شورای رقابت طی جلساتی که داشت به مسائل و ایراداتی که در فروش از طریق سامانه یکپارچه وجود داشت ورود و درنهایت در ۱۳ دی ۱۴۰۲ مصوبه‌ای را مبنی بر انتقال عرضه خودرو از سامانه یکپارچه به سامانه خودروسازان صادر کرد.

با توجه به سیاستگزاری وزارت صمت برای تولید یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال جاری که خوشبختانه ۸۵درصد برنامه تحقق پیدا کرده و با توجه به مشکلات قطعی برق، تعطیلات فصلی یا تعطیلات نوروزی در شش ماهه اول، ۶۰درصد از برنامه تولید در صنعت خودرو برای نیمه‌دوم درنظر گرفته شده است.

علاوه‌بر این از بین ظرفیت دو شرکت خودروساز بیشتر بر محصولات اقتصادی برای دهک‌های پایین تمرکز کرده‌ایم. تقاضای واقعی خودرو در کشور یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو است، اما اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار موجب افزایش تقاضا به یک میلیون و ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو شده است.

قیمت خودرو در بورس کالا را کارگزارها مشخص می‌کنند و خودروساز قیمت‌ها را به صورت مستقیم ثبت نمی‌کند. با توجه به جلسات کارشناسی که در آن مقطع که خودرو در بورس کالا عرضه شد با سازمان بورس داشتیم، در صورت تغییرات سیاستگزاری در بورس می‌توان نسبت‌به عرضه برخی محصولات در بورس کار کرد، اما مادامی که عرضه در بورس با تعداد محدود خودرو و بازه‌های زمانی کم اتفاق بیفتد قطعا موجب رشد قیمت خودرو در بازار می‌شود. به عبارتی عرضه در بورس خود عاملی برای افزایش قیمت و تحرک بازار خواهد بود.

خواسته مردم، دغدغه وزارت صنعت است و هر متقاضی واقعی باید خودرو موردنظرش را در کوتاه‌ترین زمان ممکن خریداری کند. از این رو تمرکز وزارت صمت بر تعادل عرضه و تقاضا، عرضه‌های متناوب و پیش فروش‌ها در دوره‌های کوتاه‌مدت است.

پس باید با تمام توان به دنبال تحقق رشد تولید به‌خصوص در بخش محصولات پرتقاضا در برنامه خودروسازان و استفاده از ظرفیت واردات برای تنظیم بازار بود.

قطعا واردات خودرو باتوجه به اینکه چند سال مسکوت مانده بود، می‌تواند به تنظیم بازار خودرو کمک کند. در مقایسه با سال گذشته که تقریبا 11هزار دستگاه طی ۱۲ماه وارد شد، در چهار یا پنج‌ماه اخیر، حدودا ۹هزار دستگاه وارد گمرکات شده است که این امر نشان می‌دهد اینرسی که در ابتدای طرح واردات وجود داشت از بین رفته است.

source

توسط autokhabari.ir