منتشر شده در 05 مهر 1403 ساعت 18:00


بررسی موتور سیکلت Harley-Davidson Pan America 1250 (2024)

هارلی دیوید سون وارد بخش مدرن و بسیار رقابتی موتورهای ماجراجویی یا ادونچر شده و به‌ عنوان یک جایگزین معتبر برای برند های مطرح به میدان آمده است.

با توجه به قوانین روزافزون و افزایش سن مشتریان، غیرقابل اجتناب بود که هارلی دیوید سون در نهایت به موتورسواری مدرن و چندمنظوره روی بیاورد. این مدل جدید با سیستم خنک‌کننده مایع و فناوری‌های الکترونیکی پیشرفته، اولین تلاش این شرکت است و به اعتبار هارلی دیوید سون افزوده که توانسته یک گزینه معتبر در این دسته بسیار رقابتی ارائه دهد. با ۱۵۰ اسب بخار قدرت، تجهیزات الکترونیکی پیشرفته، قطعات باکیفیت و امکانات بیشتر، می‌توان آن را با بهترین‌های BMW، Triumph و KTM مقایسه کرد؛ اما رفع شک و تردید در مورد «یک موتور ماجراجویی از هارلی؟» ممکن است زمان‌بر باشد.

بررسی موتور سیکلت Harley-Davidson Pan America 1250 (2024)

بررسی طراحی

پس از نسل‌های متوالی از کروزهای خنک‌ شونده با هوا، نمی‌توان انکار کرد که Pan America یک حرکت جسورانه برای هارلی دیوید سون است و باید به این شرکت آمریکایی بابت طراحی جسورانه موتور ماجراجویی کاملاً جدیدش تبریک گفت. در حالی که ویژگی‌های اصلی همچون موتور ۱۵۰ اسب بخاری، قطعات باکیفیت، تجهیزات الکترونیک معتبر و نمایشگر بزرگ TFT به خوبی فراهم شده‌اند، هارلی حتی فراتر رفته و یک نسخه «ویژه» نیز اضافه کرده که دارای سیستم تعلیق نیمه‌ فعال است که به‌ طور هوشمند در حالت توقف ارتفاع خود را کاهش می‌دهد و دارای طراحی جسورانه‌ای است که ممکن است به مزاج همه خوش نیاید.

بعد از اینکه شباهت آن با شخصیت «بندر» از سریال Futurama را دیدید، دیگر نمی‌توانید این شباهت را فراموش کنید! نتیجه، یک موتورسیکلت ماجراجویی تمام و کمال و رقابتی در کلاس خود با راحتی و تطبیق‌ پذیری بالا است. البته این محصول هارلی بی‌نقص نیست، زیرا کابل‌ها و سیم‌ها در آن به‌ طور قابل توجهی در معرض دید قرار دارند، کنترل‌ کمی دشوار است و شاید دلیل قانع‌ کننده‌ای برای خرید آن وجود نداشته باشد. اما به هر حال، برای یک تلاش اولیه، عملکرد بسیار خوبی دارد.

بررسی موتور سیکلت Harley-Davidson Pan America 1250 (2024)

بررسی موقعیت نشستن

موتورسیکلت Pan America یک موتور ماجراجویی تمام‌قد است که دارای موقعیت نشستن متناسب با این نوع موتورهاست. این موقعیت شامل زین نسبتاً بلند (۸۹۵ میلی‌متر) است که به‌ طور نسبی باریک بوده، رکاب‌های نسبتاً پایین و وضعیت نشستن صاف و رو به جلو با دسترسی به فرمان‌های نسبتاً بلند و پهن را فراهم می‌کند. همچنین یک طلق جلو بزرگ وجود دارد که به‌ صورت دستی در دو موقعیت قابل تنظیم است که موقعیت بالاتر آن محافظت بیشتری ارائه می‌دهد.
نسخه آزمایشی ما که از نوع Special بود، به سیستم «تنظیم ارتفاع تطبیقی» نیز مجهز شده بود که به‌ واسطه سیستم تعلیق الکترونیکی نیمه‌ فعال، ارتفاع زین را هنگام توقف موتور به کمتر از ۸۰۰ میلی‌متر کاهش می‌دهد. این ویژگی بسیار خوشایند است، به‌ ویژه با توجه به تغییراتی که BMW در مدل R1300 GS خود ایجاد کرده است. خود زین نیز عمیق، نرم و راحت است و تفاوت قابل توجهی با محل نشستن ترک‌نشین دارد.

بررسی موتور سیکلت Harley-Davidson Pan America 1250 (2024)

بررسی میزان کاربردی بودن

موتورهای ماجراجویی ذاتاً از متنوع‌ترین موتورها هستند زیرا می‌توانند برای تورهای طولانی، سواری در جاده، حمل ترک‌نشین و بار و حتی آفرود استفاده شوند و Pan America نیز از این قاعده مستثنی نیست. اگر فقط می‌خواهید سوار شوید، به شهر بروید، کمی آفرود کنید یا به یک سفر بزرگ بروید، این موتور همه این کارها را انجام می‌دهد. به‌ طور کلی، نه بهتر و نه بدتر از سایر موتورها است. با این حال، مانند بسیاری از موتورهای این سبک، این موتور نیز نسبتاً بلند است و در سرعت‌های پایین ناخوشایند به نظر می‌رسد و ممکن است کمی مشکل‌ساز باشد. این مشکل با وزن آن نیز تشدید می‌شود؛ زیرا با ۲۵۸ کیلوگرم وزن اولیه – قبل از اضافه کردن ترک‌نشین یا بار – سنگین‌تر از بسیاری دیگر است و این عوامل در مجموع باعث می‌شود در شهر با آن به‌ سختی حرکت کنید.

