منتشر شده در 05 شهریور 1403 ساعت 16:07
عکاس
علی آشناخواه
ویدئو
علی آشنا خواه
موتور اس وای ام گلکسی JT200 یکی از اسکوترهای جذاب بازار است که توانست با ورود به بازار جایگاه خود را به عنوان یک میان رده به دست بیاورد.
تاریخچه و مقدمه
موتور گلکسی جی تی ۲۰۰ که در بازار جهانی به نام جت ایکس۲۰۰ هم شناخته می شود، محصولی از شرکت SYM می باشد که توسط نیرو موتور با رنگ بندی متنوع از تابستان سال ۱۴۰۱ به بازار ایران عرضه می شود.اس وای ام گلکسی JT200 یک موتور اسکوتر شهری با ابعاد متوسط است که این موتور نسخه بروز شده و آپشنال گلکسی J200 نیز به حساب می آید؛چراکه از سبک مشترک، از یک پیشرانه و قطعات مشترک بهره می برند. اما تفاوت های ظاهری،آپشنی و قطعه ای نیز در بعضی قسمت ها نسبت به یکدیگر دارند.
در این مقاله به بررسی SYM گلکسی JT200 می پردازیم در ادامه با ما همراه باشید.
طراحی اس وای ام گلکسی JT200
یکی از نقاط قوت شرکت SYM استفاده از طراحان خوش سلیقه و به نظر آگاهی از سلیقه مصرف کنندگان بازار موتور سیکت می باشد. البته این برد نیم نگاهی به دست طراحی رقبای شاگرد اول کلاس خود مانند هوندا نیز دارد و سعی می کند تعادل زبان طراحی اختصاصی خود با طراحی های ترند روز را حفظ کند.
همانطور که اشاره شد در مورد برند SYM، اس وای ام گلکسی JT200 نیز از طراحی مناسبی بهره می برد. هر چند بحe طراحی بیشتر موضوع سلیقه ای است و از طرفی این موتور خالی از ضعف در طراحی نیست اما بنظر ترغیب کننده ترین بخش این موتور به خرید، طراحی به نسبت جذاب آن بویژه در نمای جلویی موتور می باشد. خطوط شکسته و ظاهر تا حدودی خشن به همراه چراغ های LED نمایی آماده و زیبایی را در قسمت جلویی موتور ایجاد کرده است. به لطف چراغ های LED و همچنین زاویه مناسب چراغ های جلو با سطح جاده هنگام رانندگی در شب مشکلی از بابت نور نخواهید داشت. همچنین در مرکز و نزذیک به چراغ ها لوگوی SYM قرار داده شده است.
فرمان SYM GALAXY JT200 از نوع لوله ای بوده و همچنان به خوبی با فلاپ کاور نشده و کاملا ضعف در طراحی ایجاد کرده است و نمای خوبی را به راکب نمی دهد. هر چند انتظار می رفت در این نسخه از فرمان پیشرفته و جذاب تری استفاده می شد. در قسمت راست فرمان دکمه کیل سوییچ تعبیه شده است که کارکرد آن قطع و یا وصل کردن جریان برق در سیستم جرقه زنی موتور سیکلت می باشد و کاربردی مشابه سوییچ موتور و سنسور جک بغل (در صورت داشتن) دارد. دکمه روشن و خاموش چراغ ، دی لایت و استارت نیز در قسمت راست فرمان قرار دارد. این موتور فلاشر (جفت راهنما) نیز دارد. در سمت چپ فرمان دکمه نور بالا پایین به همراه راهنما،دکمه بوق،نوربالاپایین سریع چشمک زن(که به چراغ پلیسی نیز بین موتورسواران شهرت دارد) دیده می شود. فرمان JT200 مستقل از کنسول عمل می کند و کنسول جلو ثابت است.
کیلومتر اس وای ام گلکسی JT200 به صورت یکپارچه و دیجیتال می باشد در قسمت وسط صفحه سرعت موتور نمایش داده و در قسمت بالایی دور موتور قرار دارد و از سمت چپ به راست افزایش شمار دور موتور به چشم می خورد. اطلاعاتی مانند ساعت، راهنما در سمت راست و اطلاعاتی مانند میزان سوخت نیز در بخش چپ کیلومتر نمایش داده شده است.طرح فیبر کربن مانندی نیز از جنس پلاستیک خشک و تا حدودی کم کیفیت مجاور کیلومتر موتور سعی در بهبود طراحی این قسمت دارد.
