شرکت پارس خودرو تولید نسخه نهایی P90 را آغاز کرد. فیس لیفت ایرانی تندر با تغییر در مشخصات ظاهری و فنی قرار است بدون حضور رنو و با برند اختصاصی پارس خودرو به زودی به بازار عرضه شود.
پارس خودرو P90 کادیلا

اکستریم VX اکستریم VX

به گزارش پدال، P90 پارس خودرو قرار بود با نام کادیلا عرضه شود اما در تغییرات صورت گرفته، این خودرو با نام پلتفرم خود عرضه می‌شود؛ P حرف ابتدایی پارس خودرو و عدد ۹۰ به کد فنی پلتفرم L90 اشاره دارد. از این پس امتیاز فنی این سازه متعلق به شرکت پارس خودرو است و این خودرو بدون ارتباط با رنو تولید می‌شود. بنابر اخبار رسیده از سایپا، در برنامه توسعه این پلت فرم قرار است P90 با ظاهر فعلی عمر کوتاهی داشته باشد و بلافاصله پروژه طراحی یک خودروی جدید با ظاهری کاملا متفاوت نسبت به مدل اصلی فرانسوی-رومانیایی کلید بخورد.

طبق برنامه سایپا، پلتفرم P90 در دو مدل سدان و هاچ بک در میان مدت جانشین پلتفرم X200 و خودروهای سهند و اطلس خواهد شد.

تلاش پارس خودرو برای کیفیت بالای P90

مدیران سایپا و پارس خودرو معتقدند کیفیت P90 نه تنها نسبت به تندر ۹۰ کاهش نداشته بلکه در بعضی موارد با ارتقا نیز همراه بوده؛ چرا که این خودرو الزامات استانداردی بیشتری را نسبت به نسل قدیم خود رعایت می‌کند. قطعات P90 را یک شبکه زنجیره تأمین مستقل که قبلا نیز قطعات تندر را تولید می‌کردند، تأمین می‌کنند؛ به گفته مهندسان مگاموتور پیشرانه ME16 یا همان TU5 ارتقا یافته در خط تولید استاندارد رنو مونتاژ می‌شود و کیفیت بالاتری نسبت به TU5 ایران خودرو دارد.

چنانچه پارس خودرو بتواند کیفیت موتور و گیربکس P90 را مشابه تندر ۹۰ بالا نگه دارد، (با توجه به بالاتر بودن فناوری قوای محرکه جدید نسبت به موتور K4M و گیربکس JHQ) اتفاق بزرگی را رقم زده است. البته که این شاخص کیفیت بهای سنگینی داشته و طبق شنیده‌ها قیمت تمام شده P90 پارس خودرو گرانتر از محصول لوکس‌تر سایپا، شاهین است؛ این اتفاق به دلیل تحریم صنعت خودرو و افزایش هزینه‌های تأمین به دلیل ناترازی‌های مالی است.

پارس خودرو P90 کادیلا

مشخصات P90 پارس خودرو/ یک گام جلوتر نسبت به تندر ۹۰

P90 پارس خودرو مجهز به پیشرانه جدید ME16 سایپا است که ۱۶۰۰ سی‌سی حجم، ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتون متر گشتاور دارد. این موتور که از سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ بهره می‌برد، با استانداردهای آلایندگی یورو ۵ مطابقت دارد. این قدرت از طریق جعبه‌دنده ۵ سرعته دستی (۵F18 بهینه) به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. موتور ME16 پیشرانه ۱۶ سوپاپ سایپا بر اساس موتور TU5 است که با استفاده از نقشه‌های فنی سیتروئن طراحی شده؛ گیربکس دستی P90 نیز نمونه بهینه شده گیربکس دستی شاهین و برلیانس H330 است که فواصل تعویض دنده در آن کم شده و صدای کمتری دارد.

امکانات و تجهیزات پارس‌خودرو P90 یا کادیلا

با توجه به کاتالوگ منتشرشده، P90 طبق استانداردهای خودروهای داخلی از امکانات نسبتاً مناسبی بهره می‌برد که عبارت‌اند از:

  • فرمان برقی D شکل
  • کنترل‌های سیستم صوتی روی فرمان
  • سیستم پایش باد تایرها
  • رینگ آلومینیومی
  • سیستم تهویه نیمه اتوماتیک
  • دو ایربگ
  • تریم داخلی دورنگ
  • شیشه دودی عقب
  • تنظیم برقی آینه‌های جانبی
  • پنجره‌های برقی جلو و عقب
  • سنسور دنده عقب
  • دوربین دنده عقب
  • چراغ‌های خودکار
  • دی‌لایت
  • نمایشگر ۷ اینچی
  • آنتن کوسه‌ای
  • سنسور باران
  • دزدگیر
  • کنترل پایداری
  • ترمز کمکی

طراحی کابین P90 الگوی مشابهی با تندر پلاس و ساندرو دارد؛ البته تغییراتی در برخی از جزئیات قابل مشاهده است. P90 پارس خودرو در تیپ دستی نسبت به تندر ۹۰ به امکاناتی جدیدی نظیر فرمان Dکات، کنترل صوتی از روی فرمان، سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS)، سیستم تهویه نیمه اتوماتیک، شیشه دودی عقب، تریم داخلی دو رنگ، سنسور و دوربین دید عقب، سنسور نور و باران و مالتی مدیای ۷ اینچی مجهز است؛ سایر موارد مشابه تندر ۹۰ است.

انتظار می‌رود P90 در بازار به رقیبی برای تارا، دنا پلاس و شاهین خود سایپا تبدیل شود. البته که نباید مثل قبل انتظار قیمت معقولی برای این خودرو داشت.

میانگین امتیازات ۴ از ۵

از مجموع ۶۷ رای

source

توسط autokhabari.ir