منتشر شده در 07 مهر 1403 ساعت 17:00



عکاس
علیرضا پاداش

مقایسه ام جی GT و فونیکس آریزو ۶ GT

ام جی GT و فونیکس آریزو ۶ GT دو رقیب سر سخت در بازار ایران هستند. در این مطلب به مقایسه ام جی GT و فونیکس آریزو ۶ GT می‌پردازیم.

سدان‌های جمع و جور جزو آن دسته از خودروهای پرطرفداری محسوب می‌شوند که هم مصارف خانوادگی داشته و هم جوان‌ترها می‌توانند روی قوای محرکه اسپرت آن‌ها بیش از سایر گونه‌های خودرو حساب باز کنند. 
ام جی GT و فونیکس آریزو ۶ GT دو مورد از سدان‌های جدید بازار ایران هستند که می‌توانند رقبای سرسختی برای هم به حساب بیایند. در ادامه به مقایسه ام جی GT و فونیکس آریزو ۶ GT می‌پردازیم تا احیاناً اگر قصد خرید یکی از این دو سدان جذاب چینی را دارید، با آگاهی بیشتری نسبت به انتخاب آن‌ها اقدام کنید.

درباره ام جی GT و فونیکس آریزو ۶ GT

در اینجا با دو سدان نسبتاً جمع و جور و کامپکت روبرو هستیم که نخستین بار در سال ۲۰۲۱ وارد بازار کشور چین و سایر مارکت‌ها شده‌اند. ام جی GT توسط شرکت فردا موتور در سال ۱۴۰۳ به بازار ایران آمده است. این خودرو نسل دوم خانواده خود به حساب می‌آید و در بعضی کشورها نیز با نام ام جی ۵ به فروش می‌رسد.

اما فونیکس آریزو ۶ GT که به واسطه جلوپنجره مشابه با محصولات لکسوس مورد توجه قرار گرفته است، در اصل نسخه فیس‌لیفت آریزو ۶ پرو به حساب می‌آید و هم‌اکنون به واسطه شرکت مدیران خودرو و برند زیرمجموعه آن یعنی فونیکس، به صف دیگر محصولات چری در ایران پیوسته است.

مقایسه طراحی بدنه

اصولا پایه و اساس طراحی آریزو ۶ GT به چندین سال قبل و مدل آریزو ۵ برمی‌گردد که احتمالاً برای بازار این روزهای ایران و سایر کشورها خیلی جدید به نظر نمی‌رسد. اما شرکت سازنده با اعمال برخی تغییرات خاص شامل افزودن جلوپنجره مشابه با محصولات لکسوس، چراغ‌های جلو به فرم اسپرت و خشن و نیز انجام تغییراتی در بخش عقب، باعث شده تا نمای بیرونی این خودرو کمی جذاب‌تر و اسپرت‌تر به نظر برسد، به نحوی که برازنده پسوند GT برای این سدان مونتاژی چینی باشد. 

طراحی بدنه ام جی GT و فونیکس آریزو ۶ GT

اما ام جی GT از یک زبان طراحی کاملاً متفاوت نسبت به نسل قبلی خود استفاده می‌کند و در قیاس با حریف گزینه‌ای کاملاً مدرن و متفاوت به نظر می‌رسد. این خودرو از لحاظ طراحی بدنه کمی حجیم‌تر شده و خطوط روی بدنه آن نیز یادآور بدنه‌های خودروهای عضلانی است. بنابراین اگر یک سدان متفاوت با پرستیژ بالاتر و طراحی ظاهری به‌روزتر نیاز دارید، احتمالاً ام جی GT می‌تواند گزینه بهتر و با نمای بیرونی جذاب‌تر برای شما باشد.

طراحی ام جی GT

مقایسه مشخصات فنی ام جی GT و آریزو ۶ GT

اگرچه از نظر طراحی امتیاز کمتری به آریزو ۶ GT می رسد، اما در بخش مشخصات فنی بسیار پرقدرت ظاهر می‌شود؛ چراکه این خودرو از موتور توانمندتر و شتاب بیشتری بهره می‌برد که قطعاً باب دل رانندگان جوان‌ خواهد بود. البته این به معنای نادیده گرفتن توان فنی مناسب ام جی GT نیست؛ زیرا این خودرو نیز شتاب و توان فنی مطلوبی دارد اما به هر حال نسبت به حریف کمی کندتر و با توان پایین‌تر عمل می‌کند. 

