سانگیانگ کوراندو یکی از خودروهای شناختهشده برای ما ایرانیها محسوب میشود زیرا نسلهای قبلی آن در کشورمان حضور داشتند. حال با آزادسازی واردات، گروه بهمن دوباره سراغ این کراساوور کرهای رفته و جدیدترین نسخه آن را از طریق شرکت زیرمجموعه خود یعنی BM کارز به ایران آورده است.
ازاینرو، در ادامه قصد داریم بیشتر با کوراندوی وارداتی گروه بهمن آشنا شویم.
معرفی کلی سانگ یانگ کوراندو
کوراندو قدیمیترین نام در تاریخ خودروسازی کره جنوبی محسوب میشود. پیشینه این خودرو به سال 1964 و آغاز مونتاژ خودروهای جیپ در کره بازمیگردد اما نام کوراندو رسماً در اوایل سال 1983 متولد شد و روی جیپ کرهای قرار گرفت. این خودرو که بر اساس جیپ CJ-7 ساخته شده بود، تا سال 1996 تولید شد و سپس جای خود را به نسل دوم داد. این نسل که صرفاً بهصورت دودر ساخته میشد، در بیرون با چراغهای گرد جلو، شبیه نسخهای مدرن شده از جیپ طراحی شده بود. نسل دوم کوراندو در کشورمان توسط شرکت مرتب خودرو مونتاژ شد. این اولین شاسیبلند سانگیانگ بود. سپس نوبت به معرقی نسل سوم کوراندو در سال 2010 رسید که توسط رامک خودرو بهصورت وارداتی به ایران آمد. کوراندو هماکنون در نسل چهارم خود قرار دارد که در ابتدای سال 2019 معرفی شد و این بار با گروه بهمن راهی بازار کشورمان شده است. سانگیانگ نیز پس از تغییر مالک، به KG موبیلیتی تغییر نام داده و بنابراین باید این خودرو را با نام KGM کوراندو صدا کنیم.
طراحی بیرونی KGM کوراندو
جدیدترین نسل کوراندو در بیرون نمایی ساده و درعینحال نسبتاً مدرن دارد که اصل و نسب کرهای خود را نشان میدهد. در جلو، فرم چندضلعی و کشیدهٔ چراغها، کاملاً کراساوور کوچکتر تیوولی را به یاد میآورد که سالها پیش در کشورمان حضور داشت. این چراغها توسط یک پانل مشکیرنگ به هم متصل شدهاند که درواقع یک جلوپنجره تزئینی است و هوایی از آن عبور نمیکند. در عوض، ورودی هوای بزرگ روی سپر وظیفه رساندن هوا به پیشرانه را بر عهده دارد که در طرفین آنهم چراغهای مه شکن با طرح سهتایی جالبی جای گرفتهاند. در عقب کوراندو نیز چراغهای نسبتاً بزرگی با گرافیک سهتایی فلش مانند به چشم میخورد که توسط یک نوار کرومی به هم متصل شدهاند. طراحی این عناصر اما ظرافت کافی ندارد و تا حدودی شبیه خودروهای چینی به نظر میرسد. این کراساوور کرهای 4,450 میلیمتر طول، 1,870 میلیمتر عرض و 1,620 میلیمتر ارتفاع دارد و فاصله محوری آن 2,675 میلیمتر است.
داخل سانگ یانگ کوراندو
در داخل کوراندو شاهد طراحی نسبتاً سادهای هستیم که در دنیای نمایشگرهای بزرگ پیوسته شاید خیلی مدرن به نظر نرسد ولی برای کراساووری کامپکت از برندی مثل KGM، قابلقبول خواهد بود. در میانه داشبورد، یک نمایشگر لمسی 8 اینچی جای گرفته که طبق استانداردهای امروزی نسبتاً کوچک است ولی صفحه آمپر دیجیتالی 10.25 اینچی این کاستی را جبران خواهد کرد. روی داشبورد تریم مشکی براق کار شده و دریچههای تهویه باریکی در بالا خودنمایی میکنند. مقابل راننده، غربیلک فرمان قطوری دیده میشود و روی کنسول مرکزی هم برخلاف بسیاری از خودروهای مدرن امروزی، دستهدنده سنتی برای گیربکس اتوماتیک به چشم میخورد.
پیشرانه KGM کوراندو
کوراندو در بازارهای جهانی فقط با یک پیشرانه بنزینی عرضه میشود که طبیعتاً در ایران هم همان را خواهیم دید. این یک موتور 1.5 لیتری چهار سیلندر توربو GDI است که 163 اسب بخار قدرت و 280 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. انتقال قدرت این موتور هم توسط یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک ساخت آیسین صورت میگیرد.
کوراندو بهصورت محرک جلو و چهارچرخ محرک تولید میشود که خوشبختانه گروه بهمن هردو نسخه را به ایران آورده است. برخورداری از سامانه چهارچرخ محرک در بازاری که پر از کراساوورهای دیفرانسیل جلو است میتواند برگ برندهای برای کوراندو باشد. مصرف سوخت این کراساوور کرهای هم 7.7 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است.
امکانات و تجهیزات کوراندو
گروه بهمن برای واردات نسخه مجهز کوراندو را انتخاب کرده که از امکانات نسبتاً زیادی بهره میبرد:
- ترمز کمکی
- ترمز پارک برقی با اتوهلد
- کنترل پایداری
- سیستم پایش باد تایرها
- سنسور پارک جلو و عقب
- دوربین دید عقب
- چراغهای خودکار
- ایربگهای جلو، جانبی، پردهای
- تنظیم برقی صندلیهای جلو با گرمکن
- صندلیهای چرمی
- نمایشگر لمسی 8 اینچی
- صفحه آمپر دیجیتالی 10.25 اینچی
- شارژر بیسیم
- آینههای جانبی تاشو برقی اتوماتیک با گرمکن
- سانروف
- سنسور باران
- سیستم تهویه دو منطقهای
- سیستم تشخیص نقاط کور
- هشدار خروج از پارک
- کروز کنترل
- هشدار تغییر خط
در نسخه چهارچرخ محرک علاوه بر موارد بالا، سیستمهای زیر هم وجود دارد:
- هشدار حرکت بین خطوط
- دستیار حفظ حرکت میان خطوط
- ترمز اضطراری خودکار
- کروز کنترل تطبیقی
قیمت و جمعبندی
بهمن موتور برای کوراندو محرک جلو قیمت دو میلیارد 534 میلیون و برای نسخه چهارچرخ محرک قیمت دو میلیارد 555 میلیون تومان را اعلام کرده و بنابراین، این دو نسخه اختلاف قیمت چندانی باهم ندارند. با این قیمت، کوراندو علاوه بر اینکه در برابر شاسیبلندهای چینی بزرگتری مثل تیگو 8 پرو مکس قرار میگیرد بلکه باید با کراساوورهای وارداتی دیگری مثل کیا سونت هم به رقابت بپردازد.
مشخصات فنی KG موبیلیتی کوراندو
source