شرکت مرسدس بنز با همکاری فاکتوریل از باتری حالتجامد جدیدی رونمایی کردهاند که توانایی افزایش ۸۰ درصدی شعاع حرکتی خودروهای برقی را دارد.
نسل بعدی محصولات این خودروساز آلمانی از باتریهای حالتجامد جدید استفاده خواهند کرد. این باتریها که با همکاری فاکتوریل توسعه یافتهاند یک دستاورد مهم در زمینه حملونقل پاک به شمار میروند و تا ۸۰ درصد توان پیمایش خودروهای برقی را بهبود میبخشند. فاکتوریل یک شرکت آمریکایی است که بنا به ادعای خود در لبه تکنولوژی باتری حالتجامد قرار دارد و با محصول جدید خود نه تنها شعاع حرکتی خودروهای برقی را افزایش خواهد داد بلکه ایمنی آنها را نیز بهبود بخشیده و هزینههای تولید کمتری در مقایسه با نمونههای کنونی خواهد داشت. مرسدس بنز در سال ۲۰۲۲ سرمایهگذاری ۲۰۰ میلیون دلاری در فاکتوریل انجام داده است. البته شرکتهایی همچون هیوندای و استلانتیس نیز در همین شرکت سرمایهگذاری کردهاند. فاکتوریل چندین سال است که مشغول بهبود پلتفرم حالتجامد FEST خود (تکنولوژی سیستم الکترونیک فاکتوریل) است. این باتریهای حالتجامد اوایل تابستان سال جاری میلادی به مرسدس بنز تحویل داده شدهاند. شرکت یاد شده چند روز قبل نیز جدیدترین دستاورد خود یعنی سولستیس را معرفی کرد که یک باتری حالتجامد جدید برای نسل بعدی محصولات برقی مرسدس بنز محسوب میشود.
فاکتوریل میگوید سیستم مبتنی بر سولفید خود نگرانیها درباره آتشسوزی الکترولیت مایع باتریها را رفع میکند. همچنین درصورتیکه دمای باتری از ۹۰ درجه سانتیگراد بالاتر برود نیز همچنان پایداری خود را حفظ خواهد کرد. طراحی ایمنتر این باتری میتواند نیاز به سیستمهای خنک کاری سنگین در داخل باتری را کاهش دهد و در نهایت هزینههای تولید را پایین بیاورد. فاکتوریل ادعا میکند با تراکم انرژی ۴۵۰ واتساعت به ازای هر کیلوگرم، باتری حالتجامد جدیدش توانایی افزایش توان پیمایش خودروهای برقی تا ۸۰ درصد را داراست. علاوه بر این، باتری یاد شده با کاهش وزن خودروها میتواند راندمان آنها را بیش از پیش بهبود بخشد.
شرکت موردبحث به دنبال دستیابی به توان پیمایش فراتر از ۹۶۰ کیلومتر برای خودروهای آتی و درعینحال کاهش ۴۰ درصدی وزن باتریها در مقایسه با انواع لیتیوم یونی سنتی خواهد بود. فکتوریال اظهار میدارد ابعاد باتری حالتجامدش نیز ۳۳ درصد کوچکتر است. باتری سولستیس تکمیل کننده پلتفرم FEST این شرکت برای تولید خودروهای برقی ایمنتر و کاراتر خواهد بود. انتظار میرود باتریهای یاد شده تا پایان دهه جاری میلادی روی خودروهای برقی نصب شوند. مارکوس شافر مدیر فنی ارشد مرسدس بنز میگوید این تکنولوژی جدید باعث تثبیت استراتژی و تعهد مرسدس به توسعه باتریهای پیشرفته خواهد شد. شافر خاطرنشان میسازد سولستیس به مرسدس کمک خواهد کرد تا استانداردهای جدیدی از نظر توان پیمایش، هزینه تولید و عملکرد ثبت کند. معرفی باتری حالتجامد مرسدس و فاکتوریل چند روز پس از آن صورت میگیرد که تویوتا کسب مجوزهای لازم برای توسعه و تولید باتریهای حالتجامد جدید در ژاپن را اعلام کرده است.
تویوتا جزو چندین برند ژاپنی از جمله نیسان و پاناسونیک است که میخواهند تولید داخلی این باتریها را افزایش دهند. ژاپن به دنبال تثبیت یک زنجیره تأمین پایدار به منظور کاهش تکیه به چین و کره جنوبی است، کشورهایی که در حال حاضر بازار باتری جهانی را در اختیار دارند. خودروسازان نیز سرمایهگذاری زیادی روی باتریهای حالتجامد کردهاند چراکه آنها را گزینهای خوب برای تولید خودروهای برقی با توان پیمایش بالا میدانند. البته چالشهای گوناگون از جمله عملکرد ضعیف در هوای نامساعد نیز وجود دارد که تولید چنین باتریهایی را پیچیدهتر میکند.