مقایسه فنی ام جی GT و فونیکس آریزو ۶ GT

آریزو ۶ GT با موتور ۱.۶ لیتری توربوشارژ خود می‌تواند قدرتی نزدیک به ۱۹۷ اسب بخار و ۲۹۰ نیوتن‌متر گشتاور را به کمک یک گیربکس اتوماتیک ۷ سرعته دوکلاچه روغنی به چرخ‌های جلو منتقل کند. این در حالی است که موتور ۱.۵ لیتری ام جی GT توان ۱۷۳ اسب بخار و ۲۵۰ نیوتن‌متر گشتاور را از طریق گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه اتوماتیک به دیفرانسیل جلو منتقل می‌کند. 

مشخصات ام جی GT و فونیکس آریزو ۶ GT

چنین ترکیب فنی در ام جی GT باعث می‌شود تا این سدان وارداتی فردا موتور ظرف مدت ۸.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و نهایتاً تا ۲۱۵ کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد.  اما شتاب صفر تا صد آریزو ۶ GT نزدیک ۷.۶ ثانیه است و تا ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت هم می‌تواند حرکت کند. البته این آمار و ارقام تحت شرایط استاندارد محاسبه شده‌اند و در عمل ممکن است نتایج متفاوتی به دست آید. 
ام جی GT حدود ۵.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بنزین مصرف می‌کند، اما رقیب مدیران خودرویی آن کمی پرمصرف‌تر ظاهر شده و به حدود ۶.۶ لیتر بنزین برای پیمایش مسافت مشابه نیاز دارد.

خودرو آریزو ۶ GT ام جی GT
موتور ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوشارژ ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوشارژ
حجم موتور ۱.۶ لیتر ۱.۵ لیتر
توان خروجی ۱۹۷ اسب بخار – ۲۹۰ نیوتن متر ۱۷۳ اسب بخار – ۲۵۰ نیوتن متر
گیربکس ۷ دنده دوکلاچه اتوماتیک ۷ دنده دوکلاچه اتوماتیک
انتقال قدرت محور جلو محور جلو
شتاب ۰-۱۰۰ ۷.۶ ثانیه ۸.۵ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی ۶.۶ لیتر در۱۰۰کیلومتر ۵.۹ لیتر در۱۰۰کیلومتر
بیشترین سرعت ۲۲۰ کیلومتربرساعت ۲۱۵ کیلومتربرساعت
وزن ۱۳۴۴ کیلوگرم ۱۳۱۸ کیلوگرم
حجم باک ۴۸ لیتر ۵۰ لیتر
ابعاد بدنه ۱۴۹۰-۱۸۲۵-۴۶۸۰ میلیمتر ۱۴۸۰-۱۸۴۲-۴۶۷۵ میلیمتر
فاصله محوری ۲۶۷۰ میلیمتر ۲۶۸۰ میلیمتر
حجم صندوق ۴۸۲ لیتر ۴۰۱ لیتر

ام جی GT حدود ۱۳۱۸ کیلوگرم و آریزو ۶ GT حدود ۱۳۴۴ کیلوگرم وزن دارد و سیستم تعلیق هر دو خودرو نیز از نوع مستقل مک‌فرسون در بخش جلو و یکپارچه توییست بیم در محور عقب است که نشان می‌دهد این دو سدان از لحاظ تعلیق برتری خاصی نسبت به یکدیگر ندارند. استفاده از سیستم تعلیق نیمه‌یکپارچه محور پیچشی در بخش عقب از لحاظ هندلینگ و پایداری می‌تواند تاثیر منفی داشته باشد و جزو نکات انتقادبرانگیز محسوب شود. خصوصاً برای آریزو ۶ GT با موتور پرقدرت‌تر ممکن است در زمینه فرمان‌پذیری و انحراف قسمت عقب مشکلاتی ایجاد کند. البته بروز این مشکل برای ام جی GT هم در سرعت‌های بالا دور از انتظار نخواهد بود.

مقایسه کابین و فضای داخلی

در مورد طراحی فضای داخلی باید گفت که هر دو خودرو نقوش جذاب و طراحی مدرنی دارند. با این تفاوت که فضای داخلی ام جی GT کمی پرجزئیات‌ و تا حدودی شلوغ‌تر به نظر می‌رسد، اما نظم و ترتیب بهتری در داشبورد و نوع طراحی فضای داخلی آریزو ۶ GT احساس می‌شود.

مقایسه کابین ام جی GT و فونیکس آریزو ۶ GT

با این حال به نظر می‌رسد که طراحی داشبورد ام جی GT کمی مدرن‌تر باشد و احتمالاً بتواند طرفداران بیشتری پیدا کند، اما داشبورد آریزو ۶ GT با نظم و قاعده دلچسب‌تری همراه است که احتمالاً بیشتر با سلایق خانوادگی تناسب دارد. 

