آقای محمودی قبل از هر چیز از معرفی خودتون شروع کنیم؟ با سلام و عرض ادب و احترام خدمت شما، اینجانب پارسا محمودی، دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، کارشناس خودروهای سنگین جاده ای و مدیر عامل شرکت کابیون هستم.
– شما روی چه مدل ماشین هایی متمرکز هستید؟ و آیا این دلیل خاصی داره؟
خوب ما در کابیون: واردت کننده قطعات بدنه کامیون بیشتر روی ۵ مدل ماشین فعالیت می کنیم:
– دانگ فنگ
– ایسوزو
– کامیونت الوند
– کاویان
– فاو
شروع کار ما با دانگ فنگ کلید خورد که اون هم به این دلیل بود که موتور این ماشین ها کامینز هستش و با توجه به سابقه کار ما در زمینه موتور های کامینز باعث شد که از ماشین های دانگ فنگ شروع کنیم و رفته رفته فعالیت خودمونو گسترش دادیم تا الان که در ۵ برند فعالیت میکنیم و البته قابل ذکر هستش که همین الان که من دارم با شما صحبت می کنم تحقیقات برای ورود به بازار ماشین های اروپایی استارت خورده تا بتونیم با قدرت وارد این بازار هم بشیم.
– همونطور که میدونید در حال حاضر بزرگترین دغدغه مردم در همه زمینه ها بحث کیفیت واصالت کالا هستش، رویه شما در کابیون برای رفع این مشکلات به چه صورت هستش؟
دقیقا همین طور هست یکی از اصلی ترین مسائل ما در بازار کیفیت نه چندان جالب قطعات چینیه، همیشه در تمام این ۴ دهه فعالیت، اصلی ترین دغدغمون بحث کیفیت بوده بعد قیمت، چون میدونیم رانندگان با چه مشکلاتی رو به رو هستن با چه سختی ها و شب بیداری ها پول در میارن و این پول زحمت کشیده برای ما بسیار با ارزش هست و هیچ وقت حاضر نیستیم بخاطر منافع شخصی و سود بیشتر با جان و مال این عزیزان بازی کنیم ، ما همیشه سعی داشتیم که بهترین کارخانه جات و شرکت هارو برای تامین قطعات انتخاب کنیم و بابت این مساله هزینه های بسیار سنگینی پرداخت کردیم و الان به جرات میتونم بگم کیفیت قطعاتی که توسط کابیون در بازار پخش میشه با کیفیت اصلی لوازم در اکثر زمینه ها برابری میکنه در حالی که از لحاظ قیمتی قیمت بسیار مناسب تری دارد.
– شرایط بازار لوازم یدکی در حال حاضر به چه صورت هستش و آیا راهی برای تشخیص لوازم یدکی با کیفیت و تقلبی هست؟
شرایط بازار در حال حاضر شرایط چندان جالبی ندارد،از بحث واردات،ارز،گمرک،و مشکلات داخلی گرفته تا ورود لوازم و قطعات بی کیفیت و درجه۲ توسط یکسری از افراد سودجو به این بازار.
متاسفانه ما شاهد هستیم که گاها لوازم بی کیفیتی با قیمت های نازل وارد بازار میشه ولی خیلی جاها همین لوازم را به عنوان کیفیت درجه۱ یا حتی اصلی با قیمت های خیلی بیشتر به رانندگان عزیز به فروش می رسونن.
ببینید تشخیص قطعات با کیفیت از بی کیفیت یه مقدار سخته و نیاز به تجربه و تخصص دارد ولی نشدنی نیست،برای مثال در زمینه کاری خود ما(قطعات بدنه) یکسری مسائل مثل ضخامت ورق،کیفیت قالب،رنگ باکیفیت کوره ای،نقاط جوش و نحوه جوشکاری،راحتی قرار گرفتن قطعه در جای خودش،کیفیت پلاستیک به کار رفته در قطعات پلاستیکی و… میتواند نشان دهنده قطعات با کیفیت از بی کیفیت باشه.
– تفاوت اصلی محصولات کابیون نسبت به سایر محصولات و برندها چیست؟ مهمترین وجه تمایز خرید از کابیون چیه؟
خوب ما در کابیون با بهره گیری از کارشناسان حرفه ای در این زمینه،استفاده از منابع تامین قوی در خارج از کشور،واردات کالا از کانال های قانونی و رعایت مسائل اخلاقی و حرفه ای کسب و کار با سابقه ای ۴۰ ساله در زمینه واردات لوازم یدکی، همواره سعی در رفع دغدغه های کامیونداران و همکاران عزیز داشتیم و شاید همین موضوعات وجه تمایز کابیون با سایر همکاران باشه.
