نخستوزیر کانادا به دلیل آنچه که احترام نگذاشتن پکن به قوانین توصیف کرده، قصد اعمال تعرفهٔ ۱۰۰ درصدی بر واردات خودروهای الکتریکی چینی دارد.
کانادا هم مثل اروپا و ایالاتمتحده به دنبال اعمال تعرفه بر واردات خودروهای الکتریکی و سایر محصولات ساخت چینی است. این خبر توسط نخستوزیر کانادا جاستین ترودو اعلام شد. وی به اعمال تعرفه بر خودروهای الکتریکی چینی معادل ۱۰۰ درصد ارزش آنها اشاره کرده است. این رقم، با هدف کاهش سهم بازار خودروهای ساخت چین، عملاً قیمت این خودروها را دو برابر خواهد کرد. علاوه بر این، دولت کانادا قصد اعمال تعرفهٔ ۲۵ درصدی بر فولاد و آلومینیوم ساخت چین را هم دارد. به گفتهٔ نخستوزیر این کشور، «چین به قوانین احترام نمیگذارد».
این در حالی است که چند ماه پیش ایالاتمتحده هم تصمیم گرفت تعرفه واردات خودروهای الکتریکی ساخت چین را از ۲۵ به ۱۰۰ درصد افزایش دهد. انتظار میرود اجرای این تصمیم طی چند روز آینده رسماً در ایالاتمتحده اعلام شود هرچند که رسانههای آمریکایی از کاهش احتمالی این تعرفه خبر دادهاند. در همین حال، اروپا نیز در نیمهٔ اول ژوئن تعرفهٔ واردات خودروهای چینی را تا حداکثر ۳۸.۱ درصد افزایش داد که البته این رقم بعداً به ۳۶.۳ درصد کاهش پیدا کرد. این تصمیم اتحادیهٔ اروپا در ۵ جولای بهطور موقف لازمالاجرا شد و احتمالاً بین اواخر اکتبر تا اوایل نوامبر که ۲۷ کشور عضو اتحادیه به تصویب یا رد این پیشنهاد کمیسیون رأی دهند، قطعی خواهد شد. در صورت تصویب این طرح، تعرفهٔ ۳۶.۳ درصدی به مدت پنج سال بر خودروهای وارداتی چینی در اروپا اعمال خواهد شد و این زمان قابل تمدید خواهد بود.
بااینحال، در حال حاضر اطلاعات زیادی در مورد تصمیم دولت کانادا در این رابطه وجود ندارد و تاریخ اعمال تعرفهٔ ۱۰۰ درصدی این کشور بر خودروهای الکتریکی چینی مشخص نیست. بااینوجود، ترودو تأکید کرده است که کانادا موازی با سایر اقتصادهای سراسر جهان در حال حرکت است. اتهام پکن در این رابطه، دامپینگ صنعتی است. این اصطلاح به معنای از فروش یا صادرات یک کالا با قیمت کمتر از هزینههای تمامشده یا بهعبارتیدیگر فروش کالا در خارج از کشور به قیمتی کمتر از قیمت داخلی است.