مقایسه طراحی داخلی ام جی GT و فونیکس آریزو ۶ GT

بهره‌گیری از متریال نسبتاً باکیفیت و ترکیب چرم و اجزای نرم در بخش‌هایی از داشبورد و رودری‌ها باعث شده تا از لحاظ کیفی هر دو کابین در وضعیت مناسبی به سر ببرند. در مورد فضای کابین نیز می‌توان گفت که افراد با قد ۱۸۵ سانت می‌توانند با محدودیت نه‌چندان آزاردهنده در صندلی‌های ردیف دوم این خودروها حضور پیدا کنند. در مجموع، چه از لحاظ طراحی و چه از لحاظ میزان فضای داخلی، هر دو سدان چینی مورد نظر امتیاز مناسبی در کارنامه خود ثبت کرده‌اند.

مقایسه آپشن‌ها و امکانات MG GT و آریزو ۶ GT

آریزو ۶ جی تی در بخش امکانات و تجهیزات نسبت به حریف خود با دست پُرتری به بازار ایران آمده و آپشن‌های متنوع‌تری را ارائه می‌دهد. امکاناتی مثل کروز کنترل تطبیقی، دوربین ۳۶۰ درجه، سردکن و گرمکن صندلی‌های جلو، تنظیم برقی صندلی شاگرد، رانندگی خودکار بین خطوط، شیفتر دنده پشت فرمان، نور بالای اتوماتیک، رادار هشدار نقطه کور، ترمز اضطراری اتوماتیک و… از جمله آپشن‌های آریزو ۶ GT هستند که ام جی GT از آن‌ها بی‌بهره است.

خودرو  فونیکس آریزو۶ جی تی   ام جی GT
کروز کنترل دارد (تطبیقی) دارد (معمولی)
کنترل پایداری دارد دارد
کنترل شروع حرکت در سربالایی دارد دارد
رادار خط خوان دارد دارد – ندارد
سیستم کمک رانندگی بین خطوط دارد ندارد
سنسور پارک عقب دارد دارد
سنسور باران دارد دارد
سنسور باد تایرها دارد دارد
ترمز ABS دارد دارد
ترمز EBD دارد دارد
ترمز پارک برقی و اتوهلد دارد دارد
دیلایت دارد دارد
اتولایت دارد دارد
فرمان برقی دارد دارد
دکمه های کنترل روی فرمان دارد دارد
نمایشگر مالتی مدیا دارد دارد
دوربین عقب دارد دارد
دوربین ۳۶۰ درجه دارد ندارد
کیسه هوا دارد (شش عدد) دارد (شش عدد)
تهویه اتوماتیک دارد دارد
تنظیم برقی صندلی راننده دارد دارد
تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو دارد ندارد
سردکن و گرمکن صندلی جلو دارد ندارد
شارژر وایرلس دارد ندارد
آینه‌های تاشو برقی دارد ندارد
تنظیم برقی آینه‌های جانبی دارد دارد
سانروف دارد دارد
سقف پانوراما ندارد ندارد

نتیجه‌گیری: ام جی GT ارزنده‌تر است یا آریزو ۶ GT؟

مقایسه ام جی GT با آریزو ۶ GT حاکی از رقابتی نزدیک بین دو سدان جذاب چینی است که انتخاب را برای مشتری به کاری نسبتاً سخت تبدیل می‌کند. با این حال اگر به دنبال یک سدان چینی با طراحی ظاهری و داخلی متفاوت و جذاب‌تر هستید که از لحاظ سطح کیفی و نوع برند نیز برتری داشته باشد، ام جی GT می‌تواند گزینه مناسبی باشد. این خودرو از حیث توان فنی در وضعیت مناسبی قرار دارد اما گزارش‌هایی مبنی بر ایمنی نه‌چندان دلگرم‌کننده آن در استرالیا منتشر شده است. 

اما آریزو ۶ GT از لحاظ توان فنی و شتاب شرایط بهتری دارد. طراحی ظاهری آن قابل قبول است و کابین نسبتاً زیبا به همراه صندوق بزرگتر سود می‌برد. همچنین، محصول مدیران خودرو از لحاظ تنوع امکانات و آپشن‌ها نسبت به حریف برتری داشته و به دلیل اشتراک فنی با بعضی محصولات مدیران خودرو، می‌تواند از نظر خدمات پس از فروش و تأمین قطعات، مشکلات کمتری برای مالک به همراه داشته باشد.

source

توسط autokhabari.ir