به گزارش خبرنگار تابناک، در لاتاری اخیر ایرانخودرو، بیش از ۸۵۵ هزار نفر از متقاضیان عادی، مادران و خودروهای فرسوده اولویت شان را خودروی « ری را » قرار دادند. البته ایران خودرو قبلتر اعلام کرده بود قرار است ۱۰ هزار دستگاه از این مدل خودرو را عرضه کند، اما با خلف وعده این خودرو ساز، تنها ۵ هزار دستگاه در طرح پیش فروش عرضه شد. در این میان نکته قابل تامل اینجاست که چگونه چنین خودروی لاکچری با قیمت بالای یک میلیارد تومان از سوی این خودروساز برای مادران و خودروهای فرسوده که متقاضیان آن جزء دهکهای پایین جامعه هستند در نظر گرفته شده است؟! بررسی میدانی خرید و فروش های این خودرو و حواله های آن نشان می دهد به نظر میرسد طراحی چنین شیوه و قیمت فروشی موجب شده است که پای دلالان برای خرید ری را جلوتر از مصرف کنندگان واقعی به طرح پیش فروش ایران خودرو باز شود.
سود ۵۰۰ میلیون تومانی به کام دلالان
از ۲ سال پیش که صحبت از ورود این خودرو به خط تولید ایران خودرو شد، علی آبادی، وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت در آن زمان قیمت این خودرو را حدود ۹۵۰ تا ۹۷۰ میلیون تومان وعده داد، اما بعدها قیمت ریرا مورد بازبینی قرار گرفت و در طرح پیشفروش ایرانخودرو، بیش از یک میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان اعلام شد که احتمال میرود با ورود به بازار دلالان این محصول تا ۱،۸۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان قیمت گذاری شود که با حساب سرانگشتی سود حداقل ۵۰۰ میلیون تومانی نصیب صاحبان حواله این کراس اوور یا دلالانی که این حواله ها را خریداری می کنند می شود.
قیمتهای نجومی برای حواله ریرا در سایت دیوار
با نگاهی به آگهیهای خرید و فروش این خودرو در وبسایت و اپلیکیشن «دیوار» به مواردی بر می خوریم که حکایت از دلالی حوالههای ری را دارد؛ برای مثال مادرانی که از تولد فرزند شان از آبان ۱۴۰۰ امتیاز خرید خودرو به قیمت کارخانه دریافت کردند، با فروش امتیاز خود، سود چشمگیری نصیب شان می شود؛ البته در این میان مادرانی که امکان ثبتنام خرید خودرو را ندارند نیز از این قافله عقب نمانده و قیمت حواله ری را به قیمت کارخانه بهصورت رایگان آگهی داده اند و آگهی را در بخش سایر یا خودروهای دیگر ثبت میکنند که قیمتهای پیشنهادی بسیار عجیب ارائه شده و از ۶۰ میلیون تومان تا ۵۰۰ میلیون تومان متغیر است.
اکثر قطعات خودرو به راحتی میتوانست از ماشین جدا شود
باوجود اینکه کیفیت خودروی ری محل بحث محافل تخصصی و عمومی است، باز هم شاهد رغبت قابل توجه برای ثبت در طرح ها یا خرید و فروش آن هستیم؛ با بررسی برآیند شرایط تقاضا و البته خرید و فروش دلالان تنها دلیلی که می تواند این میزان تقاضای بالا را توجیه کند حاشیه سود بالای این خودرو از خانواده تا بازار است. مقوله ای که که باعث طرح این پرسش می شود که آیا ایران خودرو، مولفه های ساده بازار را نمی داند یا عامدانه آب به آسیاب دلالان می ریزد؟
source