شهریور 1400: احتمالا برای شما هم این سوال پیش آمده که آیا اشتراک کارت طلایی ایران خودرو بخریم یا از خدمات شرکتهای بیمه بدنه خودرو استفاده کنیم؟!
در جواب این سوال، باید این نکته را یادآوری کنیم که همه چیز بستگی به خودتان دارد! چراکه نمیتوان گفت الزاما کارت طلایی بهتر است یا الزاما بیمه بدنه بهتر است. اما در ادامه این مطلب، 12 دلیل را به شما یادآوری میکنیم که ثابت میکند خدمات اشتراک طلایی، پوشش گستردهتری نسبت به خدمات شرکتهای بیمه دارد. این 12 دلیل به طور خلاصه، در موارد زیر هستند:
- جبران خسارت جزیی خودرو.
- جبران خسارت کلی خودرو.
- سقف خسارت پرداختی.
- ضمانت تامین قطعات.
- خدمات امداد سیار رایگان.
- خسارت شکستگی قطعات داخل اتاق.
- تجمیع فرانشیز در حوادث.
- ضمانت خدمات.
- استهلاک قطعات مصرفی.
- جبران خسارت با نوسانات بازار.
- جبران خسارت ناشی از خدمات امدادی.
- محدودیت های پرداخت خسارت.
در ادامه این مطلب، هرکدام از موارد فوق را توضیح میدهیم و تفاوتها را میگوییم:
1- در کارت طلایی ایران خودرو، «خسارت جزیی خودرو» برای حادثه پنجم به بعد نیز پرداخت میشود در صورتیکه شرکت بیمه، پرداخت حادثه پنجم را فقط با موافقت رئیس مرکز خسارت انجام میدهد و حادثه ششم به بعد را هم پرداخت نمیکند:
خسارت جزیی | امداد خودرو ایران | شرکت بیمه |
---|---|---|
حادثه اول | 10% | 10% |
حادثه دوم | 20% | 20% |
حادثه سوم | 30% | 30% |
حادثه چهارم | 40% | 40% |
حادثه پنجم | 50% | درصورت تایید بیمه |
حادثه ششم | 50% | پرداخت نمیشود |
حادثه هفتم به بعد | 50% | پرداخت نمیشود |
*اطلاعات جدول فوق براساس بهترین کارت طلایی شرکت امداد خودرو ایران است.
2- در کارت طلایی ایران خودرو، «خسارت کلی خودرو» بصورت کامل (با کسر فرانشیز) پرداخت میشود درحالیکه شرکت بیمه، میزان خسارت دریافتی مشتری را از اصل سرمایه (با کسر فرانشیز) کم میکند. به عنوان مثال اگر خودرو با ارزش 100 میلیون تومان بیمه شده باشد و به مبلغ 30 میلیون تومان خسارت دریافت کند، در خسارت کلی خودرو مبلغ دریافتی از شرکت بیمه از 70 میلیون تومان محاسبه میشود. اما در کارت طلایی ایران خودرو، خودرو صفر به قیمت کارخانه واگذار میشود.
امداد خودرو ایران | شرکت بیمه |
---|---|
خودرو صفر به قیمت کارخانه داده میشود | مبلغ مانده از سرمایه پرداخت میشود |
*اطلاعات جدول فوق براساس بهترین کارت طلایی شرکت امداد خودرو ایران است
3- در کارت طلایی ایران خودرو، «سقف خسارت» بعد از خسارت پنجم، ثابت شده (حداکثر فرانشیز تا 55%) اما همچنان پرداخت میشود. درحالیکه شرکت بیمه بعد از خسارت چهارم، تنها یکبار (با موافقت رئیس اداره بیمه) خسارت را پرداخت میکند. ضمن اینکه شرکت بیمه، براساس ارزش روز خودرو محاسباتش را انجام میدهد و به ازای هربار استفاده از خسارت، از ارزش سهم بیمه، کسر میکند.
به عنوان مثال اگر ارزش خودرو بیمه شده معادل 100 میلیون تومان باشد و دو مرتبه خسارت 50 میلیونی و 30 میلیونی ببیند، خودرو در نزد شرکت بیمه فقط 20 میلیون تومان ارزش دارد. اما در اشتراک طلایی ایران خودرو، فقط فرانشیز دوره قبل اضافه میشود.
سقف خسارت | امداد خودرو ایران | شرکت بیمه |
---|---|---|
تعداد دفعات پرداخت | بدون محدودیت | حداکثر 4 مرتبه |
*اطلاعات جدول فوق براساس بهترین کارت طلایی شرکت امداد خودرو ایران است.
4- در کارت طلایی ایران خودرو، «تامین قطعات» نیز جهت پوشش خسارت وجود دارد. درحالیکه شرکت بیمه، تعهدی برای تامین ندارد و فقط هزینه آنرا طبق تعرفه، پرداخت میکند. به عنوان مثال در اشتراک کارت طلایی، تمامی قطعات حتی با قیمتی بالاتر از تعرفه، باید تهیه شده و در اختیار نمایندگی ایران خودرو قرار بگیرد. همچنین نیازی به تحویل داغی قطعه نیست و همه کارها در نمایندگی انجام شده و نیازی به حضور مشتری نیست.
5- در کارت طلایی ایران خودرو، «خدمات امداد سیار» در هر صورتی رایگان است. به عبارت دیگر:
- حمل خودرو در صورت خسارت و ایراد فنی، رایگان است.
- انتقال سرنشینان در جاده، رایگان است.
- ایاب ذهاب خدمات امدادی و عمومی، رایگان است.
اما در شرکت بیمه فقط در صورت خریداری آپشن ایاب ذهاب، هزینه حمل و انتقال سرنشینان «فقط در صورت بروز حادثه» پرداخت میشود و در صورت خرابی یا ایراد فنی، شرکت بیمه هیچ هزینهای را به مشتری پرداخت نمیکند.
6- در کارت طلایی ایران خودرو، «خسارت شکستگی قطعات داخل اتاق» نیز به مشتری پرداخت میشود. این قطعات شامل موارد زیر هستند:
- دسته راهنما
- دسته برف پاک کن
- مجموعه صفحه کیلومتر
- چراغ سقف
- درب داشبورد
اما شرکت بیمه، هیچ تعهدی برای جبران خسارت در هنگام شکستگی قطعات فوق، ندارد.
7- در کارت طلایی ایران خودرو، «تجمیع فرانشیز» انجام میشود. به این معنی که فرانشیز خسارتهای ناشی از چند حادثه، در یک فرانشیز محاسبه میشود. درحالیکه شرکت بیمه، فرانشیز هر حادثه را بصورت جداگانه محاسبه میکند. به عنوان مثال اگر خودرو در چند نوبت و از چندین ناحیه مختلف، دچار خسارت شده باشد، در اشتراک طلایی تمامی خسارتها بصورت یکجا درنظر گرفته میشود.
8- در کارت طلایی ایران خودرو، «ضمانت خدمات» به مشتریان داده میشود؛ به این معنی که خدمات رنگ و بدنه تا یکسال و تمامی قطعات خودرو تا 2 ماه یا 3 هزار کیلومتر (پس از تعمیر)، در تعهد شرکت است. درحالیکه شرکت بیمه، هیچگونه تعهدی در این زمینه ندارد.
همچنین اگر به عنوان مثال، قطعه درب تندر، در نمایندگی موجود نباشد یا تامین آن طولانی شود، شرکت امداد خودرو ایران این اجازه را به نمایندگی میدهد تا قطعه مورد نظر را از بازار آزاد (با قیمت بیشتر) تهیه کرده و در اختیار مشتری قرار دهد. اما فرانشیز قطعه براساس همان نرخ مصوب قطعه در نمایندگی (نه براساس قیمت بازار آزاد) از مشتری گرفته میشود.
9- در اشتراک طلایی ایران خودرو از سال دوم، خودرو به ازای هر سال 5% به فرانشیز قطعات مصرفی آن اضافه میشود ولی در شرکت بیمه، از همان سال اول 50% فرانشیز از مشتری دریافت میشود. ضمن اینکه در اشتراک طلایی، در زمان حادثه برای قطعات مصرفی، فرانشیز جداگانه لحاظ نمیشود اما در شرکت بیمه، برای قطعات مصرفی مانند لاستیک، باتری و … 50% فرانشیز جداگانه محاسبه میشود.
10- در کارت طلایی ایران خودرو، «خسارت ناشی از نوسانات بازار» تا 100% جبران میشود اما هزینه اضافی از مشتری دریافت نمیگردد. درحالیکه شرکت بیمه فقط در صورت خرید این آپشن توسط مشتری، 100% افزایش قیمت را پوشش میدهد.
11- در کارت طلایی ایران خودرو، «خسارت ناشی از خدمات امدادی و حمل» جبران میشود. به عنوان مثال اگر آسیبی در زمان حمل یا در زمان تعمیر به خودرو وارد شود، جبران این خسارت با هزینه امداد خودرو ایران انجام میشود. درحالیکه شرکت بیمه، هیچ تعهدی در این زمینه ندارد.
12- در اشتراک طلایی ایران خودرو، هیچگونه محدودیتی برای «پرداخت خسارت» وجود ندارد در حالیکه شرکت بیمه، محدودیتهای مهمی در این رابطه دارد؛ مثلا اگر سن گواهینامه راننده در زمان وقوع حادثه کمتر از 2 سال باشد یا مثلا اگر شخص بیمهگذار، در زمان وقوع حادثه راننده نباشد، به مبلغ فرانشیز اضافه میشود.
source