اطلس یکی از جدیدترین محصولات سایپا بر پایه پلتفرم تیبا محسوب میشود که در ادامه بهطور کامل به بررسی ویژگیها و مشخصات آن خواهیم پرداخت.
در صنعت خودروسازی کشورمان، یک پلتفرم هیچگاه از بین نمیرود بلکه از شکلی به شکل دیگر درمیآید! مصداق بارز این موضوع، پلتفرم پژو ۴۰۵ در ایرانخودرو و پلتفرم تیبا یا بهنوعی پراید در محصولات سایپا است. دو خودروساز بزرگ کشور بر اساس این دو پلتفرم خودروهای متعددی با نامهای متفاوت و تغییرات جزئی نسبت به یکدیگر ساختهاند و قصد ندارد به این زودیها دست از سر این پلتفرمهای قدیمی بردارند. در سمت سایپا، یکی از جدیدترین خودروهایی که بر پایهٔ پلتفرم تیبا شکل گرفته، اطلس است که چند ماهی است به بازار عرضه شده و قصد دارد خریداران خودروهایی مثل پژو ۲۰۷ را به سمت خود جذب کند.
همچنین بخوانید:
مقایسه اطلس و کوییک GX؛ ظاهر متفاوت، باطن یکسان
سهند S، بررسی مشخصات و ویژگیهای تیپ جدید سدان پارس خودرو
معرفی سایپا اطلس
اطلس درواقع فیسلیفتی نسبتاً بزرگ روی کوییک محسوب میشود یعنی خودرویی که به دلیل بازار انحصاری کشور و قیمت ارزانتر از دیگر خودروهای داخلی، با استقبال بالایی مواجه شده و در سال ۱۴۰۲ پرفروشترین خودروی ایران بوده است؛ بنابراین، در اطلس اساساً شاهد همان کوییک با چراغها، سپرها و داشبورد جدید هستیم. این خودرو همراه با سهند که آنهم فیسلیفتی روی ساینا محسوب میشود، اولین بار در شهریور ۱۴۰۱ در اولین نمایشگاه تحول صنعت خودرو دیده شد. دراینبین، اطلس زودتر به بازار آمد و اولین سری آن حدود یک سال و نیم بعد در اواخر اسفند ۱۴۰۲ به خریداران تحویل داده شد.
طراحی بیرونی سایپا اطلس
در اطلس، طراحان سایپا با بازطراحی کامل جلو و عقب کوییک سعی در ایجاد نمایی مدرنتر بر پیکرهٔ این خودروی سالخورده داشتهاند و برای این کار، به خودروهای مختلفی نگاه کردهاند! در قسمت جلو، چراغهای کشیده و طراحی سپر با الگوی برداری کامل از روی فورد کا پلاس شکل گرفته و جلوپنجرهٔ ششضلعی با خطوط عمودی کرومی کاملاً نسخهٔ قبل از فیسلیفت جک J7 را تداعی میکند. در عقب نیز چراغهای جدیدی که تا روی درب صندوق کشیده شدهاند، جانمایی جدید جا پلاک و طراحی جدید سپر همگی کاملاً از روی رنو کپچر الگوبرداری شدهاند. بااینوجود، طراحی کلی اطلس برای خودرویی که پایه و اساس آن به تیبا هاچبک بازمیگردد قابلقبول بوده و به لطف استفاده از المانهای روز طراحی، میتوان آن را زیباتر از کوییک دانست.
