منتشر شده در 07 مهر 1403 ساعت 18:00


مدیرعامل استلانتیس ؛ صنعت خودرو وارد فاز تنازع برای بقا شده است

شرکت استلانتیس در ایالات متحده با چالش‌هایی مواجه است، اما مشکلات آن تنها به این کشور محدود نمی‌شود. در اروپا، قانونگذاران قوانین سختگیرانه‌‌ تری را برای کاهش انتشار آلاینده‌ها وضع کرده‌اند و دولت‌ها نیز در حال کاهش یا حذف یارانه‌های خرید خودروهای برقی هستند. این شرایط، خودروسازانی مانند استلانتیس را با مشکلاتی جدی روبرو کرده است.

تأثیر قوانین سخت‌گیرانه بر بازار خودروهای برقی

به گزارش آخرین خودرو، قوانین جدید اروپا از سال ۲۰۲۵ نیاز به کاهش بیشتر انتشار آلاینده‌ها در خودروهای جدید را الزامی می‌کند. در این میان، خودروهای برقی همچنان گران‌تر از خودروهای بنزینی هستند و خودروسازان با خطر جریمه‌های سنگین مواجه‌اند، مگر اینکه بتوانند سهم بیشتری از بازار را به خودروهای برقی اختصاص دهند.

کارلوس تاوارس، مدیرعامل استلانتیس، در رابطه با این شرایط اعلام کرده: «دولت‌ها تصمیم به کاهش یارانه‌های خرید گرفته‌اند که این موضوع بازار خودروهای برقی را تحت تأثیر قرار داده است. صنعت خودرو وارد حالت تنازع برای بقا شده و ما از مرحله ترس رد شده‌ایم. ما نمی‌توانیم شکایت کنیم یا تردید داشته باشیم، ما باید تلاش‌هایمان را به زنده ماندن معطوف کنیم. برای زنده ماندن باید به برابری هزینه میان خودروهای برقی و درون‌سوز برسیم، اما شرایط موجود در منطقه باعث پیچیدگی این هدف شده است.»

کاهش تقاضا برای خودروهای برقی و توقف تولید

کاهش تقاضا برای خودروهای برقی به حدی است که تولید فیات ۵۰۰e به دلیل کاهش فروش برای مدت چهار هفته متوقف شده است. طبق آمار انجمن خودروسازان اروپا (ACEA)، سهم بازار خودروهای تمام برقی در هفت ماه نخست سال ۲۰۲۴ از ۱۴.۳ درصد به ۱۳.۸ درصد کاهش یافته است.

چالش‌های جدید در تحقق اهداف زیست‌محیطی

با وجود کاهش تقاضا، تاوارس از اتحادیه اروپا درخواست نکرده تا قوانین جدید مربوط به میزان CO2  را به تأخیر بیندازند. او در این رابطه گفته: «خودروهای من آماده هستند، کارمندانم و کارخانه‌هایمان نیز آماده‌اند. چرا باید قوانین را به تأخیر انداخت؟ آیا تغییرات اقلیمی دیگر یک مشکل نیست؟»

اتحادیه اروپا قصد دارد تا سال ۲۰۳۵ فروش خودروهای با موتورهای آلاینده را ممنوع کند، اما احتمالاً اجازه خواهد داد خودروهایی که از سوخت‌های سنتتیک کربن‌ خنثی استفاده می‌کنند، همچنان در بازار باقی بمانند. این تصمیمات اروپا تأثیرات جهانی خواهد داشت؛ چرا که عدم امکان فروش خودروهای بنزینی در اتحادیه اروپا ممکن است به پایان تولید آنها در سراسر جهان منجر شود.

source

توسط autokhabari.ir