در جدیدترین مقاله بخش آموزش پدال میخواهیم به برخی از نکات مهمی که باعث افزایش طول عمر گیربکس دوکلاچه خودرو میشوند اشاره کنیم.
گیربکسهای دوکلاچه که به اختصار با حروف DCT شناخته میشوند تفاوتهایی با گیربکسهای اتوماتیک سنتی دارند. این گیربکسها از مبدل گشتاور برای انتقال قدرت موتور به چرخها استفاده نکردهاند و بجای آن شبیه گیربکس دستی اتوماتیک شده با دو مکانیسم کلاچ برای تعویض سریعتر دندهها هستند. این نوع گیربکس اولین بار در خودروهای پرفورمنس بکار رفت اما مزیتهای آن باعث شد سریعاً به خودروهای خانوادگی و شاسی بلندها نیز راه پیدا کند. گیربکسهای دوکلاچه به خاطر تعویض سریعتر دندهها مناسب خودروهای پرقدرت هستند. علت تعویض سریعتر دنده در گیربکس دوکلاچه به استفاده از دو شفت متفاوتی برای انتقال قدرت مربوط میشود. یکی از این شفتها برای دندههای فرد و دیگری برای دندههای زوج تدارک دیده شده و هریک از آنها دارای کلاچ مختص خود هستند و نام گیربکس دوکلاچه نیز از همینجا گرفته شده است.
همچنین بخوانید:
زمانی که خودرو نیازمند سبک کردن دنده و برای مثال تعویض از دنده یک به دو باشد، ابتدا شفتی دنده دوم را نگه میدارد درگیر شده و سپس دنده اول آزاد خواهد شد. این امر باعث تعویض سریعتر دندهها شده و قدرت تولیدی موتور به خوبی راهی چرخها میشود. به خاطر روش منحصربهفرد این نوع گیربکسها در انتقال قدرت موتور به چرخها، برخی روشهای موجود در گیربکسهای اتوماتیک سنتی نباید در گیربکسهای دوکلاچه بکار گرفته شوند و در غیر این صورت طول عمر گیربکسهای یاد شده کاهش خواهد یافت. به همین خاطر میخواهیم نکات مهمی را که باعث افزایش طول عمر گیربکس دوکلاچه میشود را بازگو کنیم. دقت کنید که شاید برخی از این نکات مناسب گیربکسهای سنتی و CVT نباشد بنابراین قبل از ادامه این مقاله بهتر است با مراجعه به دفترچه راهنمای خودروی خود از نوع گیربکس آن اطمینان حاصل کنید. درصورتیکه دفترچه راهنمای خودرو موجود نبود میتوانید از قسمت جستوجوی سایت پدال، نوع و مدل خودروی خود را پیدا کرده و مشخصات فنی آن را بررسی نمایید.
نکات مهم افزایش طول عمر گیربکس دوکلاچه خودرو
دوری از عادات رانندگی یاد شده میتواند طول عمر گیربکس دوکلاچه خودروی شما را افزایش دهد.
حرکت با سرعت بسیار کم در ترافیک
رانندگان خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک سنتی معمولاً عادت دارند دنده را درگیر کرده و با برداشتن پا از روی پدال گاز و ترمز به خودرو اجازه دهند با سرعت کم حرکت کند. این روش کاملاً مفید است زیرا نیازی به فشار دادن پدال گاز نیست و خودرو به آرامی حرکت میکند اما این نوع رانندگی باعث استهلاک گیربکس دوکلاچه خودرو میشود. از آنجایی که گیربکسهای موردبحث دارای دو کلاچ برای درگیر کردن دندهها هستند، حرکت کم سرعت در ترافیک باعث لغزش مداوم کلاچها خواهد شد که نتیجه آن داغ کردن و استهلاک بالای کلاچهاست و میتواند طول عمر آنها را کم کند. گیربکسهای دوکلاچه خشک بهطور ویژه در معرض این خطر هستند زیرا روغن گیربکسی که باعث کاهش اصطکاک میشود در برخی قطعات وجود ندارد. اگر در ترافیک قرار گرفتید بهترین روش این است که به خودروی جلویی اجازه دهید حداقل به اندازه طول یک خودرو فاصله گرفته و سپس شروع به حرکت کنید. به این ترتیب مجبور نخواهید بود با سرعت بسیار کم حرکت کرده و کلاچها را بهطور مداوم درگیر کنید.
