در جدیدترین مقاله آموزشی پدال مهم‌ترین نشانه‌های خرابی سنسور موقعیت میل لنگ موتور خودرو را ذکر می‌کنیم.


دو نمونه از مهم‌ترین قطعات بکار رفته در موتورهای درون‌سوز را می‌توان میل لنگ و میل‌سوپاپ دانست. این دو قطعه نقشی اساسی در ارسال قدرت تولیدی به بخش‌های مختلف وسیله نقلیه از جمله سیستم‌های جرقه زنی و تزریق سوخت، گیربکس، سوپاپ‌ ورودی و اگزوز و… دارند؛ اما علیرغم اهمیت زیاد و وظایف مهمی که میل لنگ و میل‌سوپاپ بر عهده دارند، گاهی اوقات مشکلاتی در کارکرد آن‌ها به وجود می‌آید.

اکستریم VX اکستریم VX

همچنین بخوانید: انواع سنسورهای خودرو و کاربرد آن‌ها

همانند هر قطعه دیگری در خودرو، میل لنگ و میل‌سوپاپ به سیستم بزرگ‌تری تعلق دارد که با همکاری یکدیگر نیروی تولیدی موتور را به چرخ‌ها می‌رسانند. سنسور موقعیت میل لنگ یکی از سنسورهای مشهور خودروست که ارتباط نزدیکی با خود میل لنگ و ECU دارد تا کارکرد نرم و درست موتور را تضمین کند. وظیفه این سنسور بررسی حرکات میل لنگ و ارسال اطلاعات لازم به ECU است. پس از دریافت اطلاعات، ECU عملکرد بخش‌هایی همچون تزریق سوخت و زمان‌بندی جرقه‌زنی را تنظیم و هماهنگ می‌کنند تا به این ترتیب چندین سیستم بتوانند در کنار یکدیگر کار کرده و نیرو را به بخش‌های دیگر منتقل کنند. اگر سنسور موقعیت میل لنگ خراب شود کل فرایند احتراق سوخت و هوا مختل خواهد شد و شاید مشکلات مکانیکی مختلفی را در خودرو تجربه کنید. ما در این مقاله مهم‌ترین نشانه‌های خرابی سنسور موقعیت میل لنگ موتور را به همراه مشکلاتی که ایجاد می‌کند ذکر کرده‌ایم.

نشانه‌های خرابی سنسور موقعیت میل لنگ موتور

روشن شدن چراغ چک

یکی از رایج‌ترین نشانه‌های خرابی سنسور موقعیت میل لنگ را می‌توان روشن شدن چراغ چک دانست. قبلاً به‌طور مفصل درباره چراغ چک و دلایل روشن شدن آن صحبت کرده‌ایم اما یکی از دلایل روشن شدن آن را می‌توان به خرابی سنسور موقعیت میل لنگ نسبت داد. ECU خودرو بی‌وقفه این سنسور و داده‌های آن را بررسی می‌کند و اگر مشکلی را تشخیص دهد چراغ چک را روشن خواهد کرد. البته با روشن شدن چراغ چک باید به مکانیک مراجعه کنید تا با دستگاه دیاگ نوع مشکل را تشخیص دهد.

استارت نخوردن موتور خودرو

مشکل دیگری که شاید با خرابی سنسور موقعیت میل لنگ تجربه کنید روشن نشدن خودرو و یا روشن شدن پس از چندین بار استارت زدن خواهد بود. همان‌طور که گفتیم این سنسور به دیگر بخش‌های خودرو کمک می‌کند تا عملکرد مناسب خود را داشته باشند. ECU از اطلاعات سنسور موقعیت میل لنگ برای کنترل مواردی همچون زمان‌بندی جرقه‌زنی، تزریق سوخت و دور موتور استفاده می‌کند. خود سیستم جرقه‌زنی شامل قطعاتی همچون شمع و کویل بوده و در سیستم تزریق سوخت نیز قطعاتی همچون انژکتور، پمپ سوخت، رگلاتور فشار سوخت و… وجود دارند. اگر سنسور خراب شود شاید اطلاعات نادرستی به ECU ارسال کند و یا اینکه اصلاً پیامی ارسال نشود که در هر دو حالت کار زمان‌بندی احتراق و تزریق سوخت به مشکل برمی‌خورد. در این حالت خودرو به سختی روشن می‌شود.

همچنین بخوانید: دلایل استارت نخوردن ماشین و روش حل آن

خاموش شدن خودرو حین رانندگی

یکی از نشانه‌های سردرگم کننده خرابی سنسور موقعیت میل لنگ را می‌توان خاموش شدن خودرو حین رانندگی دانست. جدای از ایجاد ترافیک و سرزنش دیگر رانندگان، خاموش شدن ناگهانی خودرو می‌تواند بسیار خطرناک باشد. این اتفاق ممکن است زمانی رخ دهد که ایرادی در سنسور وجود داشته باشد اما هنوز به‌طور کامل از کار نیفتد. هنگامی که فرایند خرابی سنسور شروع می‌شود شاید حین استارت زدن مشکلی نداشته باشد اما نتواند داده‌های درست را بی‌وقفه به ECU ارسال کند. در این حالت سیستم‌های جرقه‌زنی و تزریق سوخت از کار می‌افتند و تنظیم نسبت سوخت و هوا به هم خورده و حتی شمع‌ها نیز کار نمی‌کنند. اگر این اتفاق حین رانندگی رخ دهد موتور خودرو خاموش خواهد شد.

افت قدرت و شتاب خودرو

دیگر نشانه خرابی سنسور یاد شده را می توان افت توان و شتاب خودرو دانست. البته ممکن است در کنار شتاب گیری کند خودرو مشکلاتی همچون دور درجای خشن، لرزش‌های غیرعادی و حتی تک کار کردن موتور هم رخ دهد. همانند اکثر مشکلات یاد شده، دلیل این اتفاقات هم ناتوانی ECU در تنظیم عملکرد جرقه‌زنی و تزریق سوخت است که به علت دریافت داده‌های نادرست از سنسور رخ می‌دهد. البته در نظر داشته باشید که افت توان و شتاب خودرو منحصر به خرابی سنسور موقعیت میل لنگ نیست و ممکن است دلایل دیگری هم داشته باشد.

افزایش مصرف سوخت

آخرین نشانه مهم خرابی این سنسور افزایش مصرف سوخت خودرو خواهد بود. اگر سنسور موردبحث خراب شده باشد ECU نخواهد توانست سیستم تزریق سوخت را به خوبی کنترل کند و به همین دلیل انژکتورها در زمان نادرستی فعال شده و مصرف سوخت را افزایش خواهند داد. همچنین احتمال دارد کارکرد بخش‌هایی همچون زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها با مشکل مواجه شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۳۱ رای

source

توسط autokhabari.ir