برونو ساکو یکی از مشهورترین طراحان دنیای خودرو، در سن ۹۰ سالگی درگذشت و می‌خواهیم مروری کوتاه بر طراحی‌های خاطره‌انگیز او داشته باشیم.


ساکو قبلاً گفته بود مرسدس بنز باید همیشه شبیه مرسدس بنز باشد. این طراح ایتالیایی در بیش از ۴ دهه‌ای که با مرسدس بنز همکاری می‌کرد برخی از نمادین‌ترین و به‌یادماندنی‌ترین محصولات تاریخ را طراحی کرده است. برونو ساکو قبل از آنکه به مرسدس بپیوندد مدت کوتاهی در شرکت‌های گیا و پینین فارینا کار کرده بود.

اکستریم VX اکستریم VX

مرسدس بنز در سال ۱۹۵۸ برونو ساکو را به عنوان طراح دوم خود استخدام کرد تا روی توسعه محصولات پیش بدنه کار کند. او سپس مسئول بخش طراحی بدنه مرسدس شد و از جمله طرح‌های برجسته ساکو در ۵ سال اول حضور در مرسدس می‌توان به مدل ۶۰۰ نسل W100 و ۲۳۰ SL یا همان پاگودا با کد W113 اشاره کرد. این طراح با استعداد جدای از طراحی خودروهای تولید انبوه، کانسپت هایی با پیشرانه‌های روتاری و درهای گالوینگ همچون C 111 و C 111-II را نیز طراحی کرده است.

ساکو در سال ۱۹۷۵ به عنوان مدیر طراحی مرسدس بنز معرفی شد. اولین پروژه در این سمت واگن W123 مدل T بود که جایگاه خاصی در تاریخ مرسدس بنز دارد زیرا اولین استیشن کمپانی محسوب می‌شود. طراح مشهور مرسدس همچنین دست‌به‌قلم شد تا خودروهای شاخصی همچون S کلاس W126 و C126 کوپه متولد شوند. همچنین در دهه ۷۰ میلادی، طراحی G کلاس با سکان‌داری او نهایی شد. چندین دهه پس از طراحی این خودروها، ساکو اعلام کرد به طراحی سری ۱۲۶ بسیار افتخار می‌کند. او گفت:

مدل ۱۲۶ از نظر طراحی بهترین کاری بود که من برای مرسدس بنز انجام دادم.

او برای نشان دادن میزان علاقه خود به این خودرو، یک دستگاه ۵۶۰ SEC آبی رنگ را هنگام بازنشستگی سوار می‌شد. طراحی خودروهایی همچون سری ۱۹۰ کد W201 که پدر C کلاس محسوب می‌شود باعث شد خریداران جوان‌تر نیز جذب مرسدس بنز شوند. همین موضوع درباره A کلاس که سال ۱۹۹۷ معرفی شد نیز صدق می‌کند. ساکو مسئول طراحی خودروهای متنوع، از شاسی‌بلند لوکس M کلاس گرفته تا مینی ون V کلاس بوده است. آخرین مدل‌های طراحی شده توسط طراح افسانه‌ای مرسدس قبل از بازنشستگی، S کلاس W220 و CL کلاس C215 هستند.

برخی از این خودروها در دورانی تولید شده‌اند که مرسدس بنز محصولاتی همچون تانک می‌ساخت. گرد پیری بر روی طرح‌های ساکو نمی‌نشیند و این موضوع به ویژه در محصولاتی که در چند دهه اول فعالیت او در مرسدس تولید شده‌اند دیده می‌شود. او چند سال پس از بازنشستگی گفت:

مرسدس زندگی من بوده و برای آن دوران صد در صد احترام قائلم.

طراح افسانه‌ای مرسدس بنز نوزدهم سپتامبر ۲۰۲۴ در سن ۹۰ سالگی و در زیندل فینگن آلمان درگذشت…

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۲۸ رای

source

توسط autokhabari.ir