استفاده از پدال گاز برای نگه داشتن خودرو در شیب
اگر در مسیری شیبدار توقف کردهاید هرگز نباید از پدال گاز برای حفظ موقعیت خودرو استفاده کنید چراکه با این کار گیربکس را مجبور میکنید در برابر نیروی جاذبه مقاومت کند و گرمای بیشتری تولید شود که بازهم استهلاک کلاچها را بالا خواهد برد؛ بنابراین اگر در حال بالا رفتن از سربالایی هستید و باید توقف کنید، بهتر است پدال ترمز را برای جلوگیری از برگشتن خودرو به عقب فشار دهید. برخی خودروهای مجهز به گیربکس دوکلاچه از سیستم کمک به حرکت در سربالایی برخوردار هستند که به مدت چند ثانیه ترمز را حتی پس از رها کردن پدال نگه میدارد و با این کار خودرو به عقب برنمیگردد و راننده میتواند با فشار پدال گاز به جلو حرکت کند.
قرار دادن گیربکس در حالت خلاص پس از توقفهای کوتاهمدت
گیربکسهای اتوماتیک سنتی دارای مبدل گشتاور هستند که همیشه بخش کوچکی از گشتاور پیشرانه را پس از درگیر کردن دنده به چرخها منتقل میکنند. به همین خاطر است که شما باید پس از توقف گیربکس را در حالت خلاص قرار دهید تا هم استهلاک ترمزها کاهش یافته و هم خودرو با برداشتن پا از روی پدال ترمز به جلو حرکت نکند. البته گیربکس دوکلاچه خودرو به حدی پیشرفته است که میداند در زمان توقف و حتی با قرار داشتن دنده در حالت درایو کلاچها را آزاد کند. به این ترتیب فقط کافی است راننده ترمز خودکار را فعال کرده و یا ترمزدستی را بدون نیاز به خلاص کردن گیربکس بالا بکشد. برخلاف گیربکسهای سنتی، نگه داشتن گیربکس دوکلاچه در حالت خلاص، حتی در توقف کامل باعث مصرف سوخت بیشتر نمیشود و جدای از راحتی بیشتر راننده حین قرار داشتن دستهدنده در حالت درایو، او بهتر و سریعتر میتواند به شرایط ترافیکی واکنش نشان دهد.
شروع به حرکت نادرست پس از توقف کامل
گیربکسهای دوکلاچه به خاطر تعویضهای سریع شناخته میشوند به این معنی که قدرت موتور پس از تعویض دنده تلف نخواهد شد. به همین خاطر است که گیربکس دوکلاچه اولین بار بین خودروهای پرفورمنس محبوب شد. به دلیل چنین خاصیتی است که شاید وسوسه شوید خودروی مجهز به گیربکس دوکلاچه را لانچ کنید تا بهترین شتاب گیری را داشته باشید؛ اما هرگز نباید این کار را انجام دهید مگر اینکه خودرو از حالت لانچ برخوردار باشد. شروع به حرکت نادرست و پرفشار میتواند آسیب جدی به گیربکس وارد کند چراکه حرکت ناگهانی از توقف کامل شوک غیرضروری را به دندهها و کلاچها وارد میکند. بجای این کار بهتر است شتاب گیری و شروع به حرکت نرمی داشته باشید و زمانی که خودرو سرعت گرفت پا را روی پدال گاز فشار داده و قدرت بالایی را از موتور بگیرید.
تعویض از حالت D به R و برعکس بدون توقف کامل
این یکی از مواردی است که صرفنظر از نوع گیربکس خودرو باید رعایت کنید. البته عدم توقف کامل و تغییر حالت D به R و برعکس در گیربکس دوکلاچه نمود بیشتری خواهد داشت زیرا فشار زیادی را به کلاچها و دندهها وارد میکند. این فشار و شوک استهلاک گیربکس را بالا برده و عملکرد آن را مختل میسازد. یکی از نکات دیگری که باید از انجامش دوری کنید قرار دادن گیربکس در حالت پارک قبل از توقف کامل است. همانطور که میدانید حالت پارک باعث قفل شدن دندهها میشود و انتخاب این حالت در زمان عدم توقف کامل باعث آسیب رساندن به گیربکس خواهد شد.
source