عملکرد فنی و ترمز

انجین کاملاً جدید Revolution Max برای هارلی دیوید سون پس از نسل‌های متوالی از موتورهای دوقلو V خنک‌ شونده با هوا و فشاری، یک پیشرفت بزرگ است. این موتور در بیشتر جنبه‌ها عملکرد چشمگیری دارد، که برای طراحی کاملاً جدید و بدون الگوگیری، دستاورد بزرگی محسوب می‌شود. اعداد ۱۵۰ اسب بخار و ۱۲۸ نیوتن‌ متر رقابتی هستند، تحویل قدرت و پاسخگویی دریچه گاز آن تیز و تدریجی است و در حالت‌های رانندگی Rain، Road و Sport که به‌ راحتی با دکمه‌ای روی دسته راست فعال می‌شوند، Sport واقعاً پرانرژی و «ورزشی» است.ترمزها نیز به‌ طور مشابه تأثیرگذار هستند، به‌ ویژه با توجه به این‌ که ترمزهای کروزهای هارلی تا همین اواخر بسیار ضعیف بودند. دیسک‌های دوقلوی بزرگ در جلو توسط کالیپرهای رادیال چهار پیستونی Brembo در همان حالت ثابت شده‌اند و قدرتی برابر با بهترین‌های این کلاس دارند.

سواری و کنترل

شاسی جدید Pan America در بیشتر موارد هم‌ پای قوای محرکه آن است که این نیز دستاورد کمی نیست، با توجه به اینکه کل موتور کاملاً جدید است. در نسخه Special ما، تعلیق جلو و عقب توسط سیستم نیمه‌ فعال ژاپنی Showa انجام می‌شد و این سیستم به معنای تغییر ویژگی‌های ضربه‌ گیری بر اساس حالت رانندگی است. شما این تغییرات را احساس می‌کنید. در حالت Road همه چیز نرم و راحت است، هرچند که اگر بخواهید فشار بیاورید کمی شل و ول است. اما در حالت Sport همه چیز سفت و سخت می‌شود و کنترل مطمئنی را ارائه می‌دهد. فرمان‌ دهی نیز مناسب است و موتور پایدار است، اگرچه Pan America کمی بلندتر و نسبت به برخی رقبا کمی مبهم‌تر به نظر می‌رسد. این مورد احتمالاً به دلیل مرکز ثقل بالاتر آن نسبت به موتورهای با چینش موتور باکسر BMW R1300 GS است.

دوام فنی و قابلیت اطمینان

این موتور نه تنها یک طراحی کاملاً جدید و نوآورانه است، بلکه توسط برندی ساخته شده که تاکنون چیزی مشابه آن انجام نداده و طبیعی است که نگرانی‌هایی در مورد قابلیت اطمینان وجود داشته باشد. با این حال، در زمان نگارش این مطلب، Pan America بیش از سه سال است که به بازار عرضه شده و تاکنون هیچ مشکل عمده‌ای گزارش نشده است. علاوه بر این، انجین کاملاً جدید Revolution Max تنها محدود به Pan America نیست. هارلی همچنین از آن در مدل کاملاً جدید Sportster S استفاده می‌کند که از سال ۲۰۲۱ بدون شکایت در دسترس بوده است، در حالی که نسخه ۹۷۵ سی‌سی آن نیز در Nightster استفاده می‌شود. به‌ طور کلی دلیل زیادی برای نگرانی وجود ندارد.

امکانات و تجهیزات

با توجه به اینکه هارلی دیوید سون تا همین اواخر خیلی به گذشته خود پایبند بوده است، Pan America به‌ صورت استاندارد با مجموعه‌ای از تجهیزات به‌روز عرضه می‌شود. علاوه بر سه حالت رانندگی استاندارد، ABS و کنترل کشش، یک نمایشگر رنگی ۶.۸ اینچی TFT با اتصال بلوتوث وجود دارد. صفحه نمایش دستی دو حالته و حتی دسته‌ گرمکن و کروز کنترل نیز در آن گنجانده شده است. علاوه بر این، نسخه Special دارای سیستم تعلیق نیمه‌ فعال و سیستم انتخابی تنظیم ارتفاع تطبیقی نیز هست. به‌ طور خلاصه، تقریباً هیچ چیز کم ندارد، هرچند که نبود شیفتر سریع و همچنین گزینه کروز کنترل راداری که بسیاری از رقبا اکنون آن را دارند، کمی ناراحت‌کننده است.

جمع‌بندی

این موتورسیکلت یک رقیب معتبر در دسته موتورهای ماجراجویی است و می‌تواند با برند های شناخته‌شده‌ای همچون BMW، KTM، Triumph و دیگر برند ها رقابت کند. اما در حالی که خوب است، بهتر از هیچ‌کدام از آن‌ها نیست. در واقع، احتمالاً به خوبی آن‌ها هم نیست، کمتر شناخته شده است و ارزان‌تر هم نیست.

 تلاش هارلی برای جذب خریداران BMW GS در مقابل تلاش بی‌ ام‌ و برای ورود به بازار کروزهای بزرگ که برند های آمریکایی مانند هارلی دیوید سون در آن بی‌رقیب هستند، در واقع موقعیتی معکوس ایجاد کرده است. اگر شما یک طرفدار سرسخت هارلی باشید، Pan America ممکن است جذابیتی نسبت به گزینه‌های متعارف‌تر داشته باشد. حتی در آن صورت نیز عدم وجود نشان‌های سنتی هارلی دیوید سون ریسک آن را دارد که بیشتر مردم حتی نتوانند آن را به‌ عنوان یک هارلی تشخیص دهند، اگرچه این امر ممکن است با گذر زمان تغییر کند.

source

توسط autokhabari.ir