مرداد 1403: سرهنگ سید ابوالفضل موسوی‌پور، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، اعلام کرد در پایتخت حدود چهارونیم میلیون موتورسیکلت تردد می‌کنند و در واقع از کل 14 میلیون موتورسیکلت در کشور،  30 درصد در تهران تردد دارند. پایتخت نزدیک به 9.5 میلیون جمعیت دارد و با این حجم از موتورسیکلت‌ها می‌توان گفت مامور ما نمی‌تواند به صورت فیزیکی این حجم تردد ها را کنترل کند و باید از روش های دیگر استفاده کرد.

وی تاکید کرد 90 درصد موتورسکیلت‌های موجود به سن فرسودگی رسیده‌اند. در طول پنج سال گذشته 41 درصد از فوتیان و 61 درصد از جرحی‌ها مربوط به موتورسیکلت سواران بوده است. همچنین بیش از 10 درصد آلاینده‌های ما مربوط به موتورسیکلت است. نداشتن بیمه، گواهینامه و معاینه فنی نیز از دیگر تخلفاتی است که این افراد انجام می دهند. اکثریت مردم این تصور را دارند که موتورسیکلت وسیله نقلیه نیست و از قوانین پیروی نمی‌کنند و هر کجا که بتوانند تردد می‌کنند و متوجه نیستند که هر لحظه ممکن است واژگون شود و این وسیله در موتورسواران با تجربه هم دیده شده است. متاسفانه این تفکر غلط که موتورسیکلت وسیله نقلیه نیست در کشور حاکم است و این باعث می شود قوانین را رعایت نکنند به همین دلیل طرح 10 اجرا شد.

وی درباره طرح 10 توضیح داد اهداف ما در این طرح پایش تصادفات، افزایش رضایتمندی شهروندان، کاهش الودگی هوا و افزایش انضباط شهری است. مسئول سازی سازمان ها نیز یکی دیگر از اهداف ماست. البته در ابتدا می خواهیم خود موتورسوار احساس مسیولیت نسبت به خودش،خانوادش و جامعه احساس کند.

وی افزود به تمام‌مسئولان اعلام کردیم هیچکس حق ندارد موتورسواری را بدون کلاه ایمنی در اداره راه بدهد. امیدواریم این مسئله در تمام ارگان‌ها رعایت شود زیرا این موتورسواران مبدا و مقصد دارند و قطعا اگر مسئولان  اهمیت قائل شوند جان کارکنان خود را حفظ می کنند. مادران همسران و خواهران می توانند در خانواده نقش پررنگی داشته باشند و به موتورسواران خانواده خود کلاه ایمنی هدیه بدهند و این فرهنگ را ایجاد کنند. راهکارهای انضباط بخشی به موتورسیکلت سواران زیاد است از توقیف شش ماهه تا توقیف مدارک برای آموزش و استفاده از کفی ها، طرح موتوریار در گذشته اجرا شده است که کافی نبوده و مثلا در طرح موتوریار 65 هزار موتورسیکلت توقیف شدند. ما از 21 راهکار، به 10 راهکار رسیدیم و قصد داریم ده طرح را اجرا کنیم که به انضباط بخشی تبدیل شود. این طرح بخش‌های مختلفی دارد؛ ما نمی توانیم حضور مامور و کفی را حذف ‌کنیم، اما باید فرهنگ سازی نیز در کنار آن انجام شود.

سرهنگ موسوی‌پور گفت ما دنبال این هستیم که از تجهیزات جدید استفاده کنیم و کنترل برخط موتورسواران اجرایی نشود و در آینده نزدیک امیدواریم این طرح عملی شود. برای این اقدام باید چیپ در بدنه موتورسیکلت‌ها جاساز شود و این چنین در لحظه می توان تخلفات را رصد کرد. برای این کار وزارت صمت و کارخانه های ساخت موتورسیکلت با ما همکاری کنند.

وی افزود در طرح 10 ، موتوربرخط و ایجاد واحد ویژه برخورد با تخلفات موتورسیکلت‌‍‌ها هنوز اجرایی نشده اما در دستور کار قرار دارد.

اعمال قانون 93 هزار موتورسیکلت متخلف

بهمن 1402: سرهنگ مومنی ، معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ، اعلام کرد طی ۱۵ روز از اجرای طرح «پلیس ۱۰ راهور»، ۹۳ هزار راکب موتورسیکلت متخلف، اعمال قانون و با ارائه آموزش‌های مختلف راهنمایی شدند.

وی توضیح داد طرح ۱۰ مربوط به ساماندهی و انضباط بخشی به تردد موتورسیکلت سواران در سطح معابر شهر تهران است و از ۱۸ دی ماه امسال آغاز شده و همچنان ادامه دارد. طی این مدت، ۹۳ هزار موتورسیکلت سوار که مرتکب تخلف شده بودند مورد اعمال قانون قرار گرفتند.