بااینحال، مشکل اصلی طراحی اطلس، عدم تغییر پروفیل جانبی مثل اکثر فیسلیفتهای ایرانی و برای کاهش هزینهها است. این باعث میشود با نگاه به نمای کناری خودرو، همان کوییک و تیبا هاچبک را ببینیم که نهتنها برای خودرویی بهاصطلاح جدید و البته گرانتر خوشایند نیست بلکه نوعی عدم هماهنگی را با طراحی جدید جلو و عقب ایجاد کرده است. تنها تغییرات قابلذکری که در این قسمت دیده میشود، استفاده از رینگهای جدید با طراحی متفاوت و آینههای جانبی جدید است که البته بهمراتب زیباتر از آینههای قبلی کوییک به نظر میرسند. اطلس از لحاظ ابعاد هم با ۴,۰۲۰ میلیمتر طول، ۱,۶۸۵ میلیمتر عرض و ۱,۵۴۰ میلیمتر ارتفاع، تفاوت بزرگی با کوییک ندارد.
داخل و کابین سایپا اطلس
یکی از مشکلات بزرگ کوییک و ساینا طراحی قدیمی داخل با تریم تمام مشکی و پلاستیکهای خشک و بیکیفیت بود و سایپا در اطلس درصدد بهبود این شرایط بوده است. به همین دلیل، برای داخل خودرو داشبورد کاملاً جدیدی طراحی شده که به لطف تریم دورنگ مشکی و کرم، هم زیباتر و هم لوکستر از قبل به نظر میرسد. البته در تیپ پایه بنام S که هنوز به بازار عرضه نشده، خبری از این تریم دورنگ نیست و این ویژگی فقط در تیپهای G و E ارائه میشود. درهرحال، دریچههای تهویه کرومی دایرهای، رو دریهای جدید، نمایشگر لمسی ایستاده در بالای داشبورد و صفحه آمپری با طراحی جدید ازجمله ویژگیهای داخلی اطلس هستند که توانستهاند شرایط کابین این خودرو را حداقل از لحاظ طراحی بسیار نسبت به کوییک و ساینا بهبود ببخشند.
بااینحال، برخی دکمهها مثل قفل پنجرههای عقب و شیشهبالابرها همچنان متعلق به کوییک هستند که با توجه به تغییر کامل داشبورد، موضوع ناخوشایندی است. پانل کنترل سیستم تهویه و غربیلک فرمان D شکل نیز از کوییک گرفته شده که البته طراحی این غربیلک فرمان هنوز هم قابلقبول به نظر میرسد درحالیکه دکمههای تنظیم برقی آینههای جانبی هم از روی دستگیرهٔ در به روی داشبورد در سمت چپ فرمان انتقال پیدا کرده است. درمجموع، اطلس در داخل نمای بسیار مدرنتری پیدا کرده ولی متأسفانه خبری از بهبود کیفیت نیست و هنوز هم همهجا پلاستیک خشک و بیکیفیت دیده میشود. اطلس از لحاظ جاداری داخلی مثل کوییک برای خودرویی در این کلاس شرایط خوبی دارد و حتی حجم صندوق بار آنهم با ۶۰ لیتر افزایش نسبت به کوییک به ۲۸۵ لیتر رسیده است.
تیپها و تجهیزات سایپا اطلس
اطلس در سه تیپ مختلف به بازار عرضه میشود که یکی اتوماتیک و دو تیپ دیگر دستی هستند. تیپ پایه که S نام دارد، هنوز به بازار عرضه نشده و سطح تجهیزاتی تقریباً مشابه کوییک GX دارد. لیست امکانات اطلس S شامل موارد زیر میشود:
- کنترل کشش
- کنترل پایداری
- سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی
- دو ایربگ
- سیستم تهویه نیمه اتوماتیک
- نشانگر تعویض دنده
- سنسور پارک عقب
- کامپیوتر سفری
- دیلایت
- چراغ مشایعت
- غربیلک فرمان D شکل
- سیستم پایش باد تایرها
- چراغهای اتوماتیک
- رادیوپخش با بلوتوث
- پورت USB برای شارژ موبایل
تیپ بعدی، اطلس G نام دارد که نسخهٔ فول با گیربکس دستی محسوب میشود. اولین سری اطلس که برای فروش عرضه شد و هماکنون راهی بازار شده، همین تیپ G است. در این تیپ، علاوه بر موارد قبلی، امکانات زیر هم ارائه میشود:
- نمایشگر لمسی ۷ اینچی
- میرور لینک
- دوربین دید عقب
- کنترل سیستم صوتی از روی فرمان
- روکش چرم صندلیها
- آینههای جانبی تاشو برقی با گرمکن
- آنتن کوسهای
- تریم داخلی دورنگ
- سانروف
- شیشه دودی عقب
- کفی سهبعدی
- رینگ آلومینیومی
فولترین تیپ اطلس هم نسخهٔ اتوماتیک است که E نام دارد. در این تیپ علاوه بر تمام امکانات دو تیپ قبلی، چند آپشن دیگر هم وجود خواهد داشت که عبارتاند از:
- کروز کنترل
- استارت دکمهای و ورود بدون کلید
- سیستم تشخیص نقاط کور
- دو توییتر
- سنسور باران
- فرمان برقی
درمجموع، اطلس در تیپ G امکانات و تجهیزات قابلتوجهی را برای خودرویی در این کلاس ارائه میکند و ارتقاء خوبی نسبت به کوییک داشته است.
