به نظر می‌رسد در دنیای مدرن امروزی، جوانان علاقه زیادی به اخذ گواهینامه رانندگی ندارند اما دلیل این امر چیست؟


تا همین چند سال پیش جوانان برای حضور در کلاس‌های آمادگی اخذ گواهینامه رانندگی و نهایتاً قبولی در آزمون و نشستن پشت فرمان خودرو لحظه‌شماری می‌کردند. معمولاً والدین نیز خوشحال بودند که فرزندشان بزرگ شده و می‌تواند رانندگی کند. چنین چیزی می‌توانست تأثیر زیادی روی اعتماد به نفس فرزندان بگذارد و آن‌ها را برای پذیرش نقش‌های بیشتر در زندگی مهیا کند. بنا به گزارش وال استریت ژورنال، ۸۷.۳ درصد جوانان ۱۹ ساله در سال ۱۹۸۳ گواهینامه رانندگی داشته‌اند اما این رقم تا سال ۲۰۲۲ حدود ۲۰ درصد کاهش داشته و به ۶۸.۷ درصد رسیده است. علت چیست؟

اکستریم VX اکستریم VX

همچنین بخوانید: تمدید گواهینامه رانندگی ۱۴۰۳ ؛ شرایط، مدارک، مراحل و هزینه ها

آیا جوانان علاقه‌ای به آزادی عملی که والدین اعطا می‌کردند ندارند؟ آیا آن‌ها نمی‌خواهند مسئولیت راندن یک وسیله نقلیه را قبول کنند؟ یا اینکه جوانان امروزی تنبل شده‌اند؟ دلیل واقعی کاهش استقبال جوانان از اخذ گواهینامه رانندگی هیچ‌کدام از این موارد نیست. اگر دقیق‌تر به قیمت خودرو در بازارهای جهانی نگاه کنید خواهید فهمید که قیمت‌ها افزایش یافته‌اند. در واقع قیمت متوسط یک خودروی صفرکیلومتر بسیار بیشتر از قیمت چند سال پیش است. همچنین به این مورد باید هزینه‌های بنزین و بیمه را نیز افزود. از طرفی برخی والدین اولویت خاصی برای گواهینامه رانندگی فرزندان خود قائل نیستند و ترجیح می‌دهند خودشان آن‌ها را جابجا کرده و یا اینکه از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند. برخی والدین نیز وقت کافی برای آموزش رانندگی فرزندان را ندارند.

بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴، میزان فروش خودروهای صفرکیلومتر و دست‌دوم تنها ۰.۱ درصد کاهش یافته که خیلی بد به نظر نمی‌رسد، این‌طور نیست؟ خیر. همه نسل‌های قبل از نسل Z به‌طور متوسط شاهد افزایش حدود ۱ درصدی میزان فروش خودروها بوده‌اند و علت افت فروش خودرو در سال‌های اخیر می‌تواند همه‌گیری کرونا باشد. در سال ۲۰۱۹ قیمت متوسط یک خودروی صفرکیلومتر حدود ۳۷ هزار دلار بود اما دو سال بعد این رقم به ۴۷ هزار دلار افزایش یافت. خودروهای دست‌دوم نیز وضعیت مشابهی دارند و قیمت متوسط آن از حدود ۲۰ هزار دلار در سال ۲۰۱۹ به حدود ۲۸ هزار دلار در سال ۲۰۲۱ رسید.

قیمت خودرو در سال ۲۰۲۴ نیز بهتر نشده است. KKB می‌گوید قیمت متوسط یک خودروی نو در ماه آگوست به‌طور متوسط حدود ۴۹ هزار دلار است. حتی خودروهای لوکس دست‌دوم و ارزان‌قیمت هم رشد قیمت محسوسی داشته‌اند و همه این‌ها باعث شده اخذ گواهینامه برای خودرویی که قیمت خریدش با بهای رهن یک خانه تقریباً برابری می‌کند جذاب نباشد. به‌ صورت‌مسئله باید حق بیمه را نیز افزود که بیشتر از هر زمان دیگری است. از دسامبر ۲۰۲۱ به بعد، حق بیمه خودروها ۴۵.۸ درصد در آمریکا بیشتر شده و وال استریت ژورنال می‌گوید از هر ۱۰ نفری که بین ۱۸ تا ۲۴ سال سن دارند، ۳ نفر می‌گویند بیش از ۳۰۰ دلار حق بیمه بیشتری نسبت به یک سال قبل پرداخته‌اند. نه تنها این ارقام برای والدینی که به‌صورت تمام‌وقت شاغل هستند مشکل‌ساز است بلکه پرداخت آن برای دانشجویانی که معمولاً به‌صورت پاره‌وقت کار می‌کنند بسیار دشوار خواهد بود.

البته مواردی که ذکر شد تنها دلایل عدم رغبت جوانان امروزی برای اخذ گواهینامه رانندگی نیستند. سرگرمی اصلی بسیاری از جوانان کنسول‌های بازی همچون پلی‌استیشن و ایکس باکس است چراکه بدون حضور فیزیکی در یک محل می‌توانند با دوستان خود ارتباط برقرار کنند. یکی از محققان دانشگاه میشیگان در سال ۲۰۱۲ گفته بود:

ما در تحقیق خود فهمیدیم که درصد رانندگان جوان به‌طور قابل‌توجهی به تعداد کاربران اینترنت ارتباط دارد. ارتباط مجازی از طریق دستگاه‌های الکترونیکی باعث شده نیاز به ارتباط واقعی کاهش یابد.

تکنولوژی به‌طور قابل‌توجهی اولویت دریافت گواهینامه را برای جوانان کاهش داده است. اکثر دانشگاه‌ها دوره‌های خود را به‌صورت آنلاین نیز برگزار می‌کنند و بنابراین نیازی نیست که جوانان خانه را ترک کنند و حتی در صورت حضور فیزیکی در کلاس نیز از سرویس‌هایی همچون اوبر و لیفت استفاده می‌کنند. تا چند سال قبل بسیاری از این فعالیت‌ها نیازمند خروج از خانه و حضور فیزیکی بود اما در حال حاضر شرایط بسیار فرق کرده است. آمار نشان می‌دهد علیرغم اینکه جوانان کمتر از سایر گروه‌های سنی به‌جز سالمندان رانندگی می‌کنند اما میزان تصادف رانندگان ۱۶ تا ۱۹ ساله چهار برابر بیشتر از رانندگان ۲۰ ساله و بالاتر بوده است. همین امر باعث تغییر سیاست‌ها در اکثر ایالت‌های آمریکا شده و حداقل سن لازم برای رانندگی بدون محدودیت حضور فردی دیگر در کناره راننده تازه‌کار افزایش یافته است. همچنین برای دریافت گواهینامه رانندگی نیز شرایط سخت‌تری وجود دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۲ رای

source

توسط autokhabari.ir