آینه تشکیل شده است. آینه کمک می‌کند حرکات رو به بالا و پایین مشاهده شود و لوپ بازخورد نیز به منظور کاهش حرکات و ایجاد پایداری در نظر گرفته شده است.

با اینکه هنوز پارامترهای عملکردی موتور موردبحث نهایی نشده اما نوآوری جدید OIST مزیت‌های زیادی دارد که به آن‌ها نیز اشاره می‌کنیم:

  • راندمان قدرت: علاوه بر استفاده بهینه از قدرت، این موتور از سیستم‌های مگلو فعلی که در برخی قطارها بکار رفته متفاوت است. در قطارهای مگلو باید الکتریسیته به‌صورت مداوم وجود داشته باشد درحالی‌که موتور جدید OIST فقط به قدرت اولیه به منظور ایجاد میدان مغناطیسی نیاز دارد.
  • پایداری: محیط خلا این سیستم و لوپ بازخورد باعث شده‌اند موتور شناور مغناطیسی پایداری گرمایی بسیار خوبی داشته باشد، فاکتوری که برای محیط و کنترل وسیله بسیار مهم است.
  • حساسیت: زمانی که دما در حالت ایده آل باشد پلتفرم شناور عملکرد بهتری خواهد داشت.
  • مقیاس‌پذیری: موتور شناور مغناطیسی تولید شده ابعاد کوچکی دارد هرچند می‌توان از آن در وسایل نقلیه استفاده کرد.

با اینکه تکنولوژی موردبحث اساساً برای حمل‌ونقل طراحی شده اما وجود تکنولوژی‌های دیگر امکان استفاده از آن در بخش‌های متنوع را ممکن می‌سازد. موتور شناور مغناطیسی جدید ژاپن می‌تواند آینده هیدروژن باشد یا در مقابل یک مدل آزمایشگاهی باقی بماند. واقعیت این است که ما پروتوتایپ های بسیار زیادی را دیده‌ایم که با سوخت‌های جدید کار می‌کنند و حتی تولید هم شده‌اند. همه این نوآوری‌ها نشان می‌دهند شاید خودروهای برقی آینده حمل‌ونقل را تشکیل ندهند و یا حداقل بخش بزرگی از آن را در اختیار نداشته باشند. به نظر شما تسلا باید نگران این‌گونه تحولات باشد

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۵۱ رای

source

توسط autokhabari.ir