در بخش کنسول سمت راست اس وای ام گلکسی JT200 بر خلاف انتظار همچنان خبری از کی لس در این موتور نیست که به مزاج عموم مصرف کنندگان ایرانی خوش نمی آید و بهتر بود SYM و یا نیرو موتور این آپشن را برای بازار آپشن دوست ایران در نظر می گرفتند. در قسمت کنسول موتور در سمت چپ یک محفظه در دار دیده می شود این محفظه عمق مناسبی داشته و داخل آن یک درگاه USB قرار داده شده است. گیره ای برای آویزان کردن کیسه و امثال آن در این موتور در نظر گرفته نشده است. علی رغم سبک طراحی قسمت جا پایی که با فلاپ اشغال شده است و پا در دو سمت این فلاپ قرار می گیرد، همچنان فضای پای خوبی برای راکب وجود دارد اما دیگر نمی توان در قسمت جاپایی چیزی گذاشت ؛ خب تا حدودی دلیل این سبک طراحی همین است که چیزی در قسمت فضای پا نباشد و تمرکز راکب صرفاً به جاده باشد و دچار حواس پرتی و عدم کنترل موتور نشود.
در نمای جانبی با الگوهای خطوط شکسته سعی شده هماهنگی بهتری با سایر بخش های موتور داشته باشد که اگر بخواهیم با J200 مقایسه کنیم واقعاً JT200 از لحاظ هماهنگی طراحی جانبی بهبود یافته است. علاوه بر طراحی هماهنگ تر توجه به جزئیات نیز در نمای جانبی دیده می شود برای مثال جا پایی سرنشین عقب خلاقانه با فلاپ روکش شده است و به هنگام بسته بودن مانند یک فلاپ دیده می شود که همیشه توجه به جزئیات مورد پسند مصرف کنندگان بوده و طراحی را جذاب تر می کند. هم چنین رینگ های ۱۴ اینچی نیز در نمای جانبی به چشم می خورد.
مشخصات فنی
اس وای ام گلکسی JT200 از یک انجین ۴ زمانه تک سیلندر ۲ سوپاپ بهره می برد حجم دقیق این پیشرانه ۱۶۸.۹ سی سی دقیقا مشابه J200 بوده و قدرت ۱۱.۸ اسب بخار به همراه ۱۲.۲ نیوتن متر گشتاور در ۶۰۰۰ دور را در اختیار راکب خود قرار می دهد. برخلاف انتظار این موتور از یک سیستم هوا خنک استفاده می کند که بهتر بود به سیستم آب خنک که به مراتب عملکرد بهتری دارد مجهز می شد.
به دلیل نبود سیستم آب خنک، انجین موتور سریع داغ می شود و این موضوع باعث افزایش استهلاک موتور و هزینه های مالک خواهد شد. به صورت کلی این موتور تکنولوژی بالایی ندارد و برخلاف چهره نسبتا جدید در بخش های فنی آن چندان بروز نیست. سیستم سوخت رسانی در این موتور از نوع انژکتور برقی می باشد. گیربکس این موتور اتوماتیک از نوع CVT است که نباید انتظار شتاب آنچنانی از این موتور داشت.وزن این موتور حدود ۱۴۰ کیلو بوده و در عرض ۱۵ ثانیه در شرایط مطلوب و تک سرنشین ( با وزن حدودی ۷۰ کیلو) به مرز ۱۰۰کیلومتر در ساعت می رسد؛اگر همچنان بر گاز دادن ادامه دهید در مسیر بدون شیب تا ۱۱۰ کیلومتر نیز در صفحه کیلومتر شمار درج خواهد شد.
ترمز در هر دو چرخ خوشبختانه دیسکی بوده و در چرخ جلو از نوع ABS می باشد و توان مناسبی برای کنترل موتور دارد. در بخش تایر شاهد آن هستیم از تایرهای شرکت ایران یاسا استفاده شده است. کمک فنرها در قسمت جلویی موتور از نوع تلسکوپی و در قسمت عقب موتور با یک جفت کمک فنر معمولی طرف هستیم که در قسمت سواری و تجربه رانندگی بیشتر به عملکرد این بخش می پردازیم.
امکانات اس وای ام گلکسی JT200
اس وای ام JT200 در حقیقت نسخه آپشنال و فیس لیفت شده J200 به حساب می آید؛اما برخلاف معنی حقیقی کلمه آپشنال تفاوت آنچنانی در سطح امکانات رفاهی با نمونه قبلی ندارد.بلکه بهتر است کلمه آپشنال را در سطح مفهوم این کلمه در ایران معنی کرد.
چراغ های موتور به کلی از LED هستند،سوییچ مخفی در زیر زین را در این موتور شاهد هستیم علاوه بر این سنسور جک بغل نیز در موتور استفاده شده است.نمایشگر کیلومتر از نوع دیجیتال بوده و یک درگاه USB نیز که داخل محفظه داشبورد قرار دارد از امکانات این موتور به حساب می آیند.