سرهنگ مومنی گفت حدود پنج هزار راکب موتورسیکلت نیز در اجرای این طرح که تخلفات حادثه ساز انجام داده بودند به پارکینگ منتقل شده‌اند. عبور از محل ممنوع، تردد خلاف جهت، عبور از خطوط ویژه و مخدوشی پلاک از جمله تخلفاتی بوده که این موتورسواران را به پارکینگ هدایت کرده است. همچنین حدود هفت هزار موتورسیکلت نیز در طرح توقیف ساعتی حضور داشته اند و مورد آموزش و توجیه قرار گرفته اند تا دیگر دست به تخلف نزنند.

توقیف 800 موتورسیکلت در طرح 10 پلیس

دی 1402: اکنون دو روز از آغاز طرح 10 پلیس راهور می‌گذرد و سرهنگ احسان مومنی، معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ، در خصوص روند اجرای این طرح توضیح داد عبور از محل ممنوع، تردد در خطوط ویژه، حرکت خلاف جهت و پلاک مخدوشی از جمله تخلفاتی است که منجر به توقیف موتورسیکلت و انتقال آن به پارکینگ می‌شود.

وی افزود در 48 ساعتی که از اجرای طرح 10 در شهر تهران می گذرد، 800 دستگاه موتورسیکلت متخلفی که تخلفات فوق را داشتند به پارکینگ منتقل کرده‌ایم. در بحث توقیفات ساعتی، موتورسیکلت به پارکینگ منتقل نمی‌شود ولی محل‌هایی را در کنار خطوط ویژه خیابان ولیعصر (عج) پیش بینی کرده‌ایم که این موتورسیکلت‌ها حداقل یک و حداکثر سه ساعت در کنار این معابر متوقف می‌شوند. در بحث توقیفات ساعتی در طول این دو روزی که از اجرای طرح 10 گذشته است، 680 دستگاه موتورسیکلت متخلف در سطح شهر تهران توقیف ساعتی شدند.

سرهنگ مومنی گفت در ادامه اجرای طرح 10، بحث موتوریار را داریم که موتورسوران متخلف در کنار همکاران مستقر می‌شوند و بعد از یک آموزش 10 دقیقه‌ای خود راکب همکار پلیس می‌شود و در بحث روان سازی ترافیک و برخورد با دیگر تخلفات دیگر موتورسواران به پلیس کمک می‌کند که در اجرای طرح در 10 این 2 روز ، یک هزار و 500 موتورسوار متخلف در این طرح آموزش دیده‌اند. اقدام بعدی پلیس راهور آشکار سازی است که بر اصل خوب دیدن و خوب دیده شدن است. موتورسیکلت‌هایی که در سطح شهر تردد می‌کنند، به دلیل کوچکی خیلی وقت‌ها دیده نمی‌شوند و خودروهای دیگر با آن ها برخورد می‌کنند. آشکارسازی موتورسیکلت‌ها هم مهم است و برچسب‌هایی به همین منظور تهیه شده که در قسمت عقب و جلو موتور وصل می‌شود.

وی همچنین افزود کسانی که در بحث توقیفات ساعتی و طرح موتوریار بوده‌اند این آشکار سازی نیز برای آنها انجام شد؛ یعنی 2 هزار و 300 دستگاه موتورسیکلت متخلف در طول این 48 ساعت آشکار سازی شدند.

دی 1402: سرهنگ علی اصغر شریفی، رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ، درباره ترافیک شهر تهران اظهار کرد بارها تذکر داده‌ایم که تردد موتورسواران در داخل تونل‌ها ممنوع می‌باشد، چرا که به‌دلیل انباشت گازهای آلاینده احتمال واژگونی و تصادف و برخورد آنها با دیواره تونل‌ها می‌باشد و حوادث دل‌خراشی را رقم می‌زند.

وی توضیح داد طرح 10 پلیس راهور تهران بزرگ بمنظور ساماندهی تردد موتورسواران و قانون شکنان از 18 دی ماه در سطح شهر تهران آغاز می‌گردد. باید اذعان داشت ارائه برنامه‌های آموزشی در شهر تهران جهت ارتقای فرهنگ ترافیک در بین موتورسواران بی تأثیر نبوده است و مشاهده می‌گردد که بسیاری از راکبین موتورسیکلت از کلاه ایمنی استفاده می‌کنند.

وی افزود هدف از اجرای این طرح، کاهش تصادفات و سوانح و حوادثی است که برای موتورسواران به وقوع می‌پیوندد و برای خانواده‌ها در خصوص خطرات ناشی از عدم تمکین به قانون توسط موتورسواران روشنگری کرده و صنوف را جهت کمک به کاهش تصادفات در شهر تهران سر خط بیاوریم تا تصادفات در شهر تهران کاهش یابد.

source

توسط autokhabari.ir