پیشرانه و گیربکس سایپا اطلس
اطلس به نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ همان پیشرانهٔ چهار سیلندر خانوادهٔ تیبا مجهز شده که سایپا نام M15I را برای آن در نظر گرفته است. این موتور ۱.۵ لیتری هرچند همچنان هشت سوپاپ است اما حالا تغییراتی مثل تجهیز به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ را تجربه کرده است. این نسخه جدید بهبودهایی را هم در سیستم جرقهزنی و پاشش سوخت تجربه کرده تا بتواند با استانداردهای آلایندگی یورو پنج مطابقت پیدا کند. به لطف این تغییرات، خروجی موتور به ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتن متر گشتاور رسیده که ۳ اسب بخار و ۹ نیوتن متر افزایش را نسبت به نسخهٔ قبلی نشان میدهد. مصرف سوخت ترکیبی این موتور هم ۶.۸ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است. همین پیشرانهٔ ارتقاءیافته در کوییک GX هم ارائه میشود و بنابراین اطلس در پیشرانه تفاوتی با کوییک GX ندارد. انتقال قدرت در تیپهای S و G توسط همان گیربکسهای پنج سرعته دستی و در تیپ E از طریق گیربکس شش سرعته اتوماتیک CVT صورت میگیرد که قبلاً در کوییک دیدهایم و ترمزهای عقب همچنان در همه تیپها کاسهای هستند.
قیمت، ارزش خرید و جمعبندی
در حال حاضر، قیمت کارخانهای اطلس ۴۱۲ میلیون تومان است که این رقم در بازار حدود صد میلیون تومان بیشتر است. برای مقایسه، کوییک GX با قیمت کارخانهای ۳۶۸ میلیون تومان عرضه میشود و در بازار با قیمت ۴۱۰ میلیون تومان، دقیقاً صد میلیون از اطلس ارزانتر است درحالیکه دو خودرو از لحاظ پیشرانه، گیربکس، پلتفرم، کیفیت سواری و فضای کابین یکسان هستند. بااینحال، طراحی جدیدتر، امکانات بیشتر و کابین بهتر باعث میشود برخی حاضر به پرداخت این صد میلیون تومان اضافه شوند و سراغ اطلس بروند. همچنین از آنجایی که کوییک تولید بالایی دارد و فراوان در خیابانها دیده میشود، کاملاً تکراری شده درحالیکه اطلس حداقل تا مدتی تازگی خواهد داشت. بااینوجود، اگر سراغ کوییک GX بروید هم چیز زیادی را از دست نخواهید داد و در عوض صد میلیون تومان پسانداز خواهید کرد.
مزایا
- امکانات بیشتر
- طراحی مدرنتر
- کابین زیباتر و بروزتر
معایب
- کیفیت پایین
- اختلاف قیمت زیاد با کوییک
- پیشرانه قدیمی ۸ سوپاپ
source