تجربه رانندگی با SYM GALAXY JT200
ابتدا برای اینکه بتوان موتور را روشن کرد از حالت جک بغل موتور را بایستی خارج کنید چراکه این موتور مجهز به سنسور جک بغل است و حتما باید برای استارت زدن از مدار خارج شود. هنگامی که بر روی زین موتور می نشینید با یک زین نرم و راحت با ارگونومی مناسبی رو برو خواهید بود. بعد از استارت به موتور متوجه صدای نسبتاً زیاد انجین موتور می شوید.پیشرانه ای که SYM در این موتور استفاده کرده پیشرانه جدید و پیشرفته ای نیست و از طرفی این موتور موتور اقتصادی محسوب می شود اما با توجه به قیمتی که در بازار ایران دارد می توانست انجین بهتری داشته باشد.
به هنگام حرکت تاخیر اندکی احساس می شود که به گیربکس CVT این موتور مستقیما مربوط می شود. با توجه به افزایش وزن لرزش موتور نسبت به j200 کمتر شده ولی همچنان بویژه در دست اندازها با تمام وجود خود پستی و بلندی های جاده را احساس خواهید کرد. در این بخش ضعف کمک فنرها بویژه کمک فنرهای عقب و تایرها کاملا به چشم می آید؛البته به دلیل سایز کوچک چرخ ها در این سبک موتور ها معمولا سواری خشکی را با نسبت های متفاوت شاهد هستیم.
اس وای ام گلکسی JT200 هندلینگ خوبی دارد اما بهتر بود از تایر های با کیفیت تری در این موتور استفاده می شد که اطمینان بیشتری را در راکب ایجاد می کرد. موتور به صورت تک سرنشین کشش مناسبی دارد و شیب سربالایی را می تواند به راحتی بالا برود، اما به صورت دو سرنشین عملکرد آن افت کرده و تا حدودی ممکن است با توجه به وزن سرنشینان بعضاً رضایت بخش نباشد؛همچنین کمک فنرهای عقب به هنگام دو سرنشینه بودن تاحدی کارایی خود را از دست می دهد و شاهد کوبش بیشتری خواهیم بود. به هنگام ترمز به لطف ترمز های دیسکی بویژه ترمز ABS در قسمت تایر جلوی موتور،عملکرد مناسبی را شاهد هستیم.
رقبای گلکسی JT200
همانطور که در طول مقاله هم اشاره کردیم گلسی JT200 نمونه بهبود یافته J200 محسوب می شود و در بازار ایران نیز معمولاً با همین موتور مقایسه می شود. جی تی ۲۰۰قیمت بالاتری نسبت به رقیب و امکانان بیشتر و طراحی بهتری دارد اما از نظر عملکرد فنی بسیار به هم نزدیک هستند. ترجیح یکی از این دو موتور به خواسته ها و بودجه شما وابسته است،اگر طراحی و امکانات برایتان الویت حیاتی باشد jt200 گزینه مناسب تری خواهد بود.
مزایا و معایب
مزایا : طراحی جذاب و هماهنگ – سنسور جک و سوییچ مخفی زیر زین – چراغ ها از نوع LED – هندلینگ مناسب – بهبود کیفیت ساخت به نسبت J200
معایب : قیمت بالا – کمبود و گرانی قطعات بویژه فلاپ ها – عدم وجود سیستم آب خنک – خشکی بیش از حد در سواری – عدم وجود کی لس
نتیجه گیری
گلکسی SYM جی تی۲۰۰ موتوری با ظاهری زیبا اما عملکرد فنی نیازمند به اصلاح می باشد.فلسفه ساخت این موتور مصرف شهری اقتصادی و روزانه می باشد اما متاسفانه در کشور ما به بازار هدف خود نمی رسد.از طرفی قیمت های سرسام آور موتور در بازار و عدم فضای رقابتی آنچنانی در بازار ایران، موتورسواران ایرانی و مصرف کنندگان از دسترسی به موتور با کیفیت و به قیمت مناسب تا حد زیادی محروم شده اند.با توجه به ایامی که در آن به سر میبریم امیدواریم که دغدغه های موجود در این حوزه نیز مورد توجه مسئولان مرتبط قرار بگیرد.
حال نظر شما در مورد عملکرد فنی اس وای ام گلکسی JT200 و ظاهرش چیست؟ به نظرتان SYM می تواند با برند ها معتبری مثل هوندا و یاماها رقابت کند؟
source