آینده هوانوردی نظامی در اختیار پهپادهایی خواهد بود که بتوانند با مراکز مختلف، ارتباطی ایمن ایجاد کنند.

اکستریم VX اکستریم VX

شرکت «کراتوس» در سال ۲۰۱۹ از پهپادی تازه رونمایی کرد که از آن برای اشتراک‌گذاری داده‌ها میان نیروهای دریایی، کشتی‌ها و حتی نیروهای زمینی هم استفاده می‌شود. این پهپاد، «xq-58a والکری» نام دارد و اطلاعات زیادی هم درباره آن دردسترس رسانه‌ها قرار نگرفته است. با این وجود اعلام شده که والکری می‌تواند به‌عنوان یک واحد نظامی مستقل یا به‌عنوان یک واحد پشتیبانی در گروه هوایی به انجام‌وظیفه بپردازد.

حداکثر سرعت پرواز این پهپاد خاص برابر ۱,۰۵۰ کیلومتر بر ساعت است و هر بار می‌تواند مسافتی ۴,۸۲۸ کیلومتری را طی کند. محصول نسبتا تازه کراتوس با باوجود بهره‌مندی از قابلیت‌های گوناگون پنهان‌کارانه می‌تواند به بمب‌ هم مجهز شود که یا درون آن قرار خواهند گرفت و یا زیر بال‌هایش تعبیه خواهند شد. حداکثر ارتفاع پرواز این پرنده برابر ۱۳,۷۰۰ متر اعلام شده است. ظاهرا والکری توان برخاستن از هر ارتفاعی را دارد و از این بابت، نگرانی برای ناوگان ایالات‌متحده ایجاد نمی‌کند.

زیرشاخه «USMC» در نیروهای مسطح آمریکا در آزمایش این پرنده که چند هفته پیش انجام شده بود، از قابلیت‌های لینک-۱۶ هم روی والکری رونمایی کردند؛ این فناوری توسط تمام کشورهای اعضای ناتو استفاده می‌شود. به این ترتیب، تمام کشورهای ناتو می‌توانند با تکیه‌بر این فناوری به‌صورت لحظه‌ای به تبادل و اشتراک‌گذاری اطلاعات، تصاویر، صداها و پیام‌های متنی نظامی دریایی، هوایی و زمینی بپردازند.

ارتش ایالات‌متحده با پایان موفقیت‌آمیز آزمایش خود اعلام کرد که این نخستین‌بار بود که یک وسیله‌نقلیه هوایی با روش‌های خاص آف‌بورد کنترل می‌شد. شاخه آمریکایی ناتو برنامه دارد تا از فناوری یادشده در تمرین نظامی ماه اکتبر استفاده کند تا یک نمایش یکپارچه میان نیروهای نظامی انسانی و پهپادهای خودکار را به نمایش بگذارد. USMC می‌گوید که تست‌های انجام شده، قابلیت‌اطمینان بالای نمونه اولیه پهپاد را برای جابه‌جایی خودکار داده‌های فنی مربوطه تایید می‌کند؛ هر چند که معنا و منظور آن‌ها از انتشار این بیانیه چندان روشن نیست.

USMC و ناتو پیش از این هم از پهپاد والکری استفاده می‌کرده‌اند اما کاربری آن به مواردی چون جنگ الکترونیک و حمله به اهداف گونگاون محدود می‌شده است. پهپاد یادشده در آخرین ماموریت واقعی خود در کنار جنگنده‌های F-35 پرواز کرد. این پرنده به مقصود خود رسیده بود و سازنده، کراتوس، هم در برنامه داشت که با پایان دریافت هزینه ساخت محصول خود در سال ۲۰۲۳ به‌مبلغ ۲۳ میلیون دلار، به پروژه یادشده خاتمه دهد اما ظاهرا برنامه‌ای تازه برای ارتقا این محصول وجود دارد. در زمان نوشتن این مطلب هنوز اعلامیه رسمی مبنی‌بر زمان بهره‌برداری از پهپاد والکری نیست. نظر شما درباره این فناوری چیست؟ انتقال ایمن داده‌ها در میان نیروهای نظامی تا چه اندازه اهمیت دارد؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۶ رای

source

توسط autokhabari.ir