البته یک خبر خوب هم بدم که مجموعه کابیون در جهت رفع یکسری دغدغه ها در زمینه کیفیت قطعات در کامیونداران عزیز اقدام به ثبت برند “یونیفورم” کرده است.کیفیت قطعات یونیفورم به صورت کاملا تخصصی و با حساسیت بالایی در مبدا توسط متخصصین کابیون مورد بررسی و کنترل قرار میگیرند تا بتوانیم قطعاتی با اصالت و کیفیت درجه۱ و گارانتی شده در خدمت مشتریان خود قرار دهیم.
– شرایط واردات لوازم یدکی در حال حاضر به چه صورت هست؟ و مسائل اقتصادی و شرایط سیاسی و اجتماعی اخیر در حوزه کاری شما چه تاثیری داشته؟
خوب همونطور که استحضار دارید سال ۱۴۰۱ سال بسیار پر فرازو نشیبی بود،خیلی سال سختی بود برای مشاغل آزاد.از همون ابتدای سال با افزایش حق گمرکی مواجه شدیم که به شدت در بازار تاثیر گذار بود و قیمت ها افزایش پیدا کرد.در ادامه یکسری اتفاقات بسیار ناراحت کننده در سطح جامعه افتاد که اصلا دوست ندارم الان در موردش صحبت بکنم ولی در ادامه فیلترینگ شبکه های اجتماعی رو داشتیم که بسیاری از مشاغل آنلاین و مشاغل وابسطه به شبکه های اجتماعی را تحت تاثیر قرار داد و همینطور دلاری که فکر میکنم در حدود ۲-۳ ماه از محدوده ۳۰ هزار تومان به ۶۰ رسیدو خوب در این جریانات خیلی از شرکت ها و مشاغل ضررهای هنگفتی کردند که شغل ما هم از این قضایا مستثنی نبود و به شدت تحت تاثیر قرار گرفت.
– سهم کابیون در بازار ایران تا ۵ سال آینده کجاست؟
کابیون اهداف کوتاه مدت و بلند مدت زیادی داره که برای رسیدن به این اهداف برنامه ریزی های دقیقی صورت گرفته و واقعا بچه ها شبانه روزی برای رسیدن به این اهداف در تلاش هستن.
تشکیل شبکه فروش قوی از همکاران و رانندگان،گسترش برندها و ورود به بازار ماشین های اروپایی و تولید از جمله اهداف میان مدت و بلند مدت کابیون هستند و در کل کابیون رسالت اصلی خودش را یک کارخانه تولیدی میدونه که تمامی قطعات از ۰-۱۰۰ تو کشور خودمون تولید و ساخته بشه.
– صحبت از تولید شد، شرایط تولید در حال حاضر به چه صورت هست؟ آیا محصولات تولید داخلی کیفیت مورنظر را دارند؟
خوب خدارو شکر تولید لوازم یدکی در چند سال اخیر تو همه زمینه ها پیشرفت قابل توجهی داشته.
تولید کنندگان خوبی در یکسری از شهر های صنعتی ما وجود دارن که در حال حاضر تولیدات قابل قبولی دارند و حتی بعضا با نمونه خارجی خودشون برابری میکنن.
ولی در زمینه بدنه ماشین های سنگین به خصوص چهارچوب اصلی اتاق که قطعاتی فلزی هستند، کار یه مقدار سخت تر میشه چون نیاز به قالب های بخصوص و بزرگی داره که هزینه های بسیار هنگفتی خواهد داشت و کار هرکسی نمی باشد و گاها هم اگر تولیدی هم صورت گرفته کیفیت قابل قبولی در بازار نداشته.در مورد قطعات کوچک تر و پلاستیکی شرایط تولید بهتر هست و تولیدات با کیفیت خوب و قیمت مناسب راهی بازار میشه ولی همچنان بسیار جای کار دارد تا به اون استاندارد جهانی برسد.
– یه چند تا کلمه می گم و شما در یک عبارت کوتاه اولین چیزی که به ذهنتون می رسه رو بگید:
– کامیون دانگ فنگ: بیش ترین کامیون چینی در ایران
– ولوو: کیفیت،اصالت،جذابیت
– کابین: تخصص اصلی کابیون
– گمرک:گلوگاه کالا(که شل کن سفت کنشم دست خودشونه دیگه:) )
– ارز: غیر قابل کنترل.