مقایسه مزدا ۳ پریمیوم ادیشن و کیا K5 توربو: نبرد محبوب‌ترین سدان‌های آسیایی در بازار ایران

در سال ۱۴۰۳ دو سدان خارق‌العاده ژاپنی و کره‌ای وارد بازار ایران شدند و توجهات بسیاری را به خود جلب کردند. مزدا ۳ پریمیوم ادیشن و کیا K5 توربو از اسم آنها می‌شنوید. دو سدان که قابلیت برآوردن نیازهای دقیقی از مشتریان خود را دارند. اما کدام یک می‌تواند برنده نهایی نبرد باشد؟
مزدا ۳ یک سدان جمع‌وجور ژاپنی محسوب می‌شود که تاکنون ۴ نسل از آن به بازار راه پیدا کرده است. این خودرو در ابتدا جانشین مزدا ۳۲۳ شد و نسل‌های اول و دوم آن در ایران بسیار خوش درخشیدند. به دلایل مختلف، نسل سوم و چهارم این خودرو در سال‌های گذشته موفق به حضور در کشورمان نشدند، اما بالاخره چهارمین نسل مزدا ۳ با مدل ۲۰۲۴ و در تیپ پریمیوم ادیشن توسط شرکت آفتاب خودرو در سال ۱۴۰۳ به بازار ایران معرفی شد.

کیا K5 نیز که پیش از این در ایران تحت عنوان اپتیما شناخته می‌شد، یک سدان سایز متوسط است که نخستین‌بار در سال ۲۰۰۰ میلادی پا به میدان گذاشت و طی بیش از دو دهه ۵ نسل از آن به بازارهای جهانی عرضه شد. نسل پنجم این خودرو محصول سال ۲۰۱۹ بوده و از آن به بعد صرفاً با نام K5 در دسترس تمام مشتریان بین‌المللی قرار گرفت. پیش از این صرفاً بازارهایی مثل کره جنوبی یا برخی دیگر از کشورها از نام K5 استفاده می‌کردند، اما بعد از آن سایر اسامی از جمله اپتیما حذف شدند تا سدان میان‌سایز محبوب کیا با نام واحد کی ۵ در تمامی بازارها عرضه شود.

همچنین مزدا ۳ پریمیوم ادیشن وارداتی آفتاب خودرو با موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی به قدرت ۱۵۵ اسب بخار و گشتاور ۲۰۲ نیوتن‌متر پا به بازار ایران گذاشته است. این خودرو به گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک معمولی مجهز شده و انتقال قدرت آن به‌صورت تک‌دیفرانسیل جلو انجام می‌شود.

در طرف دیگر، کیا K5 توربو ۱۵۰۰ همان‌طور که از نام آن پیداست، به موتور توربوشارژ به حجم ۱.۵ لیتر مجهز شده است. این پیشرانه می‌تواند ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۳ نیوتن‌متر گشتاور را به یک گیربکس اتوماتیک ۷ سرعته دوکلاچه خشک تحویل دهد. کیا K5 توربو به کمک این موتور و گیربکس می‌تواند شتاب صفر تا صد حدود ۸.۸ ثانیه را به ثبت برساند. این در حالیست که شتاب مزدا ۳ پریمیوم ادیشن معادل ۸.۵ ثانیه برآورد شده است و احتمالاً در عمل، اختلاف شتاب زیادی بین این دو وجود نداشته باشد.

میزان مصرف سوخت این دو سدان آسیایی نیز خیلی با یکدیگر تفاوت ندارد، به حدی که مزدا ۳ حدود ۶.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بنزین مصرف می‌کند، اما حریف کره‌ای آن حدود ۵.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر به‌طور میانگین سوخت نیاز دارد که این نکته از مصرف بسیار پایین این دو خودرو بنزینی خبر می‌دهد.

به‌طور کلی، هر دو خودرو در کابین خود به هر از حساسیت‌های ممکن استشهار بتوانند فضای راحتی را برای راننده و سرنشینان خود به وجود بیاورند. با وجود اینکه سامانه‌های کمک راننده، سامانه‌های SECURITY به ظاهر مناظره شده است دراین خودروها با بدنه Long و ویسرمضبتر دیده می‌شود که ترازاد خب تمنالبت آثار آشکار شده تا اکنون از مد دایم باز بیشظد الناس دختاز کمیаб ازکاریاناس از متوازن و صنعتی سرزهای هاناشخهد همچنین مزدا ۳ در تغ از اع تنا قبلازگ العرهایک علالی زندگی کیا آک خم به ت در یکیسی دنبال هاماهم المچی می شود.

توسط autokhabari.ir