گروه رنو اعلام کرد که تیم آلپاین به عنوان یک تیم کارخانه‌ای در سال ۲۰۲۵ پایان می‌یابد و کارخانه موتور این شرکت در وری-شاتیلون به بازسازی خواهد پرداخت. رنو از سال ۱۹۷۷ به صورت متناوب در فرمول ۱ فعال بوده و موتور توربوشارژر را که در گرندپری بریتانیا آن سال معرفی شد، به عنوان اولین موتور توربویی در این ورزش ارائه کرد. این موتور تا سال ۱۹۸۹ توسط تمامی تیم‌ها استفاده می‌شد.

به گزارش مجله ماشین، این تولیدکننده فرانسوی در دوران V10 از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۷ و در دوران V8 از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۳ برتری داشت و در این مدت ده قهرمانی سازندگان و نه قهرمانی رانندگان به عنوان تأمین‌کننده موتور کسب کرد. رنو همچنین به عنوان یک تیم کارخانه‌ای دو قهرمانی رانندگان و سازندگان را با رهبری فرناندو آلونسو به دست آورد و سلطنت پنج ساله فراری و میشل شوماخر را پایان داد.

در ژوئیه، یک ماه پس از انتصاب لوکا د مئو، مدیرعامل گروه رنو، به عنوان مشاور ویژه‌اش، نخستین بار گزارش شد که آلپاین به عنوان مشتری موتور مرسدس در سال ۲۰۲۵ یا ۲۰۲۶ خواهد شد. مدیر حقوقی سابق آلپاین، پی‌یر شوتی، در لینکدین تأیید کرد که آلپاین به موتورهای مرسدس تغییر مسیر می‌دهد و همچنین اعلام کرد که احتمال از دست دادن ۵۰۰ شغل به دلیل لغو برنامه موتور رنو وجود دارد.

این خبر باعث خشم کارکنان در وری-شاتیلون شد و آنها به اعتصاب پرداختند. برخی از کارگران برای اعتراض به این تصمیم، در گرندپری ایتالیا در سپتامبر تی‌شرت‌هایی با نوشته «وری در پیست» پوشیدند.

در سپتامبر، مذاکراتی بین اتحادیه‌ها و د مئو انجام شد، اما در نهایت، مذاکرات دو طرف به نتیجه نرسید. این بدان معناست که واحد قدرت رنو برای سال ۲۰۲۶ که به رغم همه عدم قطعیت‌ها در حال توسعه بود، ممکن است هرگز به پیست نرسد.

آینده آلپاین

با یک سال باقی‌مانده تا خروج از فرمول ۱، آلپاین برنامه‌های بزرگی برای حفظ فعالیت‌های خود در وری دارد. پس از مذاکرات بین نمایندگان کارمندان، آلپاین یک واحد نظارت بر فرمول ۱ برای ارزیابی دانش و مهارت‌های کارکنان در این ورزش راه‌اندازی خواهد کرد. هر کارمند تحت تأثیر این تغییر، یک سمت جدید در پروژه جدید «هایپر تک» شرکت پیشنهاد خواهد شد تا از دست رفتن ۵۰۰ شغل جلوگیری شود.

علاوه بر این، نخستین سوپرکار آلپاین از سال ۱۹۹۱، مدل A610، در تأسیسات وری توسعه خواهد یافت و تحقیقات در زمینه فناوری‌های موتور برقی نیز در آنجا انجام خواهد شد.

آلپاین از طریق برنامه‌های هایپرکار در مسابقات قهرمانی جهان استقامت، فرمول E و برنامه‌های رالی رید با برندهای همکار رنو در عرصه موتور اسپورت باقی خواهد ماند.

خروج آلپاین روزی تاریک برای موتوراسپرت فرانسه است

هرچند جلوگیری از اخراج بیش از ۵۰۰ کارمند یک تسکین است، اما پایان بیش از ۴۰ سال حضور رنو در فرمول ۱ به این صورت ناراحت‌کننده است. این داستان غم‌انگیز می‌توانست به شکلی متفاوت به پایان برسد اگر نه به خاطر تصمیمات نادرست متعدد.

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات در چهار سال گذشته، برنامه ۱۰۰ مسابقه‌ای بود که توسط مدیر عامل سابق آلپاین، لوران روسی، طراحی شد. او می‌خواست که آلپاین در مدت چهار سال به یکی از رقبای اصلی تبدیل شود و با تیم‌هایی مانند ردبول، مرسدس، فراری و مک‌لارن رقابت کند.

مشکل این بود که آلپاین به جای پیشرفت، به عقب رفت و تحت نظارت روسی، با از دست دادن عمومی فرناندو آلونسو به آستون مارتین و اسکار پیاسری به مک‌لارن و کاهش نتایج مواجه شد. در سال ۲۰۲۴، آلپاین فصل فاجعه‌باری را چه در پیست و چه خارج از آن تجربه کرد.

اکنون این پرسش مطرح می‌شود که آلپاین چه چیزی به فرمول ۱ می‌آورد: تیم دیگر یک تیم کارخانه‌ای نخواهد بود و احتمالاً به موتورهای مشتری روی خواهد آورد.

د مئو با انتصاب بریاتوره نشان داد که به دنبال حذف نام رنو از فرمول ۱ است، اما رها کردن ۵۰۰ کارمند در تاریکی نشانه‌ای از رهبری خوب نیست. او به عنوان مدیرعاملی شناخته خواهد شد که دوران رنو در فرمول ۱ را به پایان رساند و این برای بسیاری در موتوراسپورت فرانسه به عنوان یک جرم غیرقابل بخشش محسوب می‌شود.

لینک کوتاه نوشته

رنو پایان برنامه موتور فرمول ۱ خود